Israel Hayom

אצל מחנה השינוי נתניהו הוא לא האיש, אלא האישיו

- מתי טוכפלד

מאז חדרו לשורותיו מפלגות שהגדירו עצמן ימין, הגדיר את עצמו המחנה המתנגד לנתניהו, שעד כה כונה מחנה המרכז־שמאל, "מחנה השינוי". השינוי שתובע אותו מחנה מתייחס כמובן, בראש ובראשונה, להחלפתו של נתניהו בראשות הממשלה, אבל לא רק. מחנה השינוי נושא עימו סל גדול של ערכים העומדים בדרך כלל בסתירה מוחלטת לאלה של המחנה השני.

בקמפיין בחירות תזזיתי ואגרסיבי אין פנאי לעסוק בנושאים הללו לעומק, והמפלגות המתמודדות, מכל הכיוונים, מעדיפות לתמצת את המסר לכותרת קליטה וקצרה שתעביר את המסר.

אבל דווקא עכשיו, דקה לפני שהכל מתחיל, טוב להקדיש רגע של מחשבה על דמותה ועל זהותה של המדינה, שעתידה ייקבע בשעות הקרובות, ואז לשלשל את הפתק המתאים ביותר, וכמובן להתפלל.

לפני כשבועיים, בעיבורה של מערכת הבחירות, פסק בג"ץ כי על המדינה להכיר בגיורים רפורמיים. כל המפלגות המשתתפות בבחירות הוציאו הודעת תגובה להחלטה. באורח פלא, או שלא, כל מפלגות הימין, אלה שתומכות בנתניהו כראש ממשלה, כולל ימינה של נפתלי בנט, הוציאו הודעות גינוי להחלטת בג"ץ. וכל המפלגות של "מחנה השינוי" הוציאו הודעות המשבחות אותה. יוצאת דופן היא מפלגתו של גדעון סער, שבתגובתה נאמר כי במפלגה מעוניינים ללמוד את ההחלטה לעומקה בטרם יתייחסו. כאילו גדעון סער או זאב אלקין לא יודעים מהו חוק הגיור. למידה, אגב, שנמשכת עד היום, מכיוון שעד כה טרם נמסרה תגובה בשבח או בגנות החלטת בית המשפט.

אין זה מקרי. במחנה השינוי מחכים כבר זמן רב לשינוי הזה. נתניהו מבחינתם הוא הפקק שמונע, באמצעות קואליציית השמרנים שהרכיב, כל שינוי לטובת הערכים הליברליים והפרוגרסיב­יים שבהם הם דוגלים. מה שמפריד בינם לבין הפיכתה של ישראל למדינה פלורליסטית המקדמת זכויות להט"ב, לגליזציה של סמים, הכרה בכל סוגי המשפחה החדשה, מימון המדינה לניתוחי שינוי מין ואיסור בחוק לטיפולי שינוי נטייה מינית, הפיכת יום השבת ליום ככל הימים, ביטול צביונה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי באמצעות ביטול חוק הלאום - הוא היעדר הרוב בכנסת להקים ממשלה שנתניהו לא בראשה.

אצלם נתניהו הוא לא האיש, אלא האישיו. כשהוא ילך, גם קואליציית השמרנים, החרדים והדתיים תלך איתו. אם יצליחו, אין מה לצפות שיגלו רחמים או אמפתיה. ההסתערות לשינוי אופייה של המדינה, בחוקים בכנסת ובהחלטות ממשלה, תהיה מיידית ונטולת עכבות.

כך גם מעמד בית המשפט, המשפטנים בפרקליטות המדינה ופקידי השירות הציבורי. בכל אחת ממפלגות מחנה השינוי נאמרה אמירה ברורה לגבי ביצור מעמדם של מוסדות אלו, התנגדות לכל שינוי בהם, ואף תוכניות למהלכים שיגבירו את שליטתם על חיי האזרחים בישראל. החוק, למשל, שנועד למנוע מראש ממשלה לכהן אם הוגש נגדו כתב אישום, חוק שבו תומכות כל מפלגות מחנה השינוי, לרבות סער שאמר כי ישקול לתמוך בו, הוא חוק שמעניק לפקיד את היכולת להדיח ראש ממשלה מתפקידו. זאת אחרי שאת הכוח לסיים את תפקידם של שרי הממשלה כבר נטלו לעצמם הפקידים מזמן.

לכן בחירות אלו הן לא רק על כן־ביבי, לא־ביבי. הן על סד ערכים שלם. כל מפלגה עם הערך המוסף שלה, סדר העדיפויות שלה והייחודיות שהיא מעניקה למחנה שאליו היא משתייכת. האמירה כי הבחירות הפעם גורליות אמנם נשמעת כמו קלישאה שחוקה, אבל זה לא הופך אותה ללא נכונה.

 ?? צילום: מאיר ?? בכירי תקווה חדשה. נמנעו מלהגיב על חוק הגיור אליפור/SPT
צילום: מאיר בכירי תקווה חדשה. נמנעו מלהגיב על חוק הגיור אליפור/SPT

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel