Israel Hayom

הקיצונים חדרו לקונצנזוס

- יעקב אחימאיר

לעת כתיבת שורות אלה, עוד בטרם פורסמו תוצאות האמת, צצים בתודעה שמותיהם של שני מועמדים לכנסת ה .24 האם יהיו לח"כים, אם לאו? את זאת הכותב אינו יודע, לעת הכתיבה. שמותיהם של שני המועמדים אשר המעקב אחריהם במהלך מסע הבחירות מעורר אצלנו סקרנות רבה הם עו"ד איתמר בן גביר )רשי מת הציונות הדתית( ומנסור עבאס )יו"ר רשימת רע"מ(. את השניים מכנה הח"מ "שוברי הקרח" בזירה הציבורית, הפוליטית.

עו"ד בן גביר התמודד עתה בפעם הרביעית על כהונת ח"כ. אבל במסע הבחירות שלו, אכן הוא "שבר את הקרח". מי פילל כי בן גביר, מבכירי תנועת כך, שהוגדרה בחוק כתנועת טרור, יהיה למבוקש לאולפני הטלוויזיה לעיתים כה תכופות. בזיכרונו של הכותב שמו רים הימים שבהם עיתונאי הכנסת החליטו, ללא צו מגבוה, להחרים את פעילותו בכנסת של ח"כ מאיר כהנא על שום גזענותו. וחרם זה מומש בעידוד שקט של מי שהיה יו"ר הכנסת שלמה הלל ז"ל. היום, עלי להודות כי ההחלטה של כתבי הכנסת, שגם הח"מ נהג ברוחה, היתה מוטעית. היא נראית היום כצעד שגוי, לא עיתונאי ולא מק צועי. על התקשורת לתפקד במסגרת החוק, לסקר את כל המתרחש, על כל האמונות והדעות, על הדבש ועל העוקץ.

בן גביר, כאמור, מתלמידי כהנא, אמנם לא הוחרם, אבל בעיני רבים, לא היה ראוי לבוא בציבור. במרוצת הזמן, איתמר בן גביר, מי שבא ויצא באולמי המשפט פעמים רבות בהיותו נאשם שהורשע וזוכה, חזר לימים להופיע באולמי המשפט, אבל כעורך דין המחויב בשמירת החוק. וכך חל המהפך: הקרח סביבו נשבר! הקרח סביבו נמס, והיום, אין ספק, בן גביר מועמד כשר בבחירות. לא רק זאת, אלא זאת: הוא אורח מבוקש, מחביבי המראיינים באולפני הטלוויזיה. מי לא שם לב לפרצי הצחוק שליוו את השיחות עימו באולפנים. ועתה, כאשר נשבר סביבו הקרח, בן גביר הוא בהחלט אישיות רצויה, אף מבוקש להשמעת דעותיו. אמנם, יש להניח כי בן גביר מתעב "שובר קרח" נוסף, המשתייך לקוטב הפוליטי: זהו יו"ר מפ לגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס. בתפקודו כפוליטיקאי, עשה בעינינו ח"כ עבאס צעד קטן, אך משמעותי, לקראת היום שבו ישררו, סוף סוף, יחסי הבנה ושיתוף עם הממסד היהודי, הממשלתי, של ישראל.

גם הוא "שבר את הקרח", כי ניהל פלירט פוליטי עם הימין ועם מנהיגו, ראש הממשלה נתניהו, מי שאמר כי "הערבים נוהרים...". בכך עורר עבאס את זעמם של ראשי הרשימה המשותפת, ח"כ טיבי ואחרים, עד כדי התפלגותה של רע"מ מן הרשימה המשותפת. מי היה מאמין שהוא, ח"כ חשוב מן המגזר הערבי, ייאלץ להשיב על שאלות על אופי היחסים בינו לבין נתניהו? או אם יחבור לקואליציה תחת הנהגתו, אם כך יחליט הבוחר.

נכון, אין בודקין בימי הבחירות. אבל הגדרות נפרצים, חומות הקרח של זירת הרעיונות והדעות עומדות להימס. הנה, אפילו ח"כ ערבי שוקל אם להיות בין הממליצים לנשיא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, כמובן אם תחייב זאת התוצאה. כן, כמעט כל צעד, כשר או לא, נחשב למקובל לעת בחירות. איננו יודעים אם הפלירט שמנהל ח"כ עבאס עם הימין יימשך גם לאחר הבחירות. ולא רק: האם ימשיכו בן גביר ועבאס, במשותף או בנפרד, במלאכת הפשרת הקרחון. הצעד הקטן של השניים כבר נעשה.

 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
צילום: אורן בן חקון איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel