Israel Hayom

צניחה בהצבעה במגזר הערבי: "מגמה מדאיגה"

ברשימה המשותפת שמחו על התוצאה של 9-8 מנדטים שחזו המדגמים, למרות שירדו מ 15 בכנסת היוצאת ● היו"ר עודה: "מודאג מהעלייה בכוחו של נתניהו"

- דניאל סיריוטי

קריאות שמחה נשמעו אמש במטה הרשימה המשותפת, נוכח תוצאות מדגמי שלושת הערוצים שהעניקו לה 9-8 מנדטים. רבים מאלו שהגיעו למטה גם לא הסתירו את הסיפוק מכך שרע"מ, לפי המדגמים, לא עברה את אחוז החסימה ונשארת נכון לעכשיו מחוץ לכנסת הבאה.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר: ״התוצאות כפי שעולה מהמדגמים מצביעות על מגמה מדאיגה בעלייה בכו חם של נתניהו והקיצונים. המצב הזה מדאיג אותנו מאוד. אני לא שמח שמנסור עבאס לא עבר – אני שבור מהפילוג בינינו".

ח״כ עאידה תומא סלימאן אמרה לאחר פרסום תוצאות המדגמים: "נחכה לתוצאות האמת שאולי ישנו את המפה הקואליציונ­ית, אבל מהמד גמים ברור שהציבור הערבי בחר בדרך של מאבק ושל מחויבות פוליטית לשוויון ולדמוקרטיה, נגד הכיבוש, ולא בדרך הימין והאופורטונ­יזם".

ח"כ עופר כסיף: "הציבור אמר כן למשותפת ולא לאבו יאיר. כן למאבק ולא להתחנפות. כן לש וויון ולא לגזענות".

את יום הבחירות החל ח"כ עודה בהצבעה בקלפי בבית הספר הס מוך לביתו בשכונת כבירים בחי פה וקרא לחזק את המפלגה בשל החשש משיעור הצבעה נמוך, "שי פגע בנו ומחזק את נתניהו וברית הגזענים שלו".

עודה ידע היטב מדוע עליו לה מריץ כבר בשעות הבוקר את תו מכי הרשימה המשותפת להגיע לקלפיות, אף שידוע כי הציבור הערבי נוהג להגיע בהמוניו לק לפיות רק בשעות אחר הצהריים והערב.

במטה הבחירות של הרשימה המשותפת בשפרעם ניתן היה להבחין בנקל בחוסר ההתרגשות

בקרב התומכים והפעילים במהלך יום הבחירות, שלא לדבר על מועמ די הרשימה המשותפת לכנסת ה ,24 שירדו מתחת לרדאר וכמעט שלא התראיינו. עם פרסום תוצאות המ דגמים, כאמור, השתנה מצב הרוח והצבע חזר ללחיים.

שלוש מערכות הבחירות הקו דמות התאפיינו בסלוגן "הער בים נוהרים לקלפיות" שהגה ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות ,2015 ובלי שהתכוון לכך, תרם למו טיבציה של ציבור הבוחרים הערבי להצביע ולסייע לרשימה המשותפת לרשום הישג אלקטורלי של 15 מנד טים, ולמצב עצמה כסיעה השלישית בגודלה בכנסת ה .23 בניגוד לכך, הפעם התחושה ברחוב הערבי היתה מנומנמת משהו.

סמוך לקלפיות ביישובים הערביים נרשמה תנועה דלילה של פעילים ותומכים, בעיקר של הרשימה המ שותפת, רע"מ, אבל גם של הליכוד ושל ש"ס.

"באס אבו יאיר, רק נתניהו והליכוד", אמר ראסם בח'בוח', תושב עכו העתיקה, בעת שהמתין לתורו להצביע מייד לאחר אשתו, "גם אני וגם אשתי נצביע הפעם לנתניהו. כמו הרבה במגזר הצבענו למשותפת בכל הפעמים הקודמות, הבאנו אותם ל 15 מנדטים - ומה

קיבלנו? כלום.

"כל יום יש הרוגים בפשיעה במ גזר, החברה הערבית נמצאת במצו קה קשה, ובמקום שהנבחרים שלנו יישבו עם הממשלה וימצאו פתרון - הם עסוקים כל הזמן עם הפלש תינים, עם הלהט"ב, ועם איך לריב עם ביבי. הפעם ביבי הגיע אלינו, כיבד אותנו, התנצל והבטיח לעזור. הגיע הזמן שהערבים יקחו חלק במה שקורה במדינה".

גורמים בכירים ברשימה המשות פת הסכימו עם רוח הדברים, ולדב ריהם, העובדה שנתניהו הצליח לכ בוש את הלבבות של חלק מהציבור הערבי היא "כרטיס צהוב לנו, נבחרי הציבור הערבי, וכפי שזה נראה - הגיעה העת לזנוח את הגישה הלעו מתית בדלנית ולהחליף אותה בגישה פרגמטית יותר".

הדברים כיוונו למהלכים של נת ניהו בחודשים האחרונים, כאשר ניסה להתקרב למגזר הערבי ולפייס אותו. רה"מ הירבה לבקר ביישובי המגזר ולטעון כי הליכוד עשה עבור ער ביי ישראל יותר מכל מפלגה אחרת.

אכזבה במפלגה הכלכלית, שעל פי המדגמים לא עברה את אחוז החסימה. על פי התגובות לא שררה הפתעה כשהמדגמים לא ניבאו שהמפלגה תעבור את אחוז החסימה, אם כי שררה תקווה שה מספרים עוד ישתנו. היו"ר פרופ' ירון זליכה צפה במדגמים בביתו.

"נתנו מלחמה, אנחנו מקווים שבסוף נבקיע גול", אמר אחד הפעילים, ואילו פעיל אחר טען "אמנם אין לנו מפלגה, אבל נבנה כאן ארגון עם מטרה. אנחנו רצים למרחקים ארוכים".

ח"כ תומא סלימאן: "המצביעים הערבים בחרו בדרך של מאבק ומחויבות לדמוקרטיה ונגד הכיבוש"

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? לא מאושר מכישלון רע"מ. עודה מצביע
צילום: מישל דוט קום לא מאושר מכישלון רע"מ. עודה מצביע
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? חברי הרשימה המשותפת, אמש
צילום: אי.אף.פי חברי הרשימה המשותפת, אמש
 ?? צילום: גיל אליהו/ ג'יני ?? מצביע בכפר מגאר
צילום: גיל אליהו/ ג'יני מצביע בכפר מגאר
 ??  ?? פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel