Israel Hayom

הנשיא מחכה

מתי ריבלין יחל את ההתייעצויו­ת עם המפלגות? • כיצד הוא יחליט על מי להטיל את התפקיד? • והאם הנשיא חייב לתת ארכה למועמד? • בפעם הרביעית: כל התשובות לשאלות

- גדעון אלון

מתי יחלו ההליכים להקמת ממשלה חדשה? לאחר שוועדת הבחירות תפרסם את התוצאות הסו פיות של הבחירות ביום שלישי, יחל נשיא המדינה ראובן ריבלין בהתייעצויו­ת עם נציגי הסיעות בכ נסת להקמת ממשלה חדשה, אבל באופן בלתי פור מלי הוא יכול להתחיל בהתייעצויו­ת גם קודם לכן. בתוך כמה זמן על הנשיא לסיים את ההתייעצויו­ת? החוק מחייב את הנשיא לסיים את ההתייעצויו­ת בתוך שבעה ימים )עד 7 באפריל( ולהודיע על מי החליט להטיל את הרכבת הממשלה. הוא נדרש לזמן אותו למשכן הנשיא כדי להודיע לו על כך רשמית ולתת לו את כתב המינוי. האם הנשיא חייב לזמן להתייעצויו­ת את כל הסיעות? לא. החוק איננו מחייב את הנשיא לזמן את כולם. החוק קובע כי "נשיא המדינה יתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת", אבל במהלך השנים נוצרה מסו רת שהנשיא מזמין את נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת החדשה. מה קורה בהתייעצויו­ת? הנשיא ריבלין שינה את הנוהג שהיה קיים כל השנים. הנשיאים הקודמים נהגו לקיים שיחות בחדרים סגורים ולאחר מכן הוציאו הודעה לקונית על תוכנן או שנציגי המפלגות הדליפו לתקשורת פרטים מהשיחות. ריבלין מאמין בשקיפות ולכן החליט לאפשר להעביר בשידור חי את כל המפ גשים שלו עם נציגי הסיעות במשכן הנשיא. בפ גישה משוחחים על תוצאות הבחירות והשלכותיהן ועל הממשלה הבאה, ובסיומה מבקש הנשיא מנציגי הסיעה לומר מיהו המועמד שהם תומכים בו להקמת הממשלה החדשה. האם הנשיא חייב להטיל את התפקיד על על ראש הסיעה הגדולה ביותר או על מי שעומד בראש הגוש הכי גדול? חוק יסוד: הממשלה מעניק לנשיא סמכות רחבה בנושא זה. הוא קובע כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה... את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כלומר החוק איננו מחייב את הנשיא להטיל את התפקיד על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר וגם לא על מי שעומד בראש הגוש הגדול ביותר, אלא על המועמד שהוא בעיניו בעל הסיכויים הרבים ביותר לכונן ממשלה. היו מקרים בעבר שבהם מפלגה שזכתה במספר מנדטים הגדול ביותר לא קיבלה את המנדט להקים ממשלה? בהחלט. אחרי הבחירות לכנסת ה 18 שהתקיימו ב 2013 התלבט הנשיא דאז שמעון פרס אם להטיל את התפקיד על ציפי לבני שעמדה בראש סיעת קדימה משום שקיבלה 28 מנדטים, או על נתניהו

מנהיג הליכוד שקיבל 27 מנדטים. בסופו של דבר הנשיא הטיל את המשימה על לבני, אבל נציגי הסיעות שמייצגים 65 ח"כים הודיעו לה שיצטרפו רק לממשלה בראשות נתניהו. לבני נאלצה לוותר על התפקיד והנשיא הטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. האם לנשיא יש השפעה על הרכב הממשלה?

בוודאי. ניסיון העבר מוכיח שיכולה להיות לו הש פעה רבה. זכורים כמה מקרים שבהם הנשיא הפעיל את כל כובד משקלו. הדוגמה הבולטת היתה לאחר הבחירות לכנסת ה 11 ב .1984 התוצאות הצביעו על שוויון בין גוש הימין והשמאל. המערך זכה ב 44 מנדטים והליכוד ב 41 מנדטים. הנשיא דאז חיים הרצוג שכנע את ראשי שתי המפלגות הגדולות פרס ושמיר להקים ממשלת אחדות לאומית. בתוך כמה זמן נדרש המועמד לראשות הממשלה להקים ממשלה חדשה?

לרשותו של המועמד עומדים 28 ימים שבהם עליו לשכנע את השותפים הקואליציונ­יים הפוטנציאלי­ים להצטרף לממשלה ולתמוך בה, לחתום על קווי היסוד שלה ולהגיע לסיכום אילו תיקים יימסרו להם. האם הנשיא חייב לתת למועמד ארכה אם לא הצליח להקים ממשלה בפרק הזמן שהועמד לרשותו? לא. החוק מאפשר לנשיא לתת למועמד לראשות הממשלה ארכה של לא יותר מ 14 ימים נוספים, אבל הוא איננו חייב לעשות זאת. מה יקרה אם גם בתום הבחירות לכנסת ה ,24 איש מהמועמדים לא יצליח להקים ממשלה? משמעות הסיטואציה - פיזור הכנסת וקיום בחירות רביעיות בתוך 90 יום. קיימת גם אופציה כי 61 ח"כים יפנו לנשיא ויבקשו ממנו בכתב להטיל את התפקיד על ח"כ אחר שהסכים לכך. במקרה זה אין שיקול דעת לנשיא והוא חייב להטיל את התפקיד על אותו ח"כ בתוך יומיים. לרשות אותו ח"כ יעמדו 14 ימים להשלמת המשימה.

 ?? צילום: אלכס קולומויסקי ?? רה"מ בנימין נתניהו
צילום: אלכס קולומויסקי רה"מ בנימין נתניהו
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת ?? מליאת הכנסת
צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת מליאת הכנסת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel