Israel Hayom

"במכבי ת"א - לא ישנתי בלילות"

"הבטיחו לי שחקנים ולא הביאו" ● "שום מאמן בעולם לא יכול היה לתקן את הסיטואציה" ● "אולי הם מתחרטים שפיטרו אותי" ● "כל הפסד הוא טרגדיה למועדון הזה" ● "אמרו לי לא ללכת למכבי" ● מאמן הצהובים לשעבר איינרס בגאצקיס יורה לכל הכיוונים

- יעקב מאיר

יש אוהדים בישראל שכבר הס פיקו לשכוח את איינרס בגא צקיס, ששימש מאמנה של מכבי ת"א במשך חמישה חודשים במהלך עונת 2016/17 הזכורה לכולם כ"עונת חמשת המאמנים". בניגוד לאוהדים, המאמן הלטבי לא שכח כלום.

"אני זוכר הכל", הוא אומר ל"ישראל היום" בראיון מיוחד מאוקראינה, שם הוא מאמן את בי.סי קייב, שתשחק הערב מול עי רוני נס ציונה בשמינית גמר היורופקאפ. "בהתחלה מכבי הצי עה לי לבוא ועניתי 'לא', כי הבטחתי לעצמי ולדיוויד בלאט שאשאר )היה עוזרו של בלאט בדרושפאקה; י"מ(, אבל דיוויד אמר שאני חייב ללכת ולבדוק את ההזדמנות הזאת".

"הייתי מאמן שלישי כבר בחודש דצמבר ולא הבאתי שחקנים, למרות שהמועדון הבטיח לי שנביא", הוא ממשיך, "הגעתי כדי לתקן את הסי טואציה ובהתחלה הצלחנו ביחד עם העוזרים. זכינו בגביע, למרות פצי עות וחוסר איזון בקבוצה, ואחרי זה שיחקנו טוב נגד פרנבחצ'ה, שזכתה באליפות היורוליג באותה עונה. ואז בחמישה ימים הפסדנו שלושה מתוך ארבעה רכזים בשל פציעות, ולא היה מאמן בעולם שיכול היה לתקן את הסיטואציה. בסופו של דבר, בכדורסל תוצאות זה מה שחשוב, ומכאן והלאה הכל היה אשמת המא מן, למרות הסיטואציה הלא נורמלית". אמרת שהבטיחו לך שחקנים ולא הביאו. אז של מי האחריות, שלך כמאמן או של ההנהלה? "המאמן אשם בכל, אני לא אתן לך שום תגובה על זה. למרות הסיטואציה, זכינו בגביע וניצחנו במשחקים גדו לים ביורוליג. בליגה הישראלית יש מאמנים חכמים שיודעים איך להוציא יריבים מאזור הנוחות, ובגלל החו סרים שלנו בקו האחורי, בכל פעם שהרכז היחיד שנשאר לנו עבר את קו החצי הם התנפלו עליו ושיבשו לנו את המשחק".

"המאמן אשם בכל"

המאמן הלטבי מספר שבמועדון שרר לחץ עצום באותה עונה. "בחלק מהלי לות לא ישנתי, כי כל הזמן חשבתי איך אני יכול לתקן את הסיטואציה. תנסה רגע לדמיין ותראה שהיה בלתי אפש רי. עשיתי את הכי טוב שאני יכול".

אתה זוכר את המחאות של האוהדים באותה עונה?

"זאת מכבי. אני לא יודע איך הסיטואציה עכשיו כי אני מבין שיש להם מאמן בסדר גודל רציני, אבל אם אתה מקבל את משרת המאמן במכבי, אתה צריך להיות מוכן לכך שכל הפסד הוא טרגדיה עבור המועדון".

מכבי החליפו אותך ובכל זאת לא זכו באליפות.

"במקרה הזה אני חושב שאולי ההנהלה מתחרטת. היתה להם מטרה כשפיטרו אותי - לז כות באליפות. הם לא הצליחו עם מאמן חדש, אז מה אני כבר יכול להגיד". ומבחינתך, בדיעבד זו היתה טעות להגיע למכבי באמצע העונה, במצב הקשה שבו היא היתה? "הרבה מאמנים המליצו לי לא ללכת למכבי כמאמן שלישי באמצע העונה כי הסיטואציה שם משוגעת. אני תיקנתי את מה שצריך באותו רגע, אבל אז הגיעה סיטואציה אחרת. אני לא מתחרט על כלום, היתה חוויה מצוינת להיות חלק ממכבי, שהיא אחד המועדו נים הגדולים באירופה. אני יודע בוודאות שיכולתי לה צליח יותר אם הייתי מביא שח קנים בעצמי". יש סוגיה שעדיין לא

פתורה לנו. מה קרה בפרשת "החומ רים האסורים" של סוני ווימס?

"אני לא יכול להגיד כלום על זה. הגעתי בערך חודש לפני, הוא היה מק צוען ושיחק מאוד טוב עבורי. מעבר לזה, תשאל את המועדון".

"כולן חולמות על התואר"

מאז עזב את מכבי ת"א, עבר בגא צקיס (53) בבאמברג ובשנתיים האח רונות חזר למדינה שבה פרץ כמאמן בחצי הראשון של העשור הקודם, ומונה למאמנה של בי.סי קייב. בעונה שעב רה סיים במקום השני והעונה הוא מו ביל את הטבלה. בד בבד מונה לאימון נבחרת אוקראינה והעפיל לאליפות אירופה .2022 הערב הוא יפגוש את נס ציונה בבועה בהולנד וינסה לעלות שלב באירופה.

"תמיד לפני משחקים אני מגדיר את הסיכויים כ .50:50 אני מכיר היטב את המאמן שלהם וחלק מהשחקנים. מבחי נתי זה כמו גמר ולשתי הקבוצות יש סיכוי שווה. בטורניר הזה כל הקבוצות יכולות לחלום על התואר".

אימנת ביורוליג וביורוקאפ וגם עשית עבודה נהדרת בנבחרות. נראה אותך חוזר יום אחד לאמן ברמות הג בוהות של אירופה?

"כן, בוודאי. אני מכיר את העבו דה שלי טוב מאוד ויודע איך להכין קבוצות ולבנות אותן. מובן שאי אפשר לבד וצריך אנשי כדורסל טובים סביבך. יש לי עוזרים טובים מאוד שנותנים לי הרבה, ואני מביא צעירים רעננים מוכשרים מאוד. אם אתה רוצה להיות מאמן מצליח, אתה צריך שתהיה לך קבוצה טובה".

 ?? צילום: אתר פיב"א ?? בגאצקיס בקייב. חזר למקום בו התחיל להצליח
צילום: אתר פיב"א בגאצקיס בקייב. חזר למקום בו התחיל להצליח
 ?? צילום: אי.פי ?? בלאט. המליץ על מכבי ת"א
צילום: אי.פי בלאט. המליץ על מכבי ת"א
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אלן שיבר ?? בימיו במכבי ת"א. סיטואציה לא נורמלית
צילום: אלן שיבר בימיו במכבי ת"א. סיטואציה לא נורמלית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel