Israel Hayom

סיפורו של חד פעמי

"הוא היה מייקל ג'ורדן לפני מייקל ג'ורדן" ● "פורץ דרך דגול" ● "הסופרסטאר המודרני הראשון" ● אגדת האן.בי.אי אלג'ין ביילור הלך לעולמו בגיל ,86 כשהוא מותיר מאחוריו מורשת כדורסל נדירה

- ניצן פלד

רובם הגדול של חובבי הכדו רסל, אפילו חובבי אן.בי.אי, לא באמת יודע מי ומה היה אלג'ין ביילור, שהלך לעולמו ביום שני בלילה )שעון ישראל(, כשהוא בן .86 ולפעמים, לנצל את מותו של אדם כדי לספר על פועלו יכול להרגיש מעט מאולץ או עצל. אבל ביילור היה כל כך גדול, כל כך מיוחד וכל כך משפיע, שאפילו ב 2021 - כשארה"ב עדיין עמוק במאבקי גזע וסובלנות, וליגת האן. בי.אי חווה את מה שנראה כמו הת פוצצות של כישרון ואתלטיות - כל מה שאפשר לספר עליו מרגיש רל וונטי כאילו זה קרה אתמול.

ואיך אפשר לנסות לספר סיפור גדול כל כך בטור אחד קצר? ציטוטים. מס פרים. וסיפורים. שנתחיל?

”אובדן כמו זה, אני לא יודע לבטא במילים". "איבדנו את אחד מעמודי התווך שלנו". "הוא סלל לנו את הדרך". "הוא נראה טבעי, כשעשה דברים שאף אחד לא עשה לפניו". "קריטי בבניית התרבות המנצחת שלנו". "אף אחד לא שינה את המשחק יותר ממנו". "היה שואוטיים לפני השואוטיים שלנו". "ניסיתי לחקות אותו". "הפורוורד הכי טוב שאי פעם ראיתי". "פורץ דרך דגול על המגרש ומחוצה לו". "אחד השחקנים הכי מיוחדים שהמשחק ראה. נסיך על המגרש ומחוצה לו". "היה מייקל ג'ורדן לפני מייקל ג'ורדן".

ביל ראסל. כריס פול. אדם סילבר. קובי ברייאנט. מועדון הקליפרס. העי תונאי מייק טרודל. עיתונאי הספורט האגדי פרנק דפורד. מג'יק ג'ונסון. ד"ר ג'יי. טום היינסון. מגזין "סלאם". ג'רי ווסט. כולם. אבל אם יש דבר אחד שמ שותף לכל רשימת הדוברים המפוארת, שמופיעה בהתאמה לציטוטים המופ לאים, אלה ההערכה העמוקה, ההערצה האמיתית והתודה הגדולה של עולם הכדורסל כולו למי שלפי רבים היה "הסופרסטאר המודרני הראשון בתו לדות הליגה".

שיאים, ומעבר לכך

אבל נראה שאפילו כל המילים הללו לא מצליחות להסביר כמה חשוב היה ביילור ללייקרס, לאן.בי.אי, למשחק הכדורסל ולתרבות האמריקנית. אז מה עם קצת מספרים? אמנם הוא נכנס לליגה רק בגיל ,24 בעידן של קריירות קצרות בהרבה ממה שהתרגלנו כיום, ועדיין הספיק להיבחר לאולסטאר 11 פעמים ולחמישיית העונה הראשונה 10 )רק ללברון ג'יימס, לקובי ברייאנט ולקארל מאלון, יש יותר(.

מה עוד? הוא אחד משניים בלבד עם לפחות שתי עונות של 30 נקודות ו 18 ריבאונדים למשחק, לצד ווילט צ'מברליין. רק שהראשון היה בגובה 216 ס"מ. ואלג'ין? .196 הוא גם אחד מארבעה אי פעם עם ממוצעי קריירה של 25 נקודות ו 10 ריבאונדים. היחיד מהם שאפילו לא שני מטר גובה.

הוא היה שלא חי מתחת לסל, שקלע 38 נקודות למשחק בעונת ,1962 שבה שותף רק ב 48 משחקים כי הצט רף ללייקרס רק בסופי שבוע. בשאר הזמן? הוא פשוט היה בצבא. הוא קלע 71 נקודות במשחק ליגה וגם 61 נקו דות )עם 22 ריבאונדים!( במשחק גמר )עדיין שיא פיינלס(. הוא פרש עם 27.4 נקודות למשחק. מקום 3 בהיסטוריה. רק ג'ורדן וצ'מברליין מקדימים אותו. וכל זה בלי שבכלל יש קשת שלוש, ובתקופה שבה היה מותר לשומר לשים עליך ידיים ולשחקני פנים לחכות לך בצבע. חד פעמי.

המשיח של הלייקרס

ואמרנו שנסיים בסיפורים. אז הנה כמה: רייצ'ל ניקולס, עיתונאית ספורט בכירה כבר 25 שנה, איבדה את הקול שלה, כשפנתה אליו בתחילת ראיון. דורות של משפחת הלייקרס בירכו אותו כשקיבל פסל מחוץ לסטייפלס סנטר ב .2018 הוא פרש בתחילת העו נה היחידה שלו שנגמרה באליפות - תואר שלא נספר לזכותו - ואמר שזה מכיוון שלא יכול היה לעמוד עוד בס טנדרט שהאוהדים התרגלו. ומי שהיה הבעלים של הלייקרס דאז הודה שאילו ביילור לא היה מצטרף למועדון בסוף שנות ה ,50 הם היו פושטים את הרגל.

אה, כן, והוא היה שחקן האן.בי.אי הראשון שהחרים משחק כדורסל מסי בות של מאבק לשוויון זכויות אזרח והשחורים. "אני רוצה לקבל יחס כמו כל בן אדם", אמר אז, ובטח לא ניחש שיותר מ 60 שנה אחר כך שחורים עדיין יצטרכו להחרים משחקים במ סגרת אותו מאבק. אין ספק שטחנות הצדק טוחנות לאט. אבל בזכות אנ שים כמו ביילור, היום אנחנו יודעים שאיזה דאנק במתפרצת מהירה גם עוזר להזיז עניינים.

 ??  ?? ביילור ב .1970 פרש ברגע שהבין שלא יעמוד בסטנדרטים המצופים ממנו
ביילור ב .1970 פרש ברגע שהבין שלא יעמוד בסטנדרטים המצופים ממנו
 ??  ?? ליד הפסל בדמותו בלוס אנג'לס
ליד הפסל בדמותו בלוס אנג'לס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel