Israel Hayom

בנט בוא הביתה

-

לפני כשלושה חודשים, בתחילתה של מערכת הבחירות, כשמפלגת ימינה נשקה בסקרים ל 20 מנדטים, צייצתי כך: "לא יודע מה יקרה בדרך, אבל איכשהו בנט תמיד מסיים את יום הבחירות עם הודעות מוקלטות 'אחיי, בני הציונות הדתית'. ואכן, אתמול בשעות הבוקר המאוחרות צלצל הט לפון עם ההודעה הצפויה. נפתלי בנט קורא לציונות הדתית לבוא להצביע ימינה.

כיצד קרה הדבר, שמי שיצא לדרך בתור מועמד מוביל לראשות הממשלה, עם פנייה מובהקת לציבור הרחב ואהדה רבה במחוזות המרכז והימין ה"רך", סיים את המרוץ כשהוא קבור שוב עמוק במגזר הבית שלו?

לדעתי, התשובה פשוטה יותר ממה שחו שבים. בפוליטיקה בסופו של דבר אין המון גמישות. יש משבצות פחות או יותר קבועות שמייצגות קבוצות מצביעים גדולות, והד מויות שמאיישות אותן הן לפעמים שוליות. בימין יש מקום למפלגת שלטון אחת ועוד מפלגה אחת מימין לה, עם נטייה דתית. זו לא תוצאה של החלטות פוליטיות או קומ בינות של עסקנים, אלא זה שיקוף אופיו של הציבור. במצב כזה לא יכול להגיע מנהיג חדש, כריזמטי, ושאפתני ככל שיהיה, ולייצר יש מאין קונסטרוקצי­ה חדשה. מפלגה צריכה מצביעים, ובאזורי הימין פשוט אין ספיירים.

איפה יש אלקטורט חופשי? במחוזות המ רכז. במשבצות שאיישו כחלון וליברמן - אזורי המרכז ימין לגווניהם. בנט רצה בכל מאודו להיות הדבר הבא בימין, אבל זה פשוט לא למכירה. כשהסקרים החמיאו לו, זה היה בגלל האלקטורט במרכז, וכשתקווה חדשה נכנסה לתמונה והתחרתה על אותו אלקטורט - זה הפך את התמונה. תוסיפו לזה את בני גנץ שנאבק גם הוא על אותם קולות, ופתאום נעשה צפוף גם במרכז. למצביעי מרכז ימין מתונים, שלא רוצים את נתניהו אבל גם לא את השמאל, היו הפעם הרבה מאוד אפש רויות. אז בסופו של דבר נפתלי בנט חזר הביתה. מקמפיין שעסק בקורונה ובפרנסה, הוא חזר לנקודות הימין האידיאולוג­י - המ שילות בנגב ובגליל, בתי המשפט, ההסת דרות וכן הלאה. ומפנייה למצביעי המרכז הוא חזר לאלקטורט הביתי ולתחרות עזה מול הציונות הדתית של סמוטריץ'. מירי בתוך הנגמ"ש עם הליכוד, הוא עבר להתקוטטות בתוך, עם סמוטריץ'. ירי בזחל"מ.

בנט לא רצה את זה, אבל הוא בא הביתה. לא כי הוא תכנן כך, אלא כי הציבור בנוי כך. ובדמוקרטיה, מנהיגים פשוט לא יכולים לשנות את העם.

נפתלי בנט לא רצה את זה, אבל הוא בא הביתה. לא כי הוא תכנן כך, אלא כי הציבור בנוי כך

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הנשיא ריבלין מצביע, אתמול
צילום: אורן בן חקון הנשיא ריבלין מצביע, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel