Israel Hayom

תנו גם לישראלים בחו"ל להצביע

- אריאל בולשטיין

המוני ישראלים התייצבו אתמול בקלפיות ברחבי הארץ, כדי להכריע בעניין עתיד המדינה. אבל מספר המצביעים יכול היה - ואף צריך היה - להיות גדול יותר. ולא מדובר רק באזרחים שבחרו להישאר בבית ולא להצביע. שיעור ההשתתפות בבחירות בישראל נחשב דווקא לגבוה ביחס למרבית המדינות הדמוקרטיות. הב עיה נעוצה בפרמטר אחר: ישראל נותרת בין המדינות הבודדות שלא מאפשרות לאזרחיהן להצביע בחו"ל.

שורשי העניין ידועים, ואולי אף מוצדקים היסטורית. ישראל הצעירה ביקשה להילחם בתופעת הירידה, וב וודאי לא רצתה שמי שעזבו את הארץ לתמיד יקבעו את ההנהגה עבור הישראלים הנלחמים על קיום המדינה היהודית. אלא שהרבה השתנה מאז, ומאזן השיקולים היום נוטה בבירור לטובת הענקת זכות הצבעה לאזרחי המדינה, שמסיבה זו או אחרת נמצאים ביום הבחירות מחוץ לגבולותיה.

זכות הבחירה היא זכות יסוד במשטר דמוקרטי. היא לא נשללת אפילו מפושעים, והרי מי שנמצא בחו"ל אינו בגדר פושע. אין זה מקרה שכמעט כל המדינות המתוקנות, והרוצות להיחשב למתוקנות, מאפשרות לאזרחיהן להצביע בעודם הרחק ממולדתם. רבות מהן פותחות במסעות הסברה על מנת ליידע כל אזרח על זכותו ועל דרכי המימוש שלה.

ישראל אינה חייבת, כמובן, לאמץ בצורה עיוורת את מה שהאחרות עושות, אולם יש לכל הפחות שלושה ני מוקים מעשיים בעד מתן אפשרות הצבעה לישראלים בחו"ל. ראשית, בעולם הגלובלי של היום, מי שנפגע בראש ובראשונה מהיעדר היכולת להצביע בחו"ל אלה לא היורדים, אלא מאות אלפים של ישראלים שגרים בארץ, אך ביום הבחירות נקלעו למדינה אחרת בשל צורך זה או אחר. מגיפת הקורונה אמנם "קרקעה" אותנו בבית, אך בימים כתיקונם, רבבות ישראלים נמצאים בחו"ל בנסיעה חולפת. יש הנוסעים בענייני עבודה, יש המגיחים לחופשה קצרה, ויש הטסים מסיבות משפח תיות, בריאותיות, עסקיות ועוד. ישראל מקושרת לעולם באלפי חוטים, ומאחורי כל חוט כזה עומדים ישראלים טובים. מדוע להעניש עובד חברת היי טק שנשלח על ידי המעביד לשבוע עבודה אצל לקוח, אם יום הבחירות במקרה "נופל" על הנסיעה שלו?

שנית, הגיע הזמן לאמץ גישה שונה גם ביחס לי שראלים השוהים בחו"ל תקופה ארוכה. הם לא בהכרח נפרדו מארצנו לתמיד. להפך, זה אינטרס ישיר של מדינת ישראל לחזק את הקשר עימם, ולא לראות בהם את הבן האובד. אנו משקיעים משאבים רבים כדי לה גביר את הקשר של התפוצות למדינת ישראל, וכאן מונחת לפנינו האפשרות לא לתת לקשר הזה להיעלם, בהשקעה קטנה ביותר ובאקט סמלי אך רב משמעות. ישראלי המתגורר בחו"ל שמצביע לכנסת ממשיך לראות בעצמו חלק מאיתנו, האין זה הישג גדול?

ולבסוף, למתן אפשרות הצבעה לישראלים בחו"ל תהיה השפעה מעשית מבורכת על תוצאות הבחירות. יש ביניהם בוודאי גם ימנים וגם שמאלנים, אבל אין ביניהם מי שחפץ בחיסול המדינה היהודית. לכן, כשהישראלים במוסקבה ובניו יורק, בפריז ובמיאמי יצביעו לכנסת, לא ישתנה היחס בין הימין הציוני לשמאל הציוני, אך חלקם של הכוחות האנטי ציוניים בכנסת שלנו יירד, ודי בתוצאה הזו כדי להצדיק את המהלך.

זה אינטרס ישיר של המדינה לחזק את הקשר עם אזרחיה בחו"ל ולא לראות בהם בן אובד. ישראלי שמצביע לכנסת בחו"ל ממשיך לראות בעצמו חלק מאיתנו. האין זה הישג גדול?

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel