Israel Hayom

איפה הפיקוח על מחירי הדיור?

אשתקד עלו מחירי הדיור ,4%-ב ולא נופתע אם השנה העלייה תוכפל .8%-ל כלומר, עוד 130 אלף שקל לדירה ממוצעת

- רוני מזרחי כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו

העובדה שמחיר הברזל, לדוגמה, עלה בעשרות אחוזים, למרות ירידת ערך הדולר 10%-כב בשנה האחרונה, היא רק דוגמה אחת מיני רבות. לרוו כש הדירה התמים אולי עובדה זו איו ננה אומרת הרבה, אולם מדובר בעו ליית מחיר של כ-3 עד 5% פר דירה, שזה עוד 100-כ אלף שקל למחיר דירה ממוצעת.

ממחדל למחדל

זהו, לפרוטוקול, לא המחדל היחידי של ממשלת ישראל בכלל ומשרד השיו כון בפרט, שהמשיכו גם בשנת הקורוו נה, ,2020 לדבר לריק על ירידות מחיו רים, כביכול, אבל לא לעשות דבר וחצי דבר, לא בהתייקרות התקורות, ולא במרכיב הקרקע, שנקבע באופן שריו רותי על ידי פקידי רשות מקרקעי ישו ראל, שחולשת על 92%-כ מקרקעות המדינה.

אם נוסיף לכך את המחדל של העדר שיווק דירות והיצע מתדלו דל, נבין אל נכון מדוע נסק מחיר דירה ממוצעת 1.6-כל מיליון שקל, פי 2.5 ממחיר דירה ממוצעת .2005-ב לקורא הממוצע זו אולי נראית גזיו רה משמיים, אולם ניתן היה למנוע אותה בנקל, על ידי פיקוח מחמיר של הממשלה על מחירי הקרקע, שחרור הבירוקרטיה והרגולציה האינסופית, הגדלת מלאי הקרקעות ופיקוח על עלות התקורות המאלצת אותנו, הקו בלנים, להתאים את רמות המחירים להתייקרויו­ת.

שיהיה ברור: לנו, היזמים והקבלנים, אין שום אינטרס שהמחירים יעלו. נהו פוך הוא. עליות מחירים בעייתיות מאוד גם מבחינתנו, זאת משום שהמימון שאנחנו מקבלים מהבנקים מתייחס לרמות המחירים לפני ההתייקרות, כך שאנחנו מוצאים את עצמנו לעיתים קרובות נאלצים לספוג על עצמנו את ההתייקרות, והרווח שנותר בידינו בסוו פו של יום לא רק שאינו גדל, הוא אף הופך קטן יותר.

סיפור אבוד?

העדר היציבות בשוק, שמשפיע על קהל הלקוחות שלנו, אינו מוסיף למשו וואה, זאת בלשון המעטה. אי הוודאות שמבחינתם מייצרת אווירה לא פשוו טה, שלא לומר קשה, ממשיכה לדו חוף את רמות המחירים כלפי מעלה, ואף מקשה על חלק גדול מהקבלנים לשרוד.

הערכתנו בלשכת הקבלנים הינה כי אם אשתקד עלו מחירי הדיור 4%-ב (גם נתון זה מוטל בספק לאור גילום מחירי דירות מוזלות ממחיר למשתו כן), אזי 2021-ב לא תהיה זו הפתעה אם העלייה תוכפל בממוצע ,8%-כל כלומר עוד 130-כ אלף שקלים למחיר דירה ממוצעת! ובאיזורי הביקוש אף יותר מכך.

העובדה שנושא הדיור לא הוזו כר בקמפיין של אף מפלגה ממחיש לטעמי את העובדה שכל הפוליטיו קאים, מימין ומשמאל, הבינו שמדוו בר בסיפור אבוד, במיוחד לאחר הכו שלון הצורב של משה כחלון עם מחיר למשתכן. אישית, אני מאמין שהסיו פור אינו אבוד כלל ועיקר, והכל עניין של רצון ושל האצלת סמכויות על ידי ראש הממשלה הבא לשר הבינוי והשיכון הבא. כולנו מצפים לכך!

ממשלת ישראל מדברת לריק על ירידות מחירים, אבל לא עושה דבר לגבי התייקרות התקורות או מרכיב הקרקע

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel