Israel Hayom

יוסי שטרית סירים לשבת

פעם בשנתיים אנחנו יוצאים בפסח לנגב או לערבה, עושים סדר תחת כיפת השמיים ומרגישים בני חורין, כאילו יצאנו ממצרים √ בשנה כזו מאכלי החג שלנו מתאימים להכנה ברגע האחרון √ קבלו טעימה

- צילום וסטיילינג: אסף קרלה

קובה מקמח מצה, "פתיתים מרוקאיים" כשרים וסוטלץ' תפוזים. ארוחת ליל סדר של הרגע האחרון

מאז ומתמיד ייחסתי חשיבות למשמ עותו של כל חג, שכן בכל חג יש סממן ייחודי שעושה אותו שונה, מיוחד. לכל חג סמליות משלו, לפעמים זהו חפץ כמו חנוכייה, לפעמים אלה קישוטים כמ בפורים, ותמיד זהו כמובן האוכל.

בכל שנה אני שואל את עצמי: מה נשתנה חג הפסח שלי משאר החגים? ואני עונה: שבכל החגים אנו מכינים למשפחה ארוחות מושק עות ומסורתיות, וכשמגיע פסח לא מדובר רק בארוחות הללו, אלא בחוויה שמתחילה במפגש גדול של המשפחה המורחבת בלבוש החגיגי, עוברת לקריאת ההגדה )שלקראת שלב האוכל גורמים ריחות הקריאה והשירה שתהיה מהירה יותר, מבולגנת אפילו(, ומגיעה לארוחת החג, כשתמיד יש את זה ש"גונב" קצת חרוסת לפני הזמן או מנגב מצה עם משהו, כי הבטן מתחילה להתרגש ממה שהולך להגיע.

החגים הם לפעמים גם תקופה של אי נעימויות, בלשון המעטה. תמיד עולה מחדש הוויכוח איפה עושים, כשכולם מזכירים לכולם אצל מי עשינו בשנה שעברה. לשמחתי, אצלי הגענו להסדר נוח - שנה אחת עם הצד שלי במשפחה ושנה אחת בצד של נעמה אשתי, כשאיכשהו יצא שכולם מסונכרנים עם המשמרות.

בשנה שבה אני חוגג עם הצד של אשתי, עליזה אמא של נעמה יוצרת לנו אווירה מאוד מיוחדת, כשאת האחריות על המאכלים היא משאירה לנו. במקום להסב בבית ולהתרכז בארוחה אנחנו חו גגים מחוץ לבית, רואים עצמנו כאילו יצאנו ממצרים ומרגישים על בשרנו את החירות שע ליה מסופר בהגדה של פסח.

איך זה קורה, אתם שואלים? אנחנו יוצאים אל המדבר, רחוק מהשגרה ומהנוחיות. אורזים כלי אוכל ובישול, בגדים וכלי מיטה, מזון כשר לפסח, ונוסעים דרומה למקום נידח בנגב או בע רבה וחוגגים פסח כהלכתו תחת כיפת השמיים.

כולנו לבושים בחולצות לבנות, קוראים את ההגדה, מקדשים על היין, מחביאים את המצה ונהנים מהארוחה ומההרגשה, מלוכדים ממש כאילו אנחנו יצאנו ממצרים. הפשטות, הצמצום, החיבור לאדמה והשקט של המדבר מעניקים בלי ספק תחושה של "בני חורין" . בהגדה של פסח אנו קוראים: "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" - והנה התשובה שלי ל"מה נשתנה". בני ישראל יצאו ממצרים והל כו במדבר 40 שנה עד שהגיעו לארץ המובטחת, אנחנו מסתפקים בשני לילות.

ליל הסדר במדבר לא פוסח כמובן על הארוחה החגיגית. יש בו מרק עוף עם קניידעלך (אנחנו חוגגים עם הצד של אשתי, זוכרים?), כבד קצוץ ושלל תבשילים מהירים ונוחים להכנה, אך לא פחות חגיגיים מהארוחה בבית. יממה לפני הסדר, באווירת החג המשפחתי שלי במדבר, הכנתי עבורכם מאכלים שמתאימים להכנה "ברגע האחרון" - ושיהיה לכולנו חג שמח וטעים.

קובה מקמח מצה במילוי בשר טחון, צנוברים ובהרט, על עלי סלרי טריים

החומרים לקובה: ● 2 תפוחי אדמה קלופים ומבושלים ● 2 כוסות קמח מצה ● 2 ביצים טרופות ● מלח ● פלפל לבן ● כוס מים למילוי:

● 500 גרם בקר טחון דק מאוד ● 1 בצל קצוץ ● 1 כף בהרט ● מלח ● פלפל

מועכים את תפוחי האדמה לפירה, מוסיפים את שאר מרכיבי הקובה ולשים לבצק. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומכניסים למקרר למנוחה של שעה לפחות.

מטגנים את הבצל היטב, מוסיפים את הבשר והתבלינים ומבשלים כעשר דקות נוספות. מעבירים למסננת כדי שכל הנוזלים ייצאו ומקררים לטמפרטורת החדר.

כעת מכינים מהבצק ומהבשר כדורי קובה. משטחים עיגול בצק בעזרת היד, מניחים במרכז את הבשר, יוצרים כדור ומסדרים אותו לצורת אליפסה עם שפיץ בכל קצה. לאחר ההכנה מומלץ להקפיא את הקובות ורק אז לטגן אותן, כך הן מתייצבות ולא מתפרקות בטיגון, שעליו להתבצע בשמן עמוק עד הזהבה. סולדה

סולדה היא פתיתים או פסטה של המרוקאים בפסח. בדרך כלל אוכלים סולדה ביום האחרון של פסח, שכן זו הדרך להשתמש בכל המצות שנותרו מהחג, אבל אני אומר למה לדחות סיפוקים אם אפשר להתחיל כבר מהיום הראשון.

החומרים:

● 7 מצות מפוררות ● 1 פלפל חריף חתוך לפרוסות ● 2 יח' פלפל שושקה אדום מתוק, חתוך לרבעים וללא גרעינים ● חופן פול ירוק טרי ● 1 עגבנייה מגוררת ● 4 שיני שום קצוצות ● 1 כפית פפריקה מתוקה ● 1 כפית כמון ● ½ כפית פלפל שחור ● 1 כפית מלח ● 2 כוסות מים רותחים ● ½ צרור כוסברה, קצוץ

מטגנים בסיר את הפלפל החריף והשום, מוסיפים את התבלינים וממשיכים לטגן כדקהשתיים נוספות. מוסיפים את העגבנייה המגורדת ואת המים, מביאים לרתיחה וממשיכים לבשל 20 דקות, לצמצום הנוזלים ולריכוך הפלפלים. מוסיפים את המצות המפוררות והכוסברה, מערבבים היטב למשך שתי דקות עד שהמצות סופגות את הטעמים אך לא מתרככות מדי ומורידים מהאש.

סוטלץ' עם רוטב תפוזים ופיסטוקים

סוטלץ' הוא קינוח אורז מתוק המבושל בחלב המגיע מאזור מדינות הבלקן.

החומרים לסוטלץ':

● 100 גרם אורז ● 50 גרם סוכר ● ½ ליטר חלב ● 125 גרם שמנת מתוקה ● 100 גרם מים רותחים ● קורט מלח ● קמצוץ קינמון ● כפית מי ורדים או מי זהר לרוטב התפוזים:

‪1 ●‬ תפוז חתוך לקוביות קטנות (עם הקליפה) ● מיץ סחוט טרי מ־2 תפוזים ● 5 כפות סוכר ● ½ כוס מים להגשה:

● 100 גרם פיסטוקים קלויים (לא מלוחים)

מתחילים בהכנת הסוטלץ'. מבשלים את כל המרכיבים יחד (מלבד מי הוורדים) על אש נמוכה במשך 20 דקות, כאשר חשוב להקפיד לערבב ללא הפסקה במשך כל הזמן. בתום הבישול מוסיפים את מי הוורדים או מי הזהר ומערבבים שוב.

כעת לרוטב התפוזים, שהוא קל ופשוט. מבשלים על אש בינונית את כל המרכיבים יחד 25-כ דקות, עד שמתקבל סירופ.

להגשה מוזגים לקערות את הסוטלץ', יוצקים מעל את רוטב התפוזים ומפזרים את הפיסטוקים הקלויים.

 ??  ??
 ??  ?? יוסי שטרית סירים לשבת
יוסי שטרית סירים לשבת
 ??  ?? קינוח בלקני. סוטלץ' עם רוטב תפוזים ופיסטוקים
קינוח בלקני. סוטלץ' עם רוטב תפוזים ופיסטוקים
 ??  ?? להקפיא לפני הטיגון. קובה מקמח מצה במילוי בשר טחון, צנוברים ובהרט, על עלי סלרי טריים
להקפיא לפני הטיגון. קובה מקמח מצה במילוי בשר טחון, צנוברים ובהרט, על עלי סלרי טריים
 ??  ?? שימוש טעים למצות. סולדה
שימוש טעים למצות. סולדה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel