Israel Hayom

מי מפקח על קבלני המשנה?

כל מקצועות הבנייה חייבים ברישום מוסדר, פיקוח בטיחות והכשרה מקצועית. אחרת כולנו נשלם את המחיר

- יצחק מויאל, מ״מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ויו״ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

ענף הבניין מעסיק עשרות בעלי מקצוע שונים. בניגוד לענפים אחרים בשוק, בענף זה כל מקצוע נוגע לבטיחות - בין אם מדובר בחשמל, יסודות המבנה, אינסטלציה, אגירת מים ועוד ועוד. אין תחום שאינו קשור לשמירה על חיי אדם.

בשנתיים האחרונות הצלחנו, בעקו בות מאבקים ממושכים, להביא לכך שמפעילי המנופים יהיו רק כאלו שעבו רו הכשרה מקצועית ובטיחותית, בעלי תעודת מקצוע כדין. הגיע הזמן לעשות כך לגבי עשרות המקצועות המשניים, שברוב המקרים מועסקים דרך קבלני משנה.

מי היה מאמין שבשנת 2021 אין למו דינה כל פיקוח על עשרות בעלי מקצוע בענף הבניין? איך יכול להיות שמי שבוו נה את היסודות של הבניין יכול להיות ללא תעודת מקצוע? ללא הכשרת בטיחות? מי בודק את העבודה בשטח? במקרים רבים אין לנו מושג מי עושה את העבודה, מאחר שמדובר בשרשור של קבלנות משנה.

רשימת המקצועות בהם אין עדיין פיו קוח ורגולציה מגוונת: כלונסאות, בטון, עבודות אבן, איטום, בנייה טרומית, מיו זוג אוויר, הסקה, מתקני אנרגיה ועוד.

זוכרים שפעם כל מי שהיה לו טנדר יכול היה להחליט שהוא איש שיפוצים? והנה היום, לאחר שהבאנו את תחום השיפוצים לרגולציה ברורה ורישום כל קבלני השיפוצים, בדיוק כמו קבלני הבניין, התחום נמצא בפיקוח. זה לא רק כדי לשמור על הלקוחות, זה למען הבטיחות של כולנו.

כך צריך להיות עם קבלני המשנה, ועל זה אנחנו נלחמים כיום. כל המקו צועות חייבים להיות עם רישום מוסדר, פיקוח בטיחות והכשרות מקצועיות. אחרת כולנו נשלם את המחיר.

בימים אלה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה מכינה תוכנית מפורטת להקו מת בית ספר למקצועות הבניין. התוו כנית תוגש לממשלה, בתקווה שמקום כזה יוכל להכשיר אלפי עובדים ישו ראלים לעשרות מקצועות בענף, כך שבכל תחום ניתן יהיה לקבל הכשרה מסודרת. לפי כל המומחים והכלכלו נים, כולל בבנק ישראל, הכשרת עובו דים תזניק את הפריון.

אזמין את משרד הבינוי, משרד הכלו כלה ומשרד העבודה להצטרף למיזם להקמת אקדמיה למקצועות הבניין, כך שאלפי ישראלים שמחפשים עבודה יוכלו להתחיל מקצוע חדש.

המדינה לא מפקחת על עשרות בעלי מקצוע בענף הבניין. לעיתים מדובר בשרשור של קבלני משנה

 ?? צילום: freepik ??
צילום: freepik

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel