Israel Hayom

אל יתהלל שוכר כמפתח

מה זה בעצם דמי מפתח לדירה או עסק, האם זו עסקה משתלמת ומה עושים כשרוצים לעזוב?

- שי אנקורי הוא מנהל המחלקה המסחרית של סניף קלר וויליאמס בת ים ויועץ עסקי מוסמך

שי אנקורי, נדל"ן מסחרי וייעוץ עסקי מבית קלר וויליאמס

והתפעול. התוכנה תורמת להעלאת רמת השירות - קיצור זמני השבתה ותיקון ציוד, הבטחת רציפות תפעולית וחיסכון בעלויות חלקי חילוף לתיקון. יישומי בינה, אוטומציה ורובוטיקה: מביאים לשימוש מופחת בכוח אדם, להגדלת הדיוק בתהליך הייצור, הקו טנת הפחת בתהליך הייצור וקיצור זמן הייצור. המשמעות היא שימוש מופחת באנרגיה והגדלת תפוקות. בתקופתו נו, כשהעולם במגפה ועובדים לא מגיו עים למפעל, יישומם מאפשר להפחית את הפגיעה בפעילות.

תוכנות אופטימיזצי­ה: שילוב אלגוו ריתמים חכמים. השילוב יעיל במיוחד במפעלים בהם מתקיימת פעילות שיו נוע ולוגיסטיקה ענפה. עובדה זו דורו שת אופטימיזצי­ה בתפעול כדי לחו סוך בעלויות כוח אדם, דלק ותחזוקה. למשל, חברה שמפעילה משאיות להובלה בקירור תוכל באמצעות התוו כנה לספק את המוצרים והשירות ללקוח בצורה יעילה יותר. כלומר, תבו טיח עמידה בזמן האספקה וחיסכון במספר המשאיות הנדרשות להובלה.

לעלויות האנרגיה ולייעול תהליו כי ייצור ותפעול יש השפעה גדולה על רמת הרווחיות. לדוגמה, במפעל להו תפלת מים, פרט להוצאות שכר והקו מה יש להתייחס להוצאה על האנרגיה הנדרשת לביצוע ההתפלה. לחיסכון בצריכת האנרגיה הנדרשת לתהליך ההתפלה משמעות כספית המשפיו עה על רמת ההוצאות והרווחיות של העסק.

בראייה עתידית, לתעשייה שלא תעו בור את השינויים הללו לא תהיה זכות קיום. חברות שלא תתייעלנה באמצו עות התהליכים שתוארו לא תשרודנה בתחרות. הכתבה נכתבה בעזרת דורון כהן, מנכ"ל ME2 סביר להניח שכל מי שמחפש נדל"ן לרכישה נתקל מדי פעם בפרו סומים של נכסים למכירה במחירים נמוכים יחסית לערך שלהם. כשקוו ראים בתשומת לב את האותיות הקו טנות מבינים שמדובר בדירה או נכס מסחרי בדמי מפתח. מה משמעות הדבר? האם רכישה כזו משתלמת? מהן הזכויות והחובות של דייר בדמי מפתח? האם ניתן למכור את הנכס? האם הנכס עובר בירושה? על שאלות אלו אנסה לענות בקצרה. מה ההבדל בין דמי מפתח לדמי שכירות?

רוכש דירה, עסק או חנות בדמי מפתח אינו רוכש את הבעלות בנכס, אלא את הזכות החוזית להתגורר או לעבוד בו בתמורה לתשלום דמי שכיו רות. הוא אינו נרשם בפנקסי המקרקו עין (טאבו).

יחד עם זאת, הזכות הנרכשת הינה לכל החיים ובעליה הופך לדייר מוגן בהתאם לחוק הגנת הדייר. המוו נח דמי מפתח מתייחס לסכום החדו פעמי אשר משולם עם כניסת הדייר לנכס עבור קניית הזכות. זאת בניגוד למונח דמי שכירות, המתייחס לדמי השכירות המשולמים בכל מקרה מדי חודש לבעל הבית.

עלות דמי המפתח נעה בדרך כלל בין מחצית לשליש משווי הנכס בשוק

הדייר היוצא ובעל הבית יכולים להגיע בהסכמה לסכום הפיצוי שיקבל הדייר בתמורה לעזיבתו

החופשי. דמי השכירות נמוכים משמו עותית מהשוק החופשי ונקבעים על פי התקנות הקבועות בחוק. בנכס מסו חרי דמי השכירות המירביים הם הסו כום ששולם לפני שנת ,1983 בתוספת כמה מאות אחוזים. החל משנת 2003 נקבע כי ישנם עסקים (כגון בנק, ביו טוח, קולנוע, יבוא-יצוא ועוד), שעו ליהם כלל לא חלה הגבלה של גובה דמי השכירות, כל עוד לא שולמו דמי מפתח עבור הנכס.

מה קורה כאשר בעל הזכות נפטר או עוזב?

לעניין עסק נקבע כי על בן המשו פחה להמשיך ולנהל את אותו עסק בנכס, אלא אם יפנה לבית הדין לקבו לת אישור לנהל עסק אחר מזה שניהל בעל הזכות.

האם ניתן למכור את הזכות בנכס לצד שלישי?

כאשר הדייר המוגן רוצה לעזוב את הנכס, עומדת בפניו האפשרות להחו זיר את הנכס לבעל הבית, או לחלופין למכור את זכותו לצד שלישי, שייכנס כדייר מוגן במקומו. הדייר היוצא ובעל הבית יכולים להגיע בהסכמה לסכום הפיצוי שיקבל הדייר היוצא בתמורה לעזיבתו. במידה ואין הסכמה, רשאי הדייר המוגן לפנות לבית הדין לשכיו רות על מנת שזה יקבע מה סכום הפיו צוי שיקבל.

האם בעל הנכס יכול לפנות את הדייר המוגן?

החוק מפרט עילות לפיהן בעל הבית יכול לדרוש את פינוי הדייר מהנכס. בראש ובראשונה מדובר במצב בו הוכיח בעל הבית כי הדייר מפר את הסכם השכירות בין הצדדים, או שאינו משלם את דמי השכירות, או נטש את הנכס, עושה שינויים בנכס או גורם לנו זקים, משכיר את הנכס לצד שלישי, מטריד את השכנים, משתמש בדיו רה למטרה לא חוקית או שבעל הנכס דורש אותו לעצמו או רוצה לבנות תחתיו. במקרים אלה, יהיה חייב בעל הבית לספק לדייר המוגן דיור חלופי או לשלם לו פיצוי.

מהן החובות של בעל הבית והדייר?

לשלם עבור ניקיון ותאורה של חדר המדרגות והכניסה, וכן עבור ניקיון החצר של הבית, ובלבד שהדייר המוגן ישתתף בחלק מהוצאות אלו.

לגבי תיקונים בנכס, כאשר מדובר בתיקונים יסודיים, הדרושים לתקינות הנכס (למשל קונסטרוקצי­ה, אינסטלו ציה, חשמל, גג) בעל הבית חייב לתקן.

חובותיו של הדייר המוגן מסתכמות באופן עקרוני בהקפדה על קיום תנאי הסכם השכירות ואי נטישת הנכס, תשלום דמי שכירות וכן תשלום חלקו בהוצאות ובשירותים שעל בעל הבית לספק, לרבות תיקונים.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel