Israel Hayom

מהפכה דיגיטלית בעולם הנדל"ן

המעבר לקניות אונליין התחיל לפני שנים, אבל תפס תאוצה בתקופת הקורונה. המשמעות הנדל"נית: פחות חנויות, יותר מרכזים לוגיסטיים

- עודד צידון הוא יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל, מנכ"ל קבוצת פורום נדל"ן ומנכ"ל החטיבה המסחרית ברשת קלר וויליאמס ישראל, חברת התיווך הגדולה בעולם

עודד צידון, יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן

תהליכי גלובלציה ועליית הרשתות החברתיות התניו עו בשנים האחרוו נות תהליכים המו שנים את פניו של שוק הנדל"ן המסחרי העולמי, שכולל גם את ישראל. מדד הנדל"ן הקמעוו נאי בשוק המניות האמריקאי REIT עמד לפני עשור על ,30% וכיום על 8%-כ בלבד. מהעבר השני, הנדל"ן לתעשייה, לוגסטיקה, תשתיות איחסון ובתי אבות עלה באופן משמעותי.

במשבר הקורונה סקטור הנדל"ן המסחרי הוא אחד התחומים העיקו ריים שנפגעו בשוק המניות. העשור האחרון לא היה קל לנדל"ן הקמעוו נאי. הרבה מותגים היסטוריים פשטו את הרגל, והרשתות הגדולות, ביניהן זארה למשל, נקטו מדיניות של הקטו נת שטחי מסחר על רקע המעבר למו כירות אונליין.

2019-ב נסגרו כמעט 10,000 חבו רות קמעונאיות בעולם ונפתחו רק 4,500-כ חברות חדשות. כלומר, הסו קטור מתכווץ. הפגיעה העיקרית היא בחנויות, שהקניות אונליין מחליפות אותן: בגדים, ספרים, מוצרים לבית וגם מזון. אפשר לכנות זאת "אפקט אמזון".

יש לציין שקנייה באינטרנט אינה תוו פעה חדשה, היא התחילה כבר בשנות .90-ה המסחר הדיגיטלי מתקיים יותר 20-מ שנה, אבל תפס תאוצה בעשור האחרון, שבו הוא רושם צמיחה דוספרתית כמעט מדי שנה.

בשנת 2019 נרשמו שיאים חדשים בכל הקשור לרכישות אונליין. היקף המכירות העולמי מגיע לעשרות אחוו זים, וזה עוד לפני משבר הקורונה, שהאיץ את המגמה. יש לציין כי המעו בר המתגבר לקנייה אונליין יכול להו תאפשר רק עם תשתיות מתאימות של תעבורת אינטרנט מהירה ושטחי לוגיסטיקה נרחבים.

למרות סימני היציאה ממשבר הקוו רונה, עדיין נשמרים נהלים של שמיו רת מרחק, עטיית מסיכה וכמובן עמידה בתורים בכניסה לחנויות. יש לזכור שאנחנו עדיין לא בקיץ הלוהט, שצפוי לייצר תסכול בקרב הלקוו חות. מצד שני, מגפת הקורונה לימו דה עסקים שאפשר לעשות יותר עם פחות כוח עבודה ולצמצם את שטחי העבודה.

אין ספק שהנדל"ן המסחרי עובר מהפך, שקשור באופן ישיר להרגלי הקניות של הצרכנים. חברות גלובו ליות ומקומיות, שרואות את העתיד ונו ערכות בהתאם, יובילו את מערך הקו ניות והמסחר העתידי.

יחד עם זאת, פתיחת העולם מחדש צפויה להחזיר אנשים לחנוית הרחוב ולקניונים. גם פתיחת השמיים

כנראה שלמרות נוחות הקנייה באינטרנט, אנשים ימשיכו ליהנות גם מחוויית הקנייה בחנויות הפיזיות

וחזרת התיירות העולמית תשפיע על הרגלי הצריכה. כנראה שלמרות הנוו חות ומגוון המוצרים באינטרנט, אנו שים ימשיכו ליהנות גם מחוויית הקו נייה בחנויות הפיזיות.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel