Israel Hayom

בין אחריות לבטיחות

תאונה בעבודה? מנהלים ותאגידים חשופים יותר מתמיד לדין פלילי. ההמלצה: לבנות תוכנית בטיחות

-

לאחרונה ניתן פסק דין בו הורשע בפו לילים מערך הניהול הבכיר בחברת דלק תעשיות, ביניהם מנכ"ל וסמנכ"ל החברה. זאת בעקבות תאונת עבודה קשה שהתרחשה לעובד קבלן שהועסק במפעל.

באופן תקדימי פסק הדין ממחיש את אחריותם של בעלי משרה בכירים ושל התאגיד לבטיחותם של עובדיהם, זאת ללא קשר לגודלו של הארגון, מורכבותו ומוטת השליטה של מנהליו.

המשמעות היא שבמקרה של תאונות עבודה או בנייה יהיה למנהלים קשה לחו מוק מאחריות, למרות שלכאורה אינם נוו געים ישירות בבטיחות.

בעשור האחרון מתרחשת במדינה מהו פכת בטיחות שקטה, שיצרה מצב חדש בו רשויות האכיפה והחוק מחמירות עם

מערך המנהלים בארגון, כדי שזה יממש את חובותיו בדיני הבטיחות בעו בודה. חובות אלה חלים מרמת הדירו קטור ועד המנהל הזוטר בארגון.

אחד השינויים הגדולים שהתרחו שו בתחום הוא הקמת יחידת פל"ס בלהב 433 בינואר ,2019 שייעודה המרכזי חקירת תאונות עבודה.

הקמת היחידה היא תולדה של לחץ ציבורי רחב, שבא לשיאו 2018-ב עם איומי ההשבתה של ההסתדרות, לאור ריבוי תאונות העבודה.

חוקים חדשים

ארז מימון, דירקטור וראש תחום בטיחות וגהות בפאהן קנה ניהול בקרה, שימש בעבר כמפקח עבודה ראשי וחוקר תאונות עבודה ראשי במו שרד העבודה והרווחה. לדבריו, "בשו נים האחרונות נחקקה חקיקה חדשה וענפה, שבאה לידי ביטוי בהטלת קנו סות, סגירת אתרי בנייה לאחר תאונות והגדלת האחריות של היזם והקבלן. רשויות החוק והאכיפה יכולות למצות את הדין באופן מהיר ויעיל יותר מול התאגיד ומנהליו במקרה של הפרות בתחום דיני הבטיחות בעבודה".

בסוף 2019 עודכן המדרג של עביו רת המתה בקלות דעת, בהובלת פרו קליט המדינה דאז שי ניצן. עבירה זו מתאימה מאוד לסוג העבירות בחוו קי הבטיחות בעבודה, והענישה יכולה להגיע עד 12 שנות מאסר.

"אין ספק ששילוב של תודעה ציבוו רית גוברת לתחום הבטיחות, יצירת יכולות חקירה משופרות ועדכון מדרג הענישה, מייצרות מצב בו ליושבים בכס השיפוט קל יותר למצות את הדין עם מערך הניהול בארגון, ועקב כך לייצר הרתעה כבדה הרבה יותר מאשר בעבר", אומר מימון.

"עם זאת, מסיקורי בטיחות רבים שערכנו, מתברר כי גם ארגונים שמו שקיעים משאבים בתחום הבטיחות יכולים למצוא עצמם חשופים לדין, כשהסיבה המרכזית הינה חוסר בפלו טפורמה ניהולית, שתחבר בין מערך הבטיחות בארגון לבין מנהליו הבכיו רים", הוסיף מימון.

תרבות הבטיחות

ראוי לציין שלמרות שטרם שהוגדרו הנחיות ברורות בנושא בחקיקה הראו שית, כן מופיעה הנחיה שפרסם פרקו ליט המדינה לשעבר, על פיה מימושה של תוכנית אכיפה אפקטיבית בארו גון תזקף לזכותו של התאגיד ומנהליו במארג השיקולים להעמדתו לדין.

מדובר בבשורה גדולה, שכן קיומה של תוכנית אכיפה משפרת את תרו בות הבטיחות בארגון ועמידתו בחוק, וכעת נוספה הטבה שאומרת שבמו קרה של העמדה לדין, תוכנית האכיו פה תספק שכבת הגנה נוספת לרובד ההנהלה הבכיר ולחברה.

נכון להיום, הרגולטור נתן רק את המקל - עדכוני חקיקה, העמדה לדין וענישה, אך עדיין לא העניק את הגזר - מתווה מומלץ לבניית תוכנית אכיפה בתחום הבטיחות, שתסייע לארגונים לבנות תוכנית רלוונטית ואפקטיבית.

מימון מסכם: "למרות זאת, אני ממליץ לכל ארגון להקדים ולבנות תוו כנית אכיפה, בהתאם לקווים אותם הגדיר פרקליט המדינה. במקביל אני קורא לרגולטור להקדים ולהגדיר מתו ווה מומלץ למימוש תוכנית אכיפה לאו רגון, שיעזור לבנות ולהפעיל אותה באופן אופטימלי".

ארז מימון, פאהן קנה ניהול בקרה: "החקיקה החדשה כוללת קנסות, סגירת אתרי בנייה והגדלת אחריות ליזם ולקבלן"

רשויות החוק והאכיפה יכולות למצות את הדין באופן מהיר ויעיל יותר מול התאגיד ומנהליו במקרה של הפרות בטיחות

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel