Israel Hayom

ממשלת ימין בתמיכת רע"מ? הליכוד יאבד את הצפון | אבי בראלי

- אבי בראלי

אנחנו שומעים חצאי רמזים על נכונות מנהיגים בליי כוד לא לפסול ממשלה שתתבסס על רע"מ, ולוּ בתמיכה "מבחוץ". פירוש הדבר שממשלת ישראל תתבסס על מפלגה החותרת להכליל את ארץ ישראל בח'ליפות אסלאמית ומקושרת רעיונית לאחים המוסלמים. דובי ריה הביעו בעבר תמיכה בחמאס, והיא מחויבת ליישוב צאצאי פליטים בתוך ישראל ולכרסום מעשי בנאמנות המדינה לשמה, כלומר להיותה מדינת הלאום היהודי.

אי אפשר לעקוף את העובדות הפשוטות האלה בפטי נטים כמו תמיכה "מבחוץ". ממשלה שתיתלה במפלגה כזאת לשם קיומה לא תיחשב אמונה על האתוס היסוי די של המדינה ועל האינטרסים החיוניים של אזרחיה. ממשלת ימין כזאת אולי תהיה אירוע סהרורי וזמני, אבל היא תבסס לגיטימציה לברית קבועה בין מרבית הנציגים הערבים בכנסת לבין השמאל דווקא, כשאיפת לפיד, מרצ והעבודה. שוללי מדינת היהודים יקבלו מעמד של "בוררים" קבועים בין המפלגות הציוניות, ו"הבוררות" שלהם תיטה תמיד לצד המפלגות שיהיו נכונות יותר לכרסם במדינת העם היהודי.

צריך להבחין היטב בין הסתמכות על מפלגה אסי לאמיסטית ואנטייישרא­לית, גם אם מנהיג רע"מ אימץ טקטיקה של הסתרה, לבין פנייה אל אזרחי ישראל העי רבים, מתוך רצון לחזק השתלבות חברתית ותרבותית שוויונית של אזרחים לא יהודים במדינה יהודית ודי מוקרטית, לשרת את האינטרסים שלהם ולסגור פערים חברתייםיכל­כליים בינם לבין היהודים.

יש ברכה רבה בפניית הליכוד ברוח זו אל האזרחים הערבים, לצד מפלגות ציוניות אחרות, מתוך תחרות על ייצוגם תמורת תמיכה בקלפי. היה ראוי לצרף ערי בים במקום ריאלי לרשימת הליכוד. גם מפלגה בהנהגת אזרחים ערבים, שלא תאמץ עקרונות הרסניים כדרכן של רע"מ, בל"ד, חד"ש ותע"ל, תהיה תופעה מבורכת. אבל הסתמכות על ארבע או על אחת מהמפלגות האלה "הודות" למסיכה שעטתה על פניה, תפעל בכיוון ההפוך מהרצוי: היא תטפח קריאת תיגר נגד המדינה היהודית, נישאת בידי נציגים אסלאמיסטים, קומוניסטים או פשיי סטים עם מתק סיסמאות דמוקרטיות בפיהם.

התוצאה תהיה התגברות מסוכנת של לאומנות ערי בית ויהודית שכנגדה. כבר עכשיו העבודה והציונות הדתית כוללות בשורותיהן נבחרים בעלי עמדות בלתי נסבלות מבחינת ההגדרה העצמית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בבלבול העמוק שתקף אותה, הציבה העבודה ברשימתה מועמדת כאבתיסאם מראענה, המהרהרת בתסריט אפוקליפטי של השמדת זכרוןייעקב, "בלי להרוג", רק להגלות. ומנהיג הליי כוד בנימין נתניהו עודד את הציונות הדתית לכלול את נציגי המפלגה הכהניסטית, אף הם חסידי הגליה.

ההשתלבות של מראענה ואיתמר בן גביר פוגעת במערכת החיסונית של ישראל. ממשלת ימיןירע"מ תחי מיר מאוד את הפגיעה. המפלגות הציוניות חייבות כולן לעצור את הדימום ולדבוק ברוחה היסודית של מדינת העם היהודי, השייכת אכן לאזרחיה כולם, לרבות הלא יהודים שבהם. יועז הנדל וצבי האוזר הכשילו באומץ לב קנוניה שרקמו מנהיגי כחול לבן לכונן ממשלה בתמיי כה "מבחוץ" של הרשימה המשותפת. הליכוד יאבד את הצפון אם יאמץ, לעומת זאת, את העצה הרעה להקים ממשלה בתמיכת רע"מ.

צריך להבחין בין הסתמכות על מפלגה אסלאמיסטית ואנטי ישראלית, לבין פנייה לאזרחי ישראל הערבים מתוך רצון להשתלבות שוויונית שלהם במדינה יהודית ודמוקרטית

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel