Israel Hayom

היעד: לחץ על ריבלין

- יעקב אחימאיר

על רקע זאת, בכיר בליכוד טען אתמול כי "כל עוד יו"ר ימינה נפ תלי בנט לא מבהיר באיזה צד הוא, אין לראש הממשלה בנימין נתניהו כל טעם לנסות לקבל את המנדט מנשיא המדינה". לדברי אותו בכיר, הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי ללא בנט לנ תניהו אין קואליציה, ולכן אין טעם לקבל את המנדט כרגע".

"סער לא בכיס של לפיד"

במקביל למאמציו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לקבל את המנדט להרכיב את הממשלה, מקורביהם של נפתלי בנט וגדעון סער מותחים ביקורת חרי פה על התנהלותו. לדבריהם, "לפיד מתקדם כאחוז תזזית כדי לקבל יותר המלצות מנתניהו ולהיות הראשון שמ קבל את המנדט, כשהוא מתואם מלא מלא עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, וזאת הוא עושה בלי לספור את בנט וסער, כשלראשון הוא משדר כי ישיג רוב ממליצים בלעדיו, ואילו לשני הוא מתייחס כאילו כבר מונח לגמרי בכיסו".

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב אתמול: "מאז ליל הבחירות אני עוסק בכל כוחי בהקמת ממשלה ישרה שתביא להחלפת נתניהו. שוחחתי היום עם יאיר לפיד, נפתלי בנט וגדעון סער, והצעתי להם שניפגש ארבעתנו כדי לנסות ולמצוא פתרונות ביחד עם המפלגות הנוספות בגוש השינוי".

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, הודיע אתמול כי מפלגתו תמליץ על בני מין נתניהו כראש הממשלה, כפי שה תחייבה במערכת הבחירות. לדבריו, "ש"ס קוראת לכל מפלגות הימין, בעי

קר לימינה ותקווה חדשה, להתעלות מעל כל השיקולים האחרים ולהצטרף לממשלת ימין מלא בראשות נתניהו".

"גפני רק מפגין שרירים"

עוד נודע אתמול כי יו"ר המפלגה ח"כ משה גפני סירב עד כה לבקשת ראש הממשלה להתחייב להמליץ עליו בפני נשיא המדינה. היום צפויים לה תכנס חברי דגל התורה, הפלג הליטאי של יהדות התורה - גפני, אורי מקלב ויצחק פינדרוס - כדי לדון בהמשך דרכם. כזכור, בדגל התורה כועסים על נתניהו, בעיקר בשל עזרתו לציונות הדתית בבחירות האחרונות, שבאה על חשבון יהדות התורה, שקיבלה בסופו של דבר שבעה מנדטים. עם זאת, גו רמים ביהדות התורה אומרים כי מדובר בהפגנת שרירים של גפני מול נתניהו ולא יותר מכך.

בתוך כך, הנשיא ראובן ריבלין הז מין את נציגי הסיעות שנבחרו לכנ סת ה 24 לסבב התייעצויות ביום שני הבא, שלאחריו יכריז על זהות המוע מד שייבחר לבצע את משימת הרכבת הממשלה הבאה.

על פי הודעה מטעם בית הנשיא, "מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אחד המועמדים עד ליום רביעי, כ"ה בניסן תשפ"א, 7 באפריל ."2021 עוד צוין בהודעה כי "כפי שהתבצע לרא שונה בבחירות ,2019 הנחה נשיא המ דינה על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, בכל אמצעי המ דיה השונים בשקיפות מלאה מול אז רחי ישראל". בנוסף, יוקם בבית הנ שיא מרכז תקשורת גדול לבעלי תו ירוק בלבד.

בקרוב יחל המצעד של משל חות הסיעות למשכן הנשיא לקראת החלטתו על מי להטיל את הרכבת הממשלה החדשה. לטעמנו, לו תפקד המשטר שלנו ברוח של היגיון צרוף, לא היה נזקק הנשיא כלל ל"התייעצויות". די היה לו בהצצה בתוצאות הב חירות. נתניהו, כמנהיג המפלגה הגדולה בפער, היה למועמד הט בעי, אך בעיקר ההגיוני, להרכבת ממשלה.

אולם בשיח שהתקיים באחד האולפנים, הוזכר שמו של גדעון סער כמועמד להרכבת הממשלה. כן, סער שכשל, שתקוותו לרשת את נתניהו צומצמה לשישה ח"כים. הוא, ולא נתניהו, שסיעתו גדולה פי כמה מ"תקווה חדשה" שנופצה. לא אופתע אם הנשיא יהיה נתון לחיבוטי נפש, לקראת האפשרות - אפשרות בלבד, בעת כתיבת מילים אלה - כי יהיה עליו להטיל על נתניהו, שנוא נפשו, את מלאכת ההרכבה. זה אפיון עובדתי של יחסי הנשיא עם ראש הממשלה. ישנם אף המ עריכים כי מקננת בריבלין חרדה עקב סלידתו מתפקודו של נת ניהו. והחרדה רק הולכת וגוברת.

שונאי נתניהו אינם שוקטים: הם מבקשים לנצל את שלהי כהונת הנשיא. יש כבר הקוראים לו להתפטר, ובכך ייחלץ מן האילוץ למנות את נתניהו לה רכיב ממשלה, אם זה יגייס רוב לממליציו. לחצים אלה כמוהם כיוזמה מכוערת להלביש גם על משרת האזרח הראשון מעטה פו ליטי מובהק. ואם ימלא ריבלין אחר משאלת הלב של שונאי נתניהו, הוא ייזכר כמי שהכתים את מוסד הנשיאות. הכל, כמובן, בתנאי שיצליח נתניהו לגייס רוב של ממליצים.

בתום כהונת ריבלין, ביולי, האם גם על יורשו יופעל הלחץ כדי שימנה מועמד לראשות הממשלה ממחנה פוליטי, ולא דווקא על פי מניין ממליציו, כמתחייב? ככל הידוע לנו, רי בלין ידחה את עצת אחיתופל זו להתפטר. כמו בעבר, הוא יטיל על נתניהו להרכיב ממשלה, אם כך תחייב המציאות. בפגישותיו האחרונות באירופה שיבח ריבלין את נתניהו על מאבקו בקורונה. על כן נראה כי הנשיא ריבלין יסיים שבע שנות כהונה ללא "זבנג" נשיאותי מהדהד.

מקורבי סער ובנט: "לפיד מתקדם כאחוז תזזית כדי לקבל יותר המלצות מנתניהו ולהיות הראשון שמקבל את המנדט, בלי לספור את בנט וסער"

הנשיא ריבלין הזמין את נציגי הסיעות שנבחרו לכנסת ה 24 לסבב התייעצויות ביום שני הבא, שלאחריו יכריז על זהות המועמד להרכבת הממשלה

 ?? צילום: יוסי זליגר ?? יו"ר ימינה בנט
צילום: יוסי זליגר יו"ר ימינה בנט
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? רה"מ נתניהו
צילום: אורן בן חקון רה"מ נתניהו
 ?? צילום: לירון מולדובן ?? גנץ
צילום: לירון מולדובן גנץ
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ריבלין
צילום: אורן בן חקון ריבלין
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? גפני
צילום: גדעון מרקוביץ' גפני
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? סער
צילום: יוסי זליגר סער
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel