Israel Hayom

בנק ישראל: הנתונים מגלים - המשק מתאושש במהירות

חוזרים לגהץ: גידול של 6% ברכישות בכרטיסי האשראי בסופ"ש ושל 31% מאז הסרת ההגבלות ● רמת הניידות למקומות העבודה עדיין נמוכה ב 20% מהשיא ● "המשק יצמח ב 5.35% עד לסוף השנה"

- גלעד צוויק

תחזית הצמיחה ממשיכה לע לות, במקביל לתחזית לירידה בגירעון: יונתן כץ וכלכלני "לידר שוקי הון" צופים כי עד לסוף השנה המשק הישראלי יצמח ב 5.3% בה שוואה לשנת ,2020 והגירעון יירד לסביבות ה .7%

האינדיקטור­ים השבועיים של בנק ישראל מצביעים על התאוששות מהירה של המשק, עם גידול של 6% ברכישות בכרטיסי האשראי בש בוע האחרון ו 31% מאמצע פברואר )עם הסרת מרבית ההגבלות(. רמת הניידות למקומות העבודה ממשיכה לעלות וחזרה לרמות של בין הסגרים הקודמים, אם כי עדיין מדובר ב 20% פחות מערב המשבר, זאת בשל השי לוב של אבטלה גבוהה ושינוי הרגלים לטובת עבודה מהבית.

זינוק בשירותי היי טק

בחודש ינואר יצוא שירותי היי טק )תוכנה, מחשוב, סייבר וכדומה( זינק ב 9.6 לעומת דצמבר )מנוכה עונ

תיות(, ועלה ב 7% לעומת הממוצע של הרבעון האחרון של .2020 סקטור חשוב זה צמח ב 19% ב 2020 ומהווה 8.8% מסך התוצר. התרחבות מהירה ביצוא שירותי היי טק תרמה לשיפור בחשבון השוטף ולייסוף בשקל, לחץ שצפוי להימשך.

כמו כן, רכישות של חב רות היי טק גם תרמו לגידול במס רווחי הון, מה שמסביר חלק מהגידול המפתיע בהכנסות ממסים בחודשים האחרונים. לעומת זאת, מסתמנת חולשה בתעשייה הישראלית, כפי שעולה גם ממדד מנהלי הרכש שירד ב 0.1 נקודות בפברואר ל 49.4 עם חולשה בהזמנות ליצוא 43.2) נק'(. שיעור האבטלה הרחב ירד ל ,15.4% אך להערכת לידר נתוני האבטלה לא יתמתנו משמעותית עד לביטול או שינוי חוק החל"ת.

נראה עלייה באינפלציה

האינפלציה צפויה לעלות מעט, כשהמדדים של החודשים הקרובים צפויים להיות גבוהים יחסית, בעיקר בשל התייקרויות עונתיות, אך גם בשל עלייה במחירי הדלקים - בשל השיבושים בהספקת הנפט בעולם על רקע חסימת תעלת סואץ. למרות שתוצאות הבחירות בישראל עדיין לא מבשרות על יציבות קרובה, בש בוע האחרון השקל שמר על יציבות מול סל המטבעות.

בלידר צופים כי התאוששות מהירה תוביל לכך שבנק ישראל יצמצם את המעורבות בשווקים, גם בשוק האג"ח וגם בשוק המט"ח, אם כי בהדרגה.

באשר למדיניות הפיסקאלית, בלידר מציינים כי למרות תוצאות הבחירות וההערכה כי לא יאושר תק ציב מדינה בקרוב, "המערכות למדו להסתדר עם מציאות זו, אשר מחזקת את היכולת של הפקידות באוצר לש לוט במדיניות הפיסקאלית עם פחות התערבות פוליטית".

עוד מוסיפים בלידר כי "כזכור, מתחילת השנה ההכנסות ממסים הפתיעו לטובה, כולל מס רווחי ההון. במחצית השנייה של השנה, האוצר צפוי להודיע על הקטנת היקף הגיוסים".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? מסעדה בתל אביב. ההתאוששות נמשכת
צילום: יהושע יוסף מסעדה בתל אביב. ההתאוששות נמשכת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel