Israel Hayom

עצור, אתה שחור!

- בועז סנג'רו פרופ' סנג'רו הוא מייסד האתר "ביקורת מערכת המשפט הפלילי" וראש "המכון לבטיחות במשפט הפלילי"

האמריקנים מתלוצצים שקיימת עבירה פלילית ‪"driving while black"‬ )נוהג בעודו שחור(: בהתקיים הנסיבה שבה צבע עור הנהג שחור, ההתנהגות האסורה היא עצם הנהיגה... עבירה דמיונית זו מסבירה מעצרים מיותרים רבים. ובישראל?

הנה קיצור תולדות מפגשיו של קטין ממוצא אתיופי עם משטרת ישראל. מדובר בתלמיד מצטיין וספורטאי, שהשלים לימודי בגרות במדעי החברה, ועומד לקראת גיוס לצה"ל כמיועד לקצונה. מעולם לא היה מעורב בפעילות עבריינית. מתברר שהמשטרה ליוותה אותו מקרוב לאורך שנים.

ב ,2015 בהיותו בן ,13 התרחש המפגש הראשון: "איך שיצאתי מהמכולת עם שקית שבתוכה שוקו ולחמנייה, רצו לכיווני שוטרים ועצרו אותי. לא הבנתי מה הם רו צים ממני ומאוד נבהלתי. שאלו אותי מה יש לי בשקית ועניתי להם 'שוקו ולחמנייה'. אחר כך שאלו אותי מאיפה יש לי את השרשרת והשעון ומה אני עושה בשכונה. הסברתי להם שזו מתנה שקיבלתי לבר המצווה ושאני גר באותו רחוב, והצבעתי על הבית ."...ילש

ב ,2018 בהיותו בן 15 וחצי, התרחש המפגש השני - נסו לדמיין שמדובר בבן שלכם: "כשהלכתי ברחוב... הרגשתי שמישהו פתאום תופס לי את היד בחוזקה... אמר לי שהוא שוטר סמוי והציג לי איזו תעודה במהירות... לא הציג את עצמו ולא אמר לי למה הוא עוצר אותי. הוא אמר שהוא צריך לבדוק אותי ושניכנס מתחת לב ניין... פחדתי נורא... שאל אותי מה אני עושה בשכונה הזו ולאן אני הולך... אמר לי לרוקן את הכיסים ולשפוך את כל מה שיש לי בתיק... אחר כך הוא עשה לי חי פוש על הגוף. הוא מישש לי את כל הגוף לכל האורך... שאל אם אני מעשן או שותה ועניתי ]בשלילה[. רק אז הוא שחרר אותי ואני נשארתי לאסוף את החפצים שלי שהיו מפוזרים על הרצפה... האירוע נמשך כ 20 דקות שבמהלכן השוטר דיבר אלי בטון תוקפני ומלחיץ ואני עניתי כמו רובוט מרוב שהייתי מפוחד ולחוץ".

מהי השפעת מפגשים שכאלה בין נער לבין שוטרים? "מאז המקרה ]השני[ אני משתדל לא לצאת בשעות הערב לבד... התחלתי ללכת רק בדרכים שיש בהן הרבה אנשים ואור ולפעמים אני עושה עיקוף רציני... להימנע מלצאת עם חברים בשעות הערב למסעדה או בילוי אחר... בכל פעם שאני רואה משטרה אני נלחץ".

מפגש דומה שלישי התרחש ב 2019 בהיותו בגיל 16 וחצי. "המקרה הזה ממש ערער אותי ופגע בי. גם המורים בבית הספר שמו לב להבדלים בהתנהגות שלי. הפסקתי להש תתף בשיעורים ונהייתי יותר שקט ומסוגר. היועצת הז מינה אותי לשיחה איתה ושיתפתי אותה במה שקרה לי".

"הוא אמר לי שהוא שוטר סמוי והציג לי איזו תעודה במהירות... פחדתי נורא... אחר כך הוא עשה לי חיפוש על הגוף". דמיינו שזה הילד שלכם

אם הקטין, בעזרת עורכי הדין סוצ'יו ופינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח, הגישה תביעת נזיקין. לא חרונה ניתנה פסיקה מאכזבת של בית המשפט העליון )כנגד דעתו החולקת של השופט פרופ' אלכס שטיין(, שלפיה חוק הצגת תעודת זהות מקנה כביכול סמכות לשוטרים לדרוש מהאזרח הצגת תעודה גם ללא הסמכה מפורשת בחוק אחר. לעיתים הבשורה באה מבית משפט השלום. השופט ישי קורן קבע באשר למפגש השני הנ"ל: "בהיעדר כל הסבר להתנהלות חמורה זו כלפי התובע, איני רואה מנוס מהמסקנה שהפעולות נעשו רק מחמת מוצאו האתיופי של התובע ותיוגו כעבריין פוטנציאלי רק על רקע צבע עורו". יתרה מזו: נוכח ממצאי ועדת פלמור בדבר שיטור יתר כלפי בני העדה האתיופית, יש למשטרה חובת זהירות מוגברת.

השופט פסק שהמשטרה תשלם 20,000 שקלים פי צויים. הסכום לא גבוה, אך אם תהיינה פסיקות דומות, אולי הן תהווינה שכר לימוד של המשטרה כדי להפנים שעליה לחדול לחלוטין מאכיפה בעלת מאפיינים גז עניים. בינתיים מוצע ללמד את פסק הדין בהכשרות לשוטרים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel