Israel Hayom

בנתה ציפיות

מנבחרת שמורכבת מחקלאים, מורים וטבחים ונחשבה לבשר התותחים של אירופה, לוקסמבורג שינתה את פניה - ולראשונה מרגישה חלק מהחגיגה ולא שחוגגים על חשבונה ● אחרי הניצחון באירלנד, הערב היא תנסה לחולל סנסציה מול פורטוגל

- דור הופמן

נבחרת לוקסמבורג נתקלה לפתע בבעיה שנראתה דמיונית כמה שנים אחורה. הערב, היא תגיע למפגש מול אלופת אירו פה פורטוגל כשלתושבי המדינה הקטנה יש ציפיות ממנה. מנבחרת שהיתה מדורגת בשיפולי דירוג פיפ"א, אזור ה 200 בעולם, היא קפצה תוך עשור עד ל 82 בשיא והיום ל .98

אין בעולם נבחרת שעשתה קפיצה שכזאת בפרק זמן שכזה, ואם הצי פיות היו שם לקראת פתיחת מוקדמות המונדיאל - אפשר רק לתאר לאילו גבהים הרקיעו אחרי הניצחון 0:1 על אירלנד בדבלין במחזור הראשון. "אני חושב שהאוהדים שלנו ראו שאנחנו משתפרים ומשתפרים ועכשיו הם רו צים שנמשיך להשתפר", אמר ל IT נשיא ההתאחדות פול פיליפ, "הבעיה עכשיו היא להסביר לאנשים שאנחנו לא נצליח להתקדם באותה מהירות. אנחנו קטנים וגם אם ננצח נמשיך להיות קטנים".

פיליפ, שרשם 54 הופעות בנבחרת, אימן אותה במשך 15 שנים וב 2004 מונה לנשיא ההתאחדות, הוא האחראי העיקרי להתקדמות הלוקסמבורג­ית. כאחד שהיה שם כל כך הרבה שנים הוא חווה מקרוב משחקים רבים שבהם לוקסמבורג ספגה כמויות של שע רים והפסדים, ולכן, כשנכנס לתפ קיד, הדבר הראשון שעשה היה לדאוג שהכדורגל המקומי יפסיק להיות חו בבני כל כך.

"היינו חייבים לשנות את המנטא ליות שלנו", אמר בראיון ל "גרדיאן", והשינוי הזה התחיל עם הקמת בית ספר ראשון לכדורגל בעיר מונדרקא נז' ב .2001 במקביל, נרקמו קשרים עם מועדונים בבלגיה, גרמניה וצרפת, ובמקום נבחרת שמורכבת מחקלאים, מורים, בנקאים וטבחים, היום הסגל מורכב משחקנים שמגיעים מהליגות הנ"ל וגם מהולנד, שווייץ, ארה"ב, פורטוגל, קרואטיה ואוקראינה.

"מעודדים לצאת לאירופה"

משחק השיא של לוקסמבורג, שסימן את תחילת הנסיקה, היה 0:0 מול צרפת בטולוז במוקדמות מונ דיאל .2018 אחריו הגיע תיקו מול בולגריה והגרסה הראשונה של ליגת האומות, שהבדילה את הנבחרת הק טנה מנמושות היבשת. לוקסמבו רג הביסה את סן מרינו )פעמיים( ומולדובה, ועלתה מדרג ד' לדרג ג'. שם, ניצחה בשנה שעברה בפרק זמן של חודש ושבוע את אזרבייג'ן, קפריסין ומונטנגרו.

את השערים כבשו בין היתר דנל סינאני מבוורן הבלגית והכו כב ג'רסון רודריגס, שמשחק בדינמו קייב, וכבש גם את שער הני צחון מול אירלנד במח זור האחרון. "הליגה שלנו לא מספיק טובה כדי לקדם את הנבחרת הלאומית", הודה פיליפ בראיון לאתר ההתאחדות, "לכן אנחנו מעודדים את השחקנים הצעירים שלנו לצאת לאירופה כמה שיותר מוקדם".

איסלנד כמודל לחיקוי

לפי פיליפ, התהליך מאוד מסודר. "אנחנו עוקבים אחרי שחקנים שלנו מגיל .10-9 הטובים ביותר מגיעים למתחם הכדורגל הלאומי, ושם הם נשארים. בסוף השבוע הם משחקים בקבוצה שלהם, אבל בשאר הזמן הם איתנו - זוכים לחינוך שיאפשר להם לצאת לאירופה ולהשתלב שם. רק בגיל 17-16 אנחנו מתחילים להציע אותם לקבוצות שאנחנו בקשר איתן בצרפת ובבלגיה".

ההצלחות האחרונות וגודל המדי נה - 600,000 איש בלבד - הביאו איתם השוואות לאיסלנד. ובאמת, פיליפ מודה שהכדורגל האיסלנ די היווה השראה בעת בניית המו דל הלוקסמבורג­י, אך הוא מצ ביע גם על הבדל אחד משמעותי. "באיסלנד הספורטאים רוצים לצאת לאירופה בגיל צעיר מאוד, אבל פה קשה לייצר את התחרותיות הזאת. מה לעשות שלצעירים טוב בלוקסמבורג?".

עכשיו כשגם הכדורגל מתחיל להיות טוב, נשאלת השאלה מה הלאה. "אנ חנו יודעים שעשי נו התקדמות אדי רה, כך שהביטחון שלנו גבוה ואנחנו לא מפחדים", אמר המאמן לוק הולץ לפני המשחק מול איר לנד, והדברים האלה קיב לו היגיון. לקראת פורטוגל הערב הוא היה יותר מתון ואמר: "זאת הפורטוגל הכי חזקה בהיסטוריה עם שחקן שהוא על אנושי, כך שיש לנו הרבה כבוד אליהם".

לוקסמבורג מודעת לכך שהסי כויים שלה להגיע למונדיאל בק טאר קטנים עד אפסיים, אך בפעם הראשונה היא מתחילה את המסע כשהיא מרגישה שייכת. שהיא חלק מהחגיגה, ולא זאת שחוגגים על חשבונה.

 ?? צילום: אי.פי ?? שחקני לוקסמבורג עוצרים את אירלנד. נמצאים במקום ה 98 בדירוג פיפ"א
צילום: אי.פי שחקני לוקסמבורג עוצרים את אירלנד. נמצאים במקום ה 98 בדירוג פיפ"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel