Israel Hayom

טורקיה מוכנה לשלוח שגריר לת"א

בכיר טורקי ל"ישראל היום": אנקרה תחזיר את נציגה, בתנאי שירושלים תנקוט צעד בלעדי סימטרי ● סלע המחלוקת: נוכחות אנשי חמאס באיסטנבול ● דין שמואל

- דין שמואל אלמס

טורקיה העבירה לישראל מסר כי מבחינתה היא מו כנה לשלוח לתל אביב שגריר, ברגע שבו ירושלים תתחייב כי במקביל יישלח שגריר לאנקרה; כך נודע לראשונה ל"ישראל היום" מפי בכיר טורקי. סלע המחלוקת העיקרי בין המדינות היה ונותר נוכחות בכירי חמאס באיסטנבול.

תחילת סבב המתיחות הנוכחי בין ישראל לבין טורקיה היה במאי ,2018 אז החליטו במשרד החוץ הטורקי, על רקע אירועי "צעדות השיבה" ברצועת עזה, לזמן את הש גרירים בתל אביב ובוושינגטו­ן לה תייעצויות - וכן גירשו את השגריר הישראלי איתן נאה, תוך בידוק מש פיל בנמל התעופה באנקרה.

בינתיים, השגריר הטורקי שב לוושינגטון, אך לא כך נקטו בא נקרה בנוגע לתל אביב. לתפיסת הטורקים, השגריר שלהם רק "חזר להתייעצויו­ת" מתל אביב, צעד די פלומטי מוכר - אולם לא כזה שנהוג לנקוט למשך שנים. אדרבה, לתפי סתם, בניגוד למתיחות בשל משט ה"מאווי מרמרה", הדרג הדיפלומטי לא השתנה.

לאחרונה טורקיה שינתה את מדי ניות החוץ שלה בנוגע למדינות המ זרח התיכון ככלל ובנוגע לישראל בפרט. ממצב של נאומים תקיפים, באנקרה עברו לשיטה אחרת לגמרי. בדצמבר הכריז הנשיא ארדואן כי "טורקיה רוצה לשפר את יחסיה עם ישראל. היחסים המודיעיניי­ם שלנו עם ישראל נמשכים".

המגמה נמשכה גם במהלך החו דש האחרון, שבו חבר צוות הייעוץ הנשיאותי למדיניות כלכלית, ד"ר הקאן יורדקול, השתתף בכנס שעסק בתפיסה המחודשת של היחסים בין ירושלים לבין אנקרה לצד אנשי משרד החוץ הישראלי.

ישראל אינה המדינה היחידה במזרח הים התיכון שטורקיה פו עלת לנרמול היחסים איתה. בעת שבה באנקרה פועלים לנרמול היחסים עם קהיר, הרשויות בטו רקיה הורו לערוצים "אל שארק", "ווטאן" ו"מקאמלין", שמזוהים עם תנועת האחים המוסלמים ומשד רים מאיסטנבול, להפסיק לבקר את מצרים. זה יכול לתת רמז על כך שייתכן כי אם ישראל תסכים לשיפור היחסים עם טורקיה, אנקרה תסכים לפעול ברמה כזו או אחרת גם נגד פעילותם של בכירי חמאס ששוהים באיסטנבול.

בניגוד להתחממות היחסים בין טורקיה לבין מצרים, בישראל הת קבלה הודאה בעניין בכנס בחירות של הליכוד בבת ים ב 10 במארס. "אנחנו מנהלים שיחות עם טורקיה", הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"טורקיה וישראל מעולם לא קטעו את היחסים הדיפלומטיי­ם ביניהן", אומרת ל"ישראל היום" קארל ולנסי, פרשנית פוליטית באתר T24 ובעי תון היהודי "שלום". הפרשנית הטו רקייה מעריכה כי "ישראל לא תי מנע מהזדמנות לשיקום היחסים עם טורקיה, אבל היא מעוניינת בוודאות בכל הנוגע לכוונותיה של טורקיה. תמיכת אנקרה בחמאס, האינטרס הגובר בכל הנוגע לירושלים והשי נוי במדיניות החוץ, דורשים מירו שלים לפעול בזהירות".

"טורקיה צריכה זאת"

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, חוקר טורקיה המודרנית במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ובמרכז משה דיין באוניברסיט­ת תל אביב, מס ביר כי "השאלה אינה האם טורקיה רוצה לנרמל יחסים עם ישראל או לא רוצה, אלא אם היא צריכה - והיא אכן צריכה".

בנוגע למגבלות לנרמול היחסים, ד"ר כהן ינרוג'ק מסכם כי "התמי כה הטורקית בחמאס היא המכשול הרציני ביותר, אבל זו לא משימה בלתי אפשרית".

ממשרד החוץ הישראלי סירבו להתייחס לידיעה.

 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? שגרירות טורקיה בתל אביב
צילום: גדעון מרקוביץ' שגרירות טורקיה בתל אביב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel