Israel Hayom

ארה"ב מחזרת, איראן מזלזלת

- ארז לין

גורמים באיחוד האירופי מסרו אתמול לסוכנות הידי עות רויטרס כי באיחוד צפויים לה טיל סנקציות על כמה גורמים איראניים בגין זכויות אדם. מדובר בפעם הראשונה שגוש המדינות מבצע צעד כזה מאז שנת ,2013 והוא כולל גם הגבלות תנועה והק פאת נכסים.

על פי רויטרס, הסנקציות אינן קשורות למגעים לחידוש הסכם הג רעין עם איראן. לדברי דיפלומטים באיחוד, המהלך מתקיים כחלק מחי דוש סנקציות בתחום זכויות האדם שמתבצע ממילא בכל שנה מדי בא פריל מול טהרן, אבל עם תוספת של כמה גורמים נוספים. לדבריהם, הוא נועד לנקוט עמדה קשוחה יותר מול טהרן בכל הנוגע לזכויות אדם.

בנוסף, בכיר במשטר צוטט בט לוויזיה האיראנית כשהוא אומר שאיראן "תעצור את העשרת האור ניום ל 20 אחוז רק אם ארה"ב קודם כל תסיר באופן מלא את כל הסנק ציות על איראן". הגורם הוסיף שטהרן תמשיך בהפרת הסכם אם ארה"ב לא תמלא תנאי זה. "לארה"ב אוזל הזמן", הוא הזהיר, לפי הציטוט.

בתוך כך, הממשל האמריקני ואיראן המשיכו להתנצל גם אתמול על התנאים שבמסגרתם יהיה אפשר להחיות את הסכם הגרעין שנחתם ב .2015 זאת בעקבות דיווח באתר "פוליטיקו", שלפיו הבית הלבן מעו ניין לגבש הבנות זמניות כדי לרצות את טהרן.על פי הדיווח ב"פוליטיקו", צוותו של הנשיא ג'ו ביידן עשוי לה גיש כבר בימים הקרובים הצעה שב מסגרתה ארה"ב תסיר חלק מהסנק ציות הקשות על איראן - שהוטלו עם

פרישתו של ממשל טראמפ מההסכם - ובתמורה, איראן תפסיק חלקית להפר את הסעיפים המרכזיים של ההסכם, שבראשם התקנת צנטרי פוגות מתקדמות והעשרת אורניום לדרגה גבוהה.

כזכור, בשבועות האחרונים איראן שללה על הסף את האפשרות שתנהל שיחות בלתי פורמליות עם ארה"ב בכל הנוגע לחזרה להסכם הגרעין וט ענה כי היא רוצה ערבויות לכך שה סנקציות האמריקניות יוסרו במלואן.

המנהיג העליון של המדינה, עלי חמינאי, הבהיר בנאום שנשא לפני כחודש כי ארצו לא תחזור ליישום מלא של ההסכם, עד שארה"ב לא תוכיח כי גם היא חזרה אליו.

הדיווח ב"פוליטיקו" הוביל לתגו בה דומה אתמול מצד טהרן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, צייץ אתמול כי "זה אירוני שמחלקת המ

 ?? צילום: אי.פי ?? המנהיגים בימי הסכם הגרעין עם איראן, ב 2015
צילום: אי.פי המנהיגים בימי הסכם הגרעין עם איראן, ב 2015
 ?? צילום: רויטרס ?? נשיא ארה"ב ביידן, שלשום
צילום: רויטרס נשיא ארה"ב ביידן, שלשום
 ??  ?? הצנטריפוגו­ת במתקן הגרעין בנתנז, ב 2019
הצנטריפוגו­ת במתקן הגרעין בנתנז, ב 2019

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel