Israel Hayom

"צעד חשוב": בחריין מינתה דיפלומט בכיר לשגריר בישראל

השגריר המיועד כיהן בעבר כסגן שגריר בחריין בארה"ב ● שר החוץ אשכנזי אישר את המינוי: "נחזק את הקשר בין המדינות"

- אריאל כהנא

אחרי שוושינגטון גיבשה הצעה להסרת חלק מהעיצומים על טהרן, זריף הגיב בהתרסה אופיינית: "אירוני שקוראים לנו להיצמד להסכם שטראמפ עזב" ● האיחוד האירופי מקשיח את עמדותיו? "סנקציות יוטלו על כמה גורמים איראניים בגין הפרות של זכויות אדם"

דינה קוראת עכשיו לאיראן להיצמד לאותו הסכם שממשל טראמפ עזב".

הוא הוסיף: "הממשל שלך הולך בדרכו של טראמפ ומנסה להשתמש בסנקציות הבלתי חוקיות כאמצעי לחץ. קשה להיפטר מהרגלים מגונים, והגיע הזמן להיפטר גם מזה". למעשה, זריף ציטט ציוץ שביידן פרסם בשנת 2019 כדי להוכיח, לכאורה, כי זו גם עמדתו של הנשיא האמריקני.

גם הדובר הרשמי של ממשלת איראן הגיב בדחייה של המהלך האמריקני והזהיר כי "ככל שמתמהמהים במאמצים להסרת הסנקציות, כך קטנים הסיכויים של החייאת ההסכם, שהוא האופציה היחידה".

"זמן מוגבל להסכם"

בד בבד, נציגות איראן באו"ם צייצה בטוויטר כי "אין שום צורך בהצעה כדי שאיראן תשוב להסכם, כל מה שדרוש זו החלטה על ידי ארה"ב ליישם באופן מלא את כל המחויבויות שלה תחת ההסכם ולהיצמד להחלטת מועצת הביטחון ."2231

עוד נכתב בדיווח של "פוליטי

קו" כי בממשל ביידן נחושים לגבש הצעה לאיראנים כבר בקרוב, בגלל הזמן המוגבל שנותר עד לבחירות לנשיאות איראן ביוני הקרוב.

באתר ציינו כי גורמים בשני הצדדים סבורים כי ללא פריצת דרך בשבועות הקרובים, הקיבעון יימשך לפחות עד ספטמבר.

כמו כן, במאי הקרוב ייפוג ההסדר הזמני בין איראן לבין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שבמסגרתו איראן התחייבה לאפשר המשך פיקוח בצורה חלקית על אתרי הגרעין שלה.

ב"פוליטיקו" נכתב כי ההצעה הנוכחית שמתגבשת בממשל האמריקני באה לאחר ניסיונות אחרים להוביל לפריצת דרך, ובהם הצעה להפשרת נכסים איראניים בשווי מיליארדים בתמורה להורדת רמת האורניום המועשר, וגם הצעה שאיראן תקפיא לחלוטין את העשרת האורניום שלה למשך חודש תמורת הקלה בסנקציות, אך גם ההצעות האלו נדחו על ידי איראן.

גורם בממשל ביידן אמר ל"פוליטיקו" כי בעקבות החשיפה על אודות הטיוטה שמגבשים בבית הלבן, "אנחנו הבהרנו שאנו מוכנים לחתור לחזרה הדדית להסכם הגרעין, וגם היינו גלויים בכך שאנחנו מדברים עם השותפות שלנו על הדרך הטובה ביותר להשיג זאת, בין השאר באמצעות צעדים ראשוניים והדרגתיים. אנחנו בודקים אופציות שונות, כולל שיחות בלתי רשמיות דרך השותפים האירופאים שלנו". שר החוץ הבחרייני, עבד אללטיף אל־זיאני, עדכן את שר החוץ גבי אשכנזי על החלטת ממשלתו לפתוח שגרירות בישראל, וביקש את אישורו של אשכנזי למינוי חאלד יוסיף אל־ג'להמה לתפקיד המדובר. לאחר בדיקה, אשכנזי אישר את המינוי.

אל־ג'להמה, השגריר המיועד, משמש מנהל הפעילות של משרד החוץ הבחרייני משנת ,2017 וכיהן כסגן שגריר בחריין בארה"ב בשנים .2013-2009 הוא נחשב לאחד הדיפלומטים הבכירים במשרד החוץ במנאמה. במהלך החודש הקרוב יגיעו ארצה צוותים מבחריין, שיהיו אחראים לכל הסידורים הנדרשים.

שר החוץ אשכנזי בירך על החלטת ממשלת בחריין, והודה לשר החוץ הבחרייני על ידידותו האמיצה, וכן על אומץ הלב ומנהיגותו של מלך בחריין. לדבריו, "ההחלטה למנות שגריר בישראל היא עוד צעד חשוב במימוש הסכם השלום וחיזוק הקשר בין המדינות".

כזכור, בתחילת החודש נחת בארץ שגרירה הראשון של איחוד האמירויות בישראל.

השגריר האמירותי, מוחמד מחמוד פתח עלי אל־חאג'ה, התקבל עם נחיתתו בנתב"ג על ידי ראש מחלקת הטקס של משרד החוץ, גיל השכל, ובהמשך הגיע לפגישה עם שר החוץ גבי אשכנזי. במהלך הפגישה בירך אשכנזי את השגריר וציין את "תפקידה החשוב של איחוד האמירויות בהובלת השינוי שיצרו הסכמי אברהם במזרח התיכון כולו". השר הוסיף כי "זהו יום היסטורי נוסף במזרח התיכון, וצעד גדול לחיזוק השלום בין המדינות והעמים".

לפי הדיווח, ארה"ב תקל בסנקציות בתמורה להפסקה חלקית של הפרת הסעיפים המרכזיים בהסכם הגרעין, ובהם התקנת צנטריפוגות מתקדמות

השגריר המיועד, המשמש מנהל פעילות של משרד החוץ הבחרייני, נחשב לאחד הדיפלומטים הבכירים בו

טיסה ראשונה של איתיחאד

בתוך כך, ביום שלישי הבא, 6 באפריל, תנחת בארץ הטיסה המסחרית הראשונה של חברת התעופה מאיחוד האמירויות, איתיחאד. הטיסה תצא מאבו דאבי ותנחת בנתב"ג. יצוין כי כבר מאז סוף נובמבר יוצאות טיסות מהאמירות דובאי לנתב"ג בתדירות של כמה טיסות ביום, לכל כיוון.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? נשיא איראן רוחאני, בחודש שעבר
צילום: אי.פי.אי נשיא איראן רוחאני, בחודש שעבר
 ?? צילום: אי.פי ??
צילום: אי.פי
 ??  ?? חאלד יוסיף אל־ג'להמה
חאלד יוסיף אל־ג'להמה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel