Israel Hayom

"נרמול היחסים מושפע מהפוליטיקה בישראל"

תהודה בינלאומית לחשיפת "ישראל היום" כי אנקרה מוכנה לשלוח שגריר לתל אביב ● פרשן טורקי: "תוצאות הבחירות לכנסת הן סיבה לדאגה"

- דין שמואל אלמס

חשיפת "ישראל היום" בדבר המסר הטורקי לישראל כי אנקרה מוכנה לשלוח, שוב, שגריר לתל אביב בתמורה להשבת שגריר ישראלי לאנקרה - הובילה לתהודה בטורקיה בפרט ובמזרח התיכון בכלל, כולל בכלי תקשורת דוגמת "אל ערבייה" ו"אל חדת'".

בעוד התקשורת הממלכתית הטו רקית שמרה על שקט מוחלט, כלי התקשורת האופוזיציו­ניים "אהוואל" ו"דובאר" סיקרו בהרחבה את הפרסום. בה בעת, העיתון "שלום" של הקהילה היהודית סיפר על הכתבה. התייחסות רחבה פורסמה בכלי תקשורת פלש תיניים, שהרי נוכחות בכירי חמאס באיסטנבול מהווה את סלע המחלוקת העיקרי העומד בפני נרמול היחסים.

ב"אל קודס" ציינו את הפרסומים בכלי תקשורת זרים על ריבוי הפגי שות לאחרונה בין ראש סוכנות הביון הטורקית ,(MIT) הקאן פידאן, לבין בכירים ישראלים. לפי אותם דיווחים, הצדדים דנו באינטרסים המשותפים בסוריה, וכן בנושאים נוספים. מן הצד הטורקי, החשש המ רכזי הוא חוסר היציבות הפולי טית בישראל. "תוצאות הבחירות לכנסת ה 24 עלולות להשפיע על נרמול היחסים בין טורקיה לישראל, שלו מצפים כבר זמן רב", אומר ל"ישראל היום" הפרשן הפוליטי והחוקר גוקהאן צ'ינקארה מ"אינדיפנדנט טורקיה". לדבריו, "אין ספק כי חוסר היצי בות הפוליטית הישראלית משפיע על

סוגיית היחסים בין המדינות, שהם לא יציבים וכנראה גם לא יהיו". צ'ינקארה ציין כי "מערכת היחסים בין הדרגים הגבוהים בשתי המדינות לא צריכה להיות תלויה בשינויים הגיאו פוליטיים, אלא להתאים את עצמה למתרחש".

מי שמעורבת זה חודשים רבים בניסיון הגישור בין שתי חברותיה, ישראל וטורקיה, היא אזרבייג'ן. "אנ חנו פעלנו ועדיין פועלים כדי לגשר בין שתי חברותינו האסטרטגיות, יש ראל וטורקיה", מספר ל"ישראל היום" בכיר בבאקו, שהוסיף: "אנחנו נשמח מאוד אם המהלך יבשיל לכדי החל פת שגרירים בין אנקרה לירושלים". שותפה אסטרטגית נוספת של טו רקיה היא קטאר, ויש מי שחושבים כי אנקרה עשויה לעזור לירושלים בנרמול היחסים עם דוחא. "טורקיה יכולה למלא תפקיד מרכזי בשיח בין המדינות", מציין בפני "ישראל היום" הפרשן הצרפתי מרוקני חמיד שרייט. "ב 2005 נפגשו באיסטנבול בין שרי החוץ של ישראל ופקיסטן בתיווך טו רקי", הוא מוסיף, "ב ,2008 טורקיה אף ניסתה לחדש את תהליך השלום בין ישראל לסוריה".

שרייט מסכם כי "אם טורקיה ניצלה את קשריה עם אסלאמא באד, דמשק ותל אביב כדי לנסות לקדם התקרבות ביניהן, אז זה יכול להיעשות גם מול איראן וקטאר".

 ??  ?? "דובאר" "אל־ערבייה" "אהוואל" "אל־חדת'"
"דובאר" "אל־ערבייה" "אהוואל" "אל־חדת'"
 ??  ?? שגרירות טורקיה בתל אביב צילום: קוקו
שגרירות טורקיה בתל אביב צילום: קוקו
 ??  ?? "ישראל היום", אתמול
"ישראל היום", אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel