Israel Hayom

בגלל הסגרים: הרעה במצבם של 43% מחולי פרקינסון

החולים דיווחו לחוקרים מאונ' חיפה על החמרה בתסמינים כמו חוסר שיווי משקל, נוקשות ורעד ● החוקרים: הכרחי לפתח מענה גם בתקופות של ריחוק חברתי

- מיטל יסעור בית אור

סגרי הקורונה והפסקת הטיפו לים בשנה האחרונה לא היטיבו עם מיכל שושני. "חלה החמרה במ צבי", מספרת שושני ,(71) שמתמו דדת מגיל 52 עם פרקינסון, "ההחמרה מתבטאת אצלי בהפרעות קשות בשינה, סיוטי לילה, קושי בהליכה, קיבעון ונוקשות תנועתית וגם הש מנה. כיום אני צריכה להיעזר במקל הליכה או בהליכון, ואני מרגישה ממש נסיגה במחלה".

שושני מספרת שהיא נזקקת לטיפו לים משלימים כמו הידרותרפיה, רי פוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ופי זיותרפיה. "הטיפולים הופסקו לגמרי בגלל הקורונה ומצבי הבריאותי החמיר מאוד, במיוחד לאור העובדה שאני גרה בפריפריה הצפונית, במושב ליד טב ריה, ושם אין מספיק נגישות לטיפולים ולשירותי שיקום".

שושני לגמרי לא לבד. סקר שנע רך על ידי אוניברסיטת חיפה גילה כי תקופות הסגר החמירו את מצבם של

חולי פרקינסון בארץ והרעו את מצבם הפיזי והנפשי כאחד.

על פי המחקר, שנערך בידי ד"ר גלית יוגב זליגמן וד"ר מיכל כפרי, כ 43% מהמשיבים דיווחו על החמ רה בתסמיני המחלה: נוקשות בשרי רים, רעד, חוסר שיווי משקל ועייפות. כ 37% דיווחו על הידרדרות ביכולת ההליכה, 42% על עלייה בדיכאון, חרדה ותחושת בדידות, ו 34% - על עלייה במשקל. כ 25% מהמשיבים דיווחו על עלייה בצורך בעזרה בביצוע מטלות שגרה ותפקוד בחיי היומיום. המחקר נערך בקרב 150 חולים. עוד נמצא כי כ 68% מתוך המדווחים על החמרה בתסמינים העידו כי לדע תם הסיבה לכך היא ההפסקה בטיפולי השיקום ובפעילות גופנית.

מקרב החולים שנסקרו, אלו שהיו בעלי יכולת טובה ומיומנויות גבוהות לניהול עצמי של המחלה, דיווחו פחות על השפעות שליליות של הסגר על מצב המחלה.

"קיבלנו דיווחים על עלייה בנפי לות של חולים, שברים ואשפוזים בתום הסגר, וזה ביטוי להידרדרות במצב הת פקודי שנגרם במהלך ימי הסגר", ציינו ד"ר יוגב זליגמן וד"ר כפרי, "ממצאי הסקר מצביעים על הצורך בפיתוח מענים לאוכלוסיית מתמודדי פרקי נסון, הנזקקת לטיפול שיקומי כרוני, שיאפשרו לשמור על שגרת הטיפול גם בתקופות של מגבלת יציאה מהבית או של ריחוק חברתי".

אייל לוי, מנכ"ל עמותת פרקי נסון ישראל: "השקנו לאחרונה את ה'פרקינט' - מגוון חוגי הפעלות גו פניות מרחוק, המאפשרות לשמור על שגרת פעילות גופנית הנחוצה מאוד לשמירת בריאותם, ופעילויות שיקום מרחוק. נוסף על כך, בכוונת העמותה להמשיך לפעול לעיבוי הצוותים הר פואיים המומחים במרפאות להפרעות תנועה המטפלות בפרקינסון ולפתיחת מרפאות, במיוחד בפריפריה, תוך הר חבת סל השירותים הרפואיים, והכרה בטיפולי פיזיותרפיה וקלינאות תקשו רת כשירותים הניתנים בסל הבריאות".

 ??  ?? לוי, מנכ"ל עמותת פרקינסון ישראל
לוי, מנכ"ל עמותת פרקינסון ישראל
 ??  ?? מיכל שושני
מיכל שושני

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel