Israel Hayom

הערכה: המנדט בדרך לנתניהו

לפיד: "הצעתי לבנט בכורה ברוטציה" ● יו"ר ימינה דורש: פריטטיות - עם זכות הכרעה לימין ● ברקע הפלונטר: הכנסת תושבע היום ●

- יהודה שלזינגר, יורי ילון, דניאל רוט אבנרי ודניאל סיריוטי

דבר אחד ברור הניב יום ההמלצות וההתייעצוי­ות אצל הנשיא ראובן ריבלין: ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו יש את מספר הממליצים הגבוה ביותר - .52 אחרי שאנשי תקווה חדשה בחרו לא להמליץ על איש, ואילו ימינה המליצה על העומד בראשה, יאיר לפיד מנה 45 ממליצים. התוצאה: אם לא יהיו הפתעות, צפוי הנשיא להטיל עוד היום את הרכבת הממשלה על נתניהו.

אמש יצא לפיד אל המיקרופוני­ם וקרא להקמת ממשלת הסכמה לאומית. יו"ר יש עתיד אמר כי הציע לנפתלי בנט להיות ראשון ברוטציה ב"ממשלה שתתפרס על פני כל המרחב הפוליטי: מפלגות ימין, מרכז ושמאל, ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו חיים פה יחד. אנחנו יודעים לגשר על הפערים".

ההצעה לבנט להיות הראשון ברוט ציה עולה בקנה אחד עם דרישתו של יו"ר ימינה עצמו לאייש את לשכת ראש הממשלה במשך השנתיים הרא שונות לכהונת ממשלת הרוטציה. במ געים שניהלו לפיד ובנט, טען יו"ר ימינה כי ממשלה כזאת צריכה להיות פריטטית בין ימין לשמאל, אך עם כוח משמעותי יותר לימין. לכן דורש בנט עוד קול במקומות המכריעים כמו בממשלה, בוועדת השרים ובקבינט הביטחוני. נוסף על כך, דורש שתי קים אידיאולוגי­ים כמו משפטים וחינוך יהיו בידיו. בסביבתו של לפיד אמרו כי חלק מהפרטים אינם נכונים.

תוכנית דרעי סמוטריץ'

מנגד, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נע רכים לחסום ממשלת בנט לפיד. הש ניים מבקשים לסכל תסריט, שבו בנט מקים ממשלה ואז מנסה לצרף אליו את החרדים ואת הציונות הדתית. הרציונל של אנשי ימינה הוא זה: אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה, והאפש רויות היחידות יהיו בחירות חמישיות או ממשלה בראשות בנט עם לפיד,

סער וגנץ, החרדים יעדיפו את ממשלת בנט, כאשר לחרדים יש אינטרס לד חוק את ליברמן החוצה ולמנוע בחירות חמישיות. אלא של"ישראל היום" נודע כי דרעי אירח את סמוטריץ' בביתו והשניים סיכמו "לא לשבת בממשלה תחת בנט". סמוטריץ' מסר: "לא מפרט על פגישות אישיות". דרעי לא הגיב.

הפתעת סער

מכל מקום, מצעד הסיעות ארך את מול 12 שעות, כאשר הראשונים הגיעו אל משכן הנשיא אנשי הליכוד וביקשו להטיל את ההרכבה על נתניהו. "אנחנו סבורים ומקווים שמספר הממליצים הגבוה הופך את נתניהו למועמד להר כבת הממשלה באופן שישקף את רצון הציבור", אמר לנשיא השר אמיר אוח נה. ריבלין העיר כי ייתכנו שיקולים מעבר למספר הממליצים, כגון שי קולים ערכיים - ובכך רמז למשפט המתנהל נגד נתניהו.

נציגי יש עתיד המליצו על יו"ר מפלגתם יאיר לפיד, וכמוהם המלי צו גם אנשי מפלגת העבודה, מרצ, ישראל ביתנו וגם אנשי כחול לבן, שמשכו את החלטתם עד לרגע האח רון. מנגד, נציגי ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית המליצו על נתניהו.

אנשי ימינה, איילת שקד ומתן כהנא, הודיעו כי ימליצו על יו"ר הר

שימה, בנט. ריבלין ביקש מהם שיסבי רו לו איך בנט יוכל להרכיב ממשלה. "אתם ממליצים עליו גם מתוך ידיעה שבסיבוב הזה הוא לא יוכל לקבל את זה, ייתכן מאוד שאעביר את המנ דט לכנסת", הזהיר הנשיא וכיוון לת רחיש, שבו מועמד שיקבל את ההז דמנות להרכיב - ייכשל. "לא נכון להעביר ישר לכנסת", אמרה שקד.

הדרמה הגיעה כאשר אנשי תקווה חדשה הודיעו כי לא ימליצו על איש, ומנגד, הציעו לנשיא להזמין את לפיד ואת בנט ולתווך ביניהם. הנשיא הבהיר כי לא יתערב פוליטית. "מה שאתם מבקשים ממני - אסור לנשיא להתעסק איתו", הוסיף. נציגי הרשימות הערביות לא המליצו על איש.

לפי החוק, מרגע הענקת המנ דט, יש למועמד 28 ימים להרכיב ממשלה. בסמכות הנשיא להעניק 14 ימים נוספים.

 ??  ?? ריבלין בסבב ההתייעצויו­ת בבית הנשיא
ריבלין בסבב ההתייעצויו­ת בבית הנשיא
 ??  ?? רה"מ נתניהו בצאתו מבית המשפט
רה"מ נתניהו בצאתו מבית המשפט
 ?? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 ?? אנשי יש עתיד אצל ריבלין
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 אנשי יש עתיד אצל ריבלין
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 ?? אנשי תקווה חדשה. לא המליצו
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 אנשי תקווה חדשה. לא המליצו
 ?? צילום: שריה דיאמנט ?? אנשי הליכוד בתום השיחה עם הנשיא
צילום: שריה דיאמנט אנשי הליכוד בתום השיחה עם הנשיא
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בנט
צילום: אורן בן חקון בנט
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? לפיד
צילום: גדעון מרקוביץ' לפיד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel