Israel Hayom

זום שאסור להחמיץ

מבוימים, ‪HOT VOD‬

- ניר וולף

ֶמָטא )מיוונית: על, אחרי( - מילה המתארת דיבור על הדבר עצמו. להביט על הדבר מבחוץ, באופן המודע לעצמו. בוויקיפדיה, למשל, מתארים את ה"מטא" כתחילית המציינת לרוב הפשטה, הכללה או הסתכלות חיצונית על המושג המופיע אחריה.

לדוגמה, סדרת טלוויזיה על תעשיית הבידור היא לא מטא. סדרת טלוויזיה על יצירת סדרת טלוויזיה – זה מטא. סדרה על שחקנים שמגלמים את עצמם ומדברים על עצמם? זה אחושילינג מטא.

הקומדיה הבריטית "מבוימים", ששתי עונותיה עלו אתמול ל VOD של ,HOT היא סדרה שהמטא בה מורגש בכל רגע. השח קנים דיוויד טננט ומייקל שין מגלמים גרסאות מוגזמות וציניות של עצמם. הם נפגשים באמצעות שיחות זום לאורך סגר הקורונה כדי לעשות חזרות על מחזה בכיכובם, אבל מכלים את זמנם בקי טורים, בירידות זה על זה, בעקיצות סביב דמויות וסדרות מעברם, במחשבות על בדידות וציפורים, וגם בוויכוח לגבי שמו של מי יופיע ראשון בקרדיטים.

את "מבוימים" (Staged) יצרו סיימון אוונס ופין גלין בהשפעת הגבלות הקורונה. זה אומר, שאוונס קיבל עליו את תפקיד הבמאי שמתקשה להשתלט על השחקנים שלו, ולצידו משחקים גם אשתו של טננט, בתו וזוגתו של שין, ואחותו של אוונס. אליהם מצט רפים סמואל ל. ג'קסון, ג'ודי דנץ', כריסטוף ואלץ, מייקל פלין ועוד מפורסמים שקפצו לתפקיד קטן בחלון. כי בעצם, עקב מג בלות המגיפה, פרויקטים אמנם בוטלו, אך בו בזמן אפשר לצלם סדרה שלמה דרך הזום, ואף אחד לא צריך לצאת בשבילה מביתו.

העונה הראשונה, שצולמה בסגר של אפריל אשתקד, שודרה בקיץ ב BBC וזכתה לפופולריות שהובילה ליצירה מהירה של עונה נוספת. בעונה השנייה )וזה ספוילר קטן( שין וטננט עובדים על גרסה אמריקנית ל"מבוימים", הקומדיה המוקומנטרי­ת שיצרו על עצמם; אז הם מגלים כי בארה"ב לא רוצים לעבוד איתם, ונאלצים לחפש שחקנים אמריקנים שיגלמו את דמויותיהם. זה מה שקורה כשהמטא בולעת את המטא.

אם ננסה לטאטא את המטא החוצה, כדאי לשים לב לשימוש בזום. "מבוימים" בלטה כי השכילה לקחת את הפורמט הבסיסי של שיחות זום ולפצח ממנו קומדיה מתוסרטת, כזו שיוצרים מהבית, למרות שמשתתפיה פזורים בין מדינות שונות. מי היה יכול לנבא שהטלוויזיה תספק לנו סדרות שכאלו?

‪● ●‬ ●

"פרפר נחמד" תחזור בקיץ לכאן חינוכית עם פרקים חדשים. כשצילומיה הופסקו בשנות התשעים, התנהלה בארץ מחאת הורים ומחנכים שדרשה להקצות עבורה תקציבים, בשל חשיבותה העצומה לילדי הגן. כשהיא ירדה שוב מהמסך, ב ,2004 איש לא זעק עוד. זה מסמל את כישלון הגלגול הקודם, בהנחיית אלינור אהרון וגיא פרידמן, אבל גם את העובדה שאי אפשר להתעלות על התוכנית המיתולוגית מהאייטיז, שקטפה פרסים בינלאומיים ונכנסה לפנ תיאון התרבותי של כל ילדי ישראל.

לקראת שידור: כדורגל ישראלי הוא אניגמה. שבת אחר שבת יושבים פרשנים באולפנים ומשחירים את הענף. השחקנים לא פו געים, המאמנים חייבים ללכת, האוהדים אלימים, הדשא לא צומח ועדיף לכם לראות צ'מפיונס ליג. ואז לוח השנה מבשר משחק עונה – הראשונה מול השנייה, מכבי ת"א נגד מכבי חיפה. גורל האליפות על כף המאזניים, ולפתע הציפיות מהמשחק הערב ,20:00) ספורט (5 מרקיעות לשחקים. לכו תבינו פרשני כדורגל.

 ??  ?? "מבוימים". פורמט שלא הכרנו קודם
"מבוימים". פורמט שלא הכרנו קודם
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel