Israel Hayom

ה שלכם חזר

"אנחנו אחסנו את כל הקופסאות של המשחקים הישנים בארגזים וזרקנו לבוידעם של ההורים": 20 שנה אחרי שעשה היסטוריה מקומית, האחים רנארד )רנן( ורועי גלוזמן מספרים מדוע החליטו לחדש את המשחק הישראלי האייקוני, שהושק בשבוע שעבר באופן רשמי

- ינון בן שושן

תעשיית משחקי המחשב בישראל לא רשמה הצלחות גדולות לאורך השנים, אבל כל מי שגדלו בשנות ה 90 זוכרים את ״פיפוש״ - סדרת משחקי הקאלט ההומוריסטי­ת בעברית שיצרו האחים רנארד )רנן( ורועי גלוזמן, וקבעה לא מעט מטבעות לשון. 20 שנה אחרי, לרגל יציאת המשחק החדש שנוצר בזכות קמפיין מימון המונים, הם מספרים בראיון על תחושתם עם החזרתה לחיים של הדמות האהובה.

למי שאינם מכירים, חזי פיפוש הוא שחקן כושל, בדרן כושל, ומפעיל בובות אצבע וירטואוז שמנסה להצליח בגדול בהוליווד, ונקלע לסדרה של הרפ תקאות משונות וקורעות מצחוק. סדרת המשחקים הוותיקה בכיכובו כללה ארבעה משחקים, שיצאו בין השנים 1999 ל .2003

במשחק החדש מקבל פיפוש הזדמנות של פעם בחיים לשחק בסרט מדע בדיוני ישראלי עתיר תקציב בשם "קפטן סטארקוורץ", וכמו במשחקים הקודמים, תפקידכם הוא לנסות לעזור לפיפוש לה תקדם, תוך כדי פגישה עם דמויות הזויות, מוזרות וגם מפורסמות עם הומור מטורף.

הבדיחות של פעם לא היו עוברות היום, האם הבאתם את זה בחשבון?

״זו שאלה שדנו בה בינינו ועם כל הצוות לאורך העבודה. פיפוש הוא לא משחק מסחרי, וככזה לא שם לעצמו בראש סדר העדיפויות להיות רווחי. זה יהיה נחמד, אבל זו לא הסיבה שיצרנו אותו, ולכן אנחנו מרגישים שיש לנו חופש להעז יותר מאשר חברת משחקי מובייל או גוף שידור שמונעים משי קולים אחרים לגמרי. השפה והדמויות הצבעוניות )ולפעמים בוטות( הן חלק ממה שהפך את פיפוש לקאלט. לא רצינו לוותר על זה״

יש משהו ששיניתם בעקבות פוליטיקת הזהויות של ימינו?

״פוליטיקת הזהויות של ימינו לא הנחתה אות נו, אבל היא שם. בטח, איך אפשר שלא? בסאטירה ובאנימציה אתה עובד הרבה עם סטריאוטיפי­ם. עם זאת, הדמויות שבנינו בבסיסן הן אופי - הן שואבות את האופי שלהן דווקא מאנשים שאנחנו מכירים מקרוב, שמצחיקים אותנו. אחר כך באות הזהויות. אם היינו מתחילים בפוליטיקה, היו יוצאות לנו

קלישאות שטחיות״. כמה זמן עבדתם על המשחק החדש? ״עבדנו על המשחק כשנתיים וחצי. חצי שנה לתוך הפיתוח החלטנו לעצור ולצאת לקמפיין מימון המונים, לבדוק אם אנחנו הוזים או שאנשים באמת מתעקשים שנחזיר את המנוול הקטן הזה לחיים. לשם כך בנינו קדימון למשחק, "פיפוש - האודישן", שניתן לשחק בו בחינם. זו היתה מעין בדיקה שלנו כצוות והדגמת יכולת למעריצים. יצאנו בקמפיין בדעה שאם זה ייכשל, נוכל לזנוח את הפרויקט הזה, אבל להפתעתנו הוא הצליח - ובגדול. סגרנו את היעד שהצבנו בתוך עשרה ימים מתחילתו״.

ספרו לי על הרגע שבו החלטתם להחזיר את פיפוש לחיים.

״מקץ סדרת משחקי פיפוש, פנינו לדרכים נפר דות. אחסנו את כל הקופסאות של המשחקים היש נים בארגזים וזרקנו לבוידעם של ההורים. המשכנו הלאה, 'לחיים האמיתיים', אם תרצה. מבחינתנו העניין היה סגור. לא נגיד לך שמדי פעם לא השת עשענו במחשבה אולי לקמבק את פיפוש, אבל היא נעצרה כשנזכרנו בכמה עבודה מדובר. זה באמת לא היה על הפרק. אלו המעריצים המושבעים של המשחק ששמרו על הגחלת וניהלו את הקהילה, הרבה אחרי שאנחנו עזבנו. היו גם ניסיונות מצי דם לייצר משחקי המשך, והם אלו שדחפו ליצירת משחק חדש. ב 2018 הסכמנו. בחזקת 'אם לא עכ שיו - אז לעולם לא'״. הקורונה שיבשה תוכניות בפיתוח המשחק? ״אנחנו נבוכים לומר שבכלל בכלל לא. היא עברה לצידנו. אנחנו עובדים אונליין, כל אחד מהבית שלו עוד מההתחלה, ככה שזה אף פעם לא היה אישיו״.

יש לדעתכם היום דמויות שמייצגות את המי קרוקוסמוס של החברה הישראלית יותר ממה שזכרתם?

״פיפוש הוא יותר אסקפיזם מאשר סאטירה נוק בת על המציאות הישראלית. אפשר להגיד שפיפוש הוא הדמות היחידה שבנויה על אפיונים ישראליים שליליים. בוא נתחיל מזה שפיפוש עצמו הוא טיפוס לא נעים, ועם זאת, כולנו מכירים כזה בנאדם, עם המון ביטחון עצמי על כלום כישרון. אפס יכולת הקשבה. שלילי באמפתיה. אחד שרואה רק את האינטרסים הצרים של עצמו. אבל עם זאת, יש בו משהו חביב והגיוני. תשאל כל שחקן ששיחק את פיפוש, והוא יגיד לך שבסך הכל מדובר באידיוט״.

הקהל של פיפוש מאוד נאמן, ולמרות זאת הפסקתם לפתח את המשחק ב .2003 למה הח לטתם לפרוש?

״הגענו לגיל שצריך להתחיל לקחת דברים יותר ברצינות, ובפיפוש לא היתה פרנסה גדולה. עלויות הפיתוח רק הלכו וגדלו, מצד שני היה בלתי אפ שרי להילחם בתופעה של שכפולים פיראטיים. בשנים 2003-2001 המשק בישראל היה במיתון. האינטרנט נכנס לתמונה, והציע המון תוכן ומש חקים בחינם. משחקי רשת ותלת ממד עשו מהפכה בעולם הגיימינג. כל אלו, יחד עם שחיקה טבעית, גרמו להמשך הפעילות בתחום להיראות הרבה פחות אטרקטיבי״.

האם עשיתם התאמות כלשהן כדי לדבר לדור הצעיר של ימינו?

״אי אפשר להגיד שניסינו לכוונן לאוכלוסיית יעד מסוימת ביצירת המשחק. הומור נונסנס, אם הוא עובד, פועל אותו הדבר על כל גיל. אבל מובן שעשינו התאמות מסוימות לדור המילניום. לדו גמה, הטלפון הנייד הפך להיות דומיננטי הרבה יותר בחיים של פיפוש, והוא משתמש בו למגוון גדול של יישומים״.

מדובר בקאמבק חד פעמי או שנראה משחקים נוספים שלכם?

״פיפוש הוא על תקן ‪Passion Project‬ עבור כל המעורבים בדבר. אתה יכול להתפרנס יותר טוב מלעשות שליחויות. לכל חברי הצוות יש עבודה שנייה. האנרגיה היתה מדהימה וסוחפת, אבל אנחנו מניחים שיהיה קשה לגייס אותה שוב אם לא תהיה שורת רווח משמעותית מהמכירות. אבל עבורנו פיפוש הוא סוג של דיבוק - אין ריפוי מוחלט, יש רק תקופות טובות יותר".

איך המדבבים קיבלו את הבשורה על המשחק החדש, הם שיתפו פעולה במהירות?

״למרבית ההפתעה, בהתרגשות גדולה! היה מאוד מרגש לפגוש את כל המדבבים מהימים ההם, בראש ובראשונה אילן גנני, שקולו מזוהה עם פיפוש. הוא התפרץ לאולפן ביום הראשון במילים: 'בואו נעשה היסטוריה!' כולם נרתמו ברוח טובה - בין ששמעו על פיפוש ובין שפעלו מתוך תמימות, שהיה מאוחר להתחרט עליה אחר כך״.

מה לדעתכם פיפוש היה אומר על ההצלחה של גל גדות בהוליווד, בהשוואה לכישלון שלו? "קבל שלוש אפשרויות בחירה ברוח המשחק: .1" 'גל? זה פיפוש שוב, הופענו יחד ב'תפוס ת'פסטיגל הרפתקה במצולות'... יש מצב שאת מס דרת לי פגישה עם זאק סניידר?'

.2" אני לא מוצא את עצמי במוצר צריכה ממוסחר כמו וונדר וומן. רדוד, אין עומק, אין גובה, אין רוחב. כמו שמרים שלא תופחים. להכל יש ריח של פלסטיק'.

.3" 'חבל שלא התייעצת איתי קודם, יש לי ני סיון של שנים בלשחק תוכי מהאמזונה בערבי קופת חולים של הפזורה הבדואית'".

״החלטנו לבדוק אם אנחנו הוזים או שאנשים באמת מתעקשים שנחזיר את המנוול הקטן הזה לחיים״

 ??  ??
 ?? צילום: בעז פסטרנק ?? רנארד )משמאל( ורועי גלוזמן
צילום: בעז פסטרנק רנארד )משמאל( ורועי גלוזמן
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel