Israel Hayom

המנדט האמיתי אצל בנט

המתח בין רה"מ לנשיא בשיא: הכנסת הושבעה, ריבלין סירב לצילום משותף ● מחר: נתניהו ובנט ייפגשו ●

- יהודה שלזינגר, גדעון אלון ויורי ילון

יום פוליטי סוער: בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו ינסו מהיום למצות את כל האפשרויות בניסיון להקמת ממשלה עם נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ' והחרדים.

הדבר נראה על פניו בלתי אפשרי, שכן גם יחד איתם מסתכם הגוש רק ב 59 מנדטים וזקוק לתמיכת רע"מ - שסמוטריץ' מתנגד לה נחרצות.

בליכוד ינסו ללחוץ עליו, על סבי בתו ועל רבנים המקורבים לו להס כים, בטענה כי זו האפשרות היחידה להקים ממשלת ימין. אלא שהסיכוי להזיז את סמוטריץ' מעמדתו קלוש עד בלתי אפשרי.

היום צפוי נתניהו להיפגש עם ראשי גוש הימין, ומחר מתוכננת לו פגישה עם נפתלי בנט.

"העם מצפה למנהיגות"

הכנסת ה 24 יצאה אתמול לדרך עם ישיבת הפתיחה החגיגית - שע ליה העיבו הפרעות קולניות ופרובו קטיביות מצד כמה מחברי הכנסת של הרשימה הערבית המשותפת.

במהלך טקס ההשבעה של הח"כים, לאחר שיו"ר הכנסת יריב לוין קרא את נוסח הצהרת האמונים ומזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ הקריאה את שמות הח"כים לפי סדר הא'-ב' על מנת שיאמרו כל אחד בתורו "מתחייב אני", החליטו הח"כים סמי אבו שחא דה, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן ועופר כסיף להוסיף להצהרה גם את המילים "אני מתחייב לפעול לסיום הכיבוש והאפרטהייד".

התנהגותם עוררה מורת רוח בקרב הח"כים האחרים, ויו"ר הכנסת הודיע כי הצהרתם פסולה. תקנון הכנסת קובע כי כל עוד ח"כ לא הצהיר אמו נים, הוא לא ייהנה מזכויות של ח"כ. ח"כ איתמר בן גביר )הציונות הדתית( אמר בתגובה: "אנחנו נדאג לשלוח אותם לפרלמנט ברמאללה או בעזה".

לאחר מכן, סמוך לסיום הישי בה, כשהחלו לנגן ולשיר את ההמנון הלאומי "התקווה", יצאו כמה ח"כים מהרשימה המשותפת מהאולם. גם הת נהגות זו עוררה זעם.

בשעה 15:30 החל טקס קבלת הפ נים של נשיא המדינה ברחבת הכנסת, בנוכחות חלק מהח"כים. משמר כבוד של משמר הכנסת קיבל את פני הנשיא במצעד כבוד, על רקע נגינת שיר לכת של תזמורת צה"ל. בהגיעו לרחבה ליוו את הנשיא שיירת אופנועים וארבעה פרשים על סוסים.

בנאומו במליאה הזהיר ריבלין מפילוג החברה בישראל ופנה ישי רות לחברי הכנסת. "אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר

ח"כ לפיד בתגובה למנדט לנתניהו: "הנשיא מילא את חובתו, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש, שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק"

לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות זה לזה וער בות הדדית אמיתית, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש. העם בי שראל נושא אליכם את עיניו ומצ פה מכל אחד מכם לגלות מנהיגות, והדבר מצופה לא רק מח"כ שעליו מוטלת מלאכת הרכבת הממשלה, או מהנשיא החדש שתבחרו בשבועות הקרובים, אלא מכל אחד ואחת מכם, נציגי הציבור ומנהיגיו".

בסיום דבריו אמר הנשיא כי "היום אני ניצב מול פרלמנט שפיזר את עצמו ארבע פעמים בתוך פחות מש נתיים. פרלמנט שוויתר פעם אחר פעם על הזכות לתת אמון בממשלה. המחלוקות, החוצות את החברה שלנו, הן מחלוקות של אמת. רבות מהן הן מחלוקות 'לשם שמיים'. אך לעיתים יש חובה להכריע גם במחלוקות קו רעות, קשות, כואבות".

גם לאחר סיום הישיבה, היה אקו רד צורם נוסף שפגם בטקס כשריבלין בחר להיעדר מהצילום המסורתי שלו, יחד עם נשיאת ביהמ"ש העליון וראש הממשלה וכל ראשי הסיעות בכנסת. בכנסת הביעו אי נחת מהחלטתו. מל שכתו נמסר בתגובה כי הוא "לא תוכ

נן להשתתף בטקס". ההערכה היא כי הצעד הזה של ריבלין נעשה במחאה על המצב הפוליטי המורכב.

כמי שכפאו שד

זמן קצר לאחר מכן הגיב רה"מ נת ניהו לקבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא ריבלין. הוא העביר מסר ליו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, וקרא לו לח דול מהחרם עליו ועל הליכוד.

"אעשה כל מאמץ להקים ממשלה - לא ממשלת שיתוק, אלא ממשלת פעולה. לשם כך הממשלה צריכה להיות אחודה, וכדי להקים אותה עלי נו להפסיק קודם כל עם החרמות. אני אהיה ראש ממשלה של כולם".

בחלק הסגור של ישיבת הליכוד אמר נתניהו על הרכבת הממשלה: "המלאכה לא פשוטה אבל לא בלתי אפשרית. המטרה בהישג יד. אני מע ריך שנוכל לעשות את זה".

בישיבת סיעת הליכוד מתחו ביקורת חריפה על ריבלין. "אי אפשר שלא לג נות אותו בכל תוקף", מחה השר אופיר אקוניס, והשר יובל שטייניץ הוסיף: "לא האמנתי כשראיתי את היעדרו תו מהתמונה המסורתית. זה לא מכבד אותו ולא את ראשי הסיעות".

מנגד, יו"ר יש עתיד, המפלגה הש נייה הגדולה ביותר, כינה את המנדט לנתניהו "מביש". "הנשיא מילא את חובתו ולא היתה לו ברירה, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש, שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק". מוקדם יותר הודיע ריבלין כי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני מין נתניהו, במה שנימק כ"סיכוי מעט יותר גבוה להקים ממשלה".

נתניהו קיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - 52 - לעומת 45 ממליצים ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. לפי חוק יסוד: הממשלה, יעמדו לר שות נתניהו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה. במצב שבו תידרש ארכה להש למת התהליך, בסמכות הנשיא להעניק ארכה של עד 14 ימים נוספים.

 ?? צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות ?? נתניהו וגנץ בטקס השבעת הכנסת
צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות נתניהו וגנץ בטקס השבעת הכנסת
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? הנשיא ריבלין, אתמול במליאה צלם: אלכס קולומויסקי
הנשיא ריבלין, אתמול במליאה צלם: אלכס קולומויסקי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel