Israel Hayom

בסוף המנדט יושב בנט

- יהודה שלזינגר

אחת התעלומות שהעסיקו שלשום את המער כת הפוליטית, היא מדוע גדעון סער העדיף שלא להמליץ על יאיר לפיד ולהעניק לו את המ נדט להקמת הממשלה. סער הרי מתואם עם לפיד ומעוניין לשבת איתו באותה הממשלה. ובכן, הנה תרחיש היפותטי, רק היפותטי: בנט מעוניין להיות ראש ממשלה, זהו חלומו, לשם הוא שואף, ספק אם יהיה לו צ'אנס נוסף. אבל בנט רוצה להיות ראש ממשלת ימין, ועדיף גם להימנע מ"כתם" שעלול להידבק לו בחוגי הימין, על כך שהיתה לו האפשרות ללכת עם הימין אך בחר בשמאל.

אבל מה יקרה אם בנט יהיה הברירה האחרונה לפני בחירות חמישיות, ואפילו יהיו לו הסברים משכנעים שיקים ממשלה עם יתרון לימין?

ואולי, היפותטית, רק היפותטית, סער ולפיד הבינו שבמספר ממליצים גבוה, הנשיא ייתן ראשון את המנדט לנתניהו, ואפילו רצו בכך, הם ידעו שנתניהו לא יוכל להקים ממשלה שכן סמוטריץ' לא יחזור מהבטחתו לא להישען על הערבים גם לא במחיר של עוד עשר מערכות בחירות נוספות. עריקים לא נמצאו עד היום, והסיכוי שיימצאו כעת אחרי "טראומת גנץ" קלוש עוד יותר.

והנה משהו לא היפותטי: בימים האחרונים ישבו צוותים של בנט ולפיד והחלו לגבש ממשלה, דנו שם על פריטטיות ואפילו על חלוקת תיקים. האם יכול להיות שכשנתניהו ייכשל בהקמת הממשלה, יבואו השלושה לנשיא ויאמרו לו, הנה יש לנו כבר הסכמים, יש לנו כבר ממשלה? האם הנשיא יסרב?

ומה עם ההבטחות לא לשבת עם מרצ והעבודה? ובכן, בפוליטיקה יש הבטחות גדולות ויש הבט חות קטנות. ההבטחה המרכזית של בנט היא למ נוע בחירות חמישיות. את ההבטחות האחרות ניתן יהיה להסביר, אפילו בקלות. בנט דורש במו"מ עם לפיד "אקסטרה" קול בפריטטיות כדי לייצג את הרוב הימני שבעם, מנגד יוסכם בין הצדדים שר עיונות גדולים במחלוקת, כמו ריבונות, לא על הפרק בשלב הזה.

נכון, לתת לנתניהו ימים ארוכים להקים ממשלה זה לשחק "היי סטייקס פוקר" על טורבו. מצד שני, זהו התרחיש היחיד שיכול להזיז את נתניהו. היפו תטית. רק היפותטית.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel