Israel Hayom

האישור החריג לחיסון הנערים

יותר מ 800 בני 15-12 עם מחלות רקע יוכלו להתחסן - עוד לפני אישור ה FDA לחיסון פייזר ● מומחים: "לנהוג בזהירות"

- מיטל יסעור בית אור ואסף גולן

משרד הבריאות אישר ליל דים בגילי 15-12 במצבים רפואיים שונים, ולאחר ייעוץ עם רופא, לקבל את החיסון. מדובר בי לדים שסובלים ממחלות רקע שמ עלות את הסיכון לסיבוכי קורונה. כעת אנו חושפים שניתנו יותר מ 800 אישורים כאלה. המצב הר פואי השכיח שעבורו ניתן אישור היה השמנה.

במשרד סברו כנראה שאפשר להתחיל בחיסון הילדים עוד לפני קבלת האישור של מינהל המזון והת רופות האמריקני ,(FDA) ואף העלו את השאלה הזו להצבעה בדיון הצ וות לטיפול במגיפות בסוף מארס. התשובה היתה חותכת: 84 אחוזים מהמומחים בצוות לטיפול במגיפות סברו שיש להמתין לאישור ה .FDA

בדיון הצוות לטיפול במגיפות )צט"מ( השבוע צוין כי חיסון ילדים בטווח הגילים הזה "חיוני לצורך הגנה על ילדים והכלת המגיפה. יש לה מתין לקבלת האישורים הפורמליים של ה FDA ושל משרד הבריאות טרם המלצה על חיסון הילדים".

עם זאת, עלו בדיון שאלות ותהיות מצד המומחים. "צריך לנהוג בזהירות ולהמתין לאישור ה ,FDA לנהל מעקב הדוק, ואם יש מדינה שתתחיל לחסן לפנינו - אולי לשקול לחכות", אמר ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות ולרפואת משפחה בכללית.

פרופ' רון דגן, מומחה למחלות זיהומיות מסורוקה, אמר: "אם לא היה ערך לחיסון הילדים, קיימת בעיה אתית לחסנם. יש לזה ערך גדול לי לדים, ואת זה חשוב שהציבור יידע. אני משוכנע מהניסיון שילדים קטנים הם לא גורם מאוד חשוב בהדבקה. צריך להבטיח שבטוח לחסן אותם".

בכיר במערכת הבריאות העריך כי "חיסון הילדים צפוי לעורר גלים של התנגדות שלא ידענו עד היום. זה מחייב דיון שקוף במשרד הבריאות, כפי שעושים ב ."FDA

גורם אחר במערכת הבריאות ציין כי "ההחלטה על חיסון הילדים התק בלה מזמן, ללא דיון מקצועי או צי בורי. עולות שאלות שלא עלו בחיסון הבוגרים, כמו אם צריך לחסן ילדים כשהתחלואה בירידה".

"לא נעגל פינות"

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שי רותי בריאות הציבור במשרד הב ריאות, אמרה אתמול בתדרוך לת קשורת: "אני מסכימה שצריך לבחון לעומק את נושא חיסון בני .15-12 אנחנו לא מנסים לרוץ ברגע שפייזר הכריזה משהו ולהתחיל לחסן ילדים. אנו אחראים לבריאות הילדים. גם אם התחלואה בילדים ברובה ככולה היא א סימפטומטית וקלה, אנחנו לא יודעים מה יהיו תופעות הלוואי בה משך ולא הייתי לוקחת את זה בקלות דעת ומתייחסת לזה כווירוס שחולף. על ילדיי אני שומרת, לא הייתי רוצה שיידבקו בקורונה - ואני מסתכלת באותו אופן על כל ילדי ישראל.

"יש לנו נתונים על כ 800 ילדים שלהם אושר לתת חיסון בגילי 15-12 )ראו טבלה, מיב"א(, שלהם זה אושר. כמה מאות שקיבלו את החיסון לא דיווחו על שום תופעות לוואי".

ד"ר אלרעי פרייס ציינה שדיונים פנימיים בנושא כבר החלו, והוסיפה: "לא נעגל פינות. לא נעשה זאת לפני דיון מעמיק במשרד הבריאות ובצוות לטיפול במגיפות".

"המגיפה דועכת"

אלרעי-פרייס התייחסה גם למצב התחלואה בקורונה. "אנחנו עם כ 300 חולים ליום וזו ירידה מש מעותית. המגפה הולכת ודועכת", אמרה. היא אף אישרה את המתווה שפורסם אתמול ב"ישראל היום" בנושא החזרה ללימודים וציינה כי "אם לא תהיה עלייה בתחלואה - השלב הבא יהיה פתיחת קפסולות ב-ד' עד ."'ו

בתוך כך, על רקע הירידה בת חלואה, בבתי החולים שיבא, שהיה הראשון לפתוח מחלקת קורונה, אסותא אשדוד, המרכז הרפואי לג ליל בנהריה, מעייני הישועה ול ניאדו דיווחו על סגירת מחלקות שבהן טופלו חולי קורונה. בחלקם דיווחו כי לא התקבלו בהם חולים חדשים בימים האחרונים.

לפי נתוני משרד הבריאות, נכון לאתמול בשעה ,18:49 בישראל יש 4,931 חולים פעילים וביום שני האחרון אובחנו 376 מאומתים חד שים. אחוז הבדיקות החיוביות עמד על .0.7%

בבתי החולים מאושפזים 486 חולי קורונה, ובהם 317 במצב קשה. עד עתה, גבתה המגיפה את חייהם של 6,257 בני אדם בישראל.

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? "יש לבחון לעומק חיסון בני "15-12
צילום: גדעון מרקוביץ' "יש לבחון לעומק חיסון בני "15-12
 ??  ?? *מקור הנתונים ממשרד הבריאות
*מקור הנתונים ממשרד הבריאות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel