Israel Hayom

המלצה: לצמצם ההוצאה בתקציב, להעלות מסים

בנק ישראל פרסם דו"ח מסכם לשנת 2020 ● רה"מ: "האתגרים שלנו - צמצום החוב והאבטלה" ● הנגיד: "אם הממשלה לא תפעל להקטנת הגירעון, הכספים שגויסו יישחקו"

- גלעד צוויק

קרן המטבע העולמית פרסמה תחזית צמיחה עדכנית, שלפיה הכלכלה תצמח השנה ב ,5% לעומת 4.1% שחזתה בינואר האחרון

מהדו"ח של בנק ישראל עולה כי שנת הקורונה שעברה עלינו לא החמירה את סיכון החוב של מדינת ישראל באופן ניכר

המדינה סייעה למשק בצורה מקיפה ועוצמתית - כך אמר אתמול נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במעמד מסירת הדו"ח המסכם של הבנק לשנת .2020

הנגיד הדגיש כי הסיוע התקצי בי של הממשלה היה חשוב ומהותי להתמודדות עם משבר הקורונה, וכי הוא שמח שבנק ישראל סייע בגיבוש תוכניות פיסקליות שונות ונתן רוח גבית למימושן, למרות הגירעון המ בני. לדבריו, הסיוע התאפשר לאחר שנים ארוכות של ניהול תקציב מו קפד וזהיר וירידה מתמשכת ביחס החוב לתוצר, שיצרו תנאים נוחים.

הנגיד ציין שאמנם התוצר של כלכלת ישראל התכווץ בשיעור עמוק, אך עם זאת, בראייה בינ לאומית ההתכווצות קטנה יחסית; לדברי פרופ' ירון, עובדה זו מצביעה על החוסן ועל הדינמיות של הכלכ לה הישראלית - במידה רבה בזכות סקטורים של טכנולוגיה מתקדמת ויצוא ההיי טק שהמשיך להוביל ואף להתרחב, לעומת פגיעה משמעותית בענפים כגון מסעדנות ותיירות.

בשל כך ובשל ההתפתחויות בשי עורי האבטלה, יש סימנים מדאיגים המעידים על כך שאי השוויון הע מיק, בין היתר בשל העובדה שרוב המובטלים היו מתחומים בעלי פריון ושכר נמוך.

לאזן כל הוצאה

מהדו"ח עולה כי שנת הקורונה לא החמירה את סיכון החוב של יש ראל באופן ניכר. לטענת הבנק, אם הממשלה תפעל לצמצום הגירעון באמצעות תוכנית רב שנתית, החוב שגויס השנה ובשנה שעברה לצורך כיסוי הגירעון יישחק בהדרגה. מנגד, מזהירים בבנק, שמירה על גירעון מבני גבוה עלולה להגדיל את יחס החוב של ישראל מעבר לרמה הנו כחית, שעלתה באופן חריג בעקבות המשבר - זאת על אף ריביות נמוכות וצמיחה גבוהה.

"על רקע הסיכונים הגיאו פולי טיים הייחודיים של ישראל יש לנ קוט משנה זהירות כדי למנוע התפ תחות של מגמה זו", מסבירים בבנק.

בבנק ישראל מזהירים שלא למהר להסיר את רשת הביטחון ביוני הק רוב - מועד סיום מתן המענקים ודמי החל"ת לעצמאים, בעלי עסקים וש כירים. לדברי בנק ישראל, אם שיעור האבטלה לא יירד מתחת ל ,7.5% לא יהיה נכון להסיר את רשת הביטחון הכלכלית בבת אחת, אלא להתמקד בעידוד תעסוקה והכשרות מקצו עיות, בהגברת הפיקוח על מי שלא חזרו לעבודה ובמיקוד התמיכה בע נפים שנפגעו יותר מאחרים.

בבנק ישראל מציעים גם להחיל מחדש את כלל הנומרטור - לאזן כל הוצאה כדי למנוע את המשך הגידול בגירעון, להעלות את הפריון ולצ מצם את הגירעון המבני. בבנק יש ראל מסמנים מטרה של חזרה ליחס חוב תוצר של ,60% כפי שהיה לפני הקורונה - אך לשם כך נדרש הגיר עון להיחתך ל 1.3% בלבד - לעומת 12.4% כעת. על פי תחזית ,S&P עד לסוף השנה יופחת הגירעון ל 7.5% - עדיין רחוק מאוד מהיעד השאפתני של בנק ישראל. בבנק חותרים ליעד זה באמצעות חלופות של הידוק תק ציבי, העלאת מסים ויצירת תוכנית רב שנתית.

עוד מציעים בבנק ישראל להש קיע 3.3% מהתוצר באופן מתמשך בהגדלת הפריון על ידי שיפור מע רכת החינוך, תמריץ למגזר הפרטי להגדיל השקעות, שדרוג תשתיות תחבורה ותקשורת וטיוב הסביבה העסקית - הפחתת רגולציה והסרת חסמים. עם פרסום הדו"ח מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יחסית לכלכלות אחרות מצבנו טוב למדי, אבל יש לנו אתגר להשתלט קודם כל על החוב הגדול, וכן להחזיר את האבטלה לממדים סבירים. זה יחסית קל משום שאנחנו נתנו תמריצים לחל"ת והתמריצים האלה מסתיימים מטבע הדברים. לפני כל דבר אחר, אנחנו רוצים לייצר צמיחה גבוהה".

אבטלה נמוכה

בתוך כך, אתמול פרסמה קרן המ טבע העולמית תחזית צמיחה עדכ נית, שלפיה כלכלת ישראל תצמח השנה ב ,5% לעומת 4.1% שחז תה בינואר האחרון. בקרן צופים כי ב 2022 תצמח כלכלת ישראל ב .4.3%

כלכלני קרן המטבע גם עדכ נו כלפי מעלה את תחזית העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלו מים: מרמה של 3.5% תמ"ג ל 4.1% תמ"ג. גם נתוני 2020 בהקשר של חשבון שוטף הפתיעו את הקרן, שכן באוקטובר 2020 הם חזו עודף של 3.5% תמ"ג, בעוד הוא הסתיים ב 2020 בקרוב ל 5% תמ"ג.

בקרן המטבע גם אופטימיים יותר ממצב האבטלה בישראל, אך באותה נשימה החליטו שלא להתייחס לעו בדים שהוצאו לחל"ת אלא רק לעוב דים שפוטרו מעבודתם. לפי התחזית המעודכנת, שיעור האבטלה הממוצע ב 2021 צפוי לעמוד על 5% מכוח העבודה, וזאת לעומת ל 5.6% בת חזית הקודמת. בקרן עוד סבורים כי בשנת 2022 האבטלה צפויה לרדת שוב לרמה של .4.6%

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? אמיר ירון
צילום: יהושע יוסף אמיר ירון
 ?? צילום: הרצי שפירא ?? קניון בחיפה
צילום: הרצי שפירא קניון בחיפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel