Israel Hayom

שמור על האמונה

ישמח חתני )פרק בכורה כפול(, קשת ‪21:30 ,12‬

- ניר וולף עובר מסך

לסרט "ישמח חתני" יש מניות רבות בהתעוררות המחודשת של הקולנוע המקומי, ובהבנה שסרטים בעברית מסוגלים להגיע לקהל רחב. 350 אלף צופים בבתי הקולנוע הפכו אותו לאחד הסרטים הנצפים בארץ בעשור האחרון. הוא הצליח בפסטיבלים, הכניס יפה ממכירות כרטיסים וסחט מחמאות עד ארה"ב.

אפילו שידור חוזר של הסרט בערב החג, בליל שבת שעבר, סיפק 6.2 אחוזי רייטינג. "ישמח חתני" זה בוננזה שמספקת קבלות, ולכן הגיוני שחמש שנים אחרי הסרט הטילה תרנגולת הזהב סדרת המשך בפריים טיים. העתק כמעט מדויק של החוויה הקולנועית, רק עם צחי הלוי בתפקיד אביב אלוש, על תקן הנבל השכונתי החתיך והשרמנטי שמגיע לערער את הסדר הקיים.

אם עלילת הסרט עוקבת אחר מאבק נשות הקהילה ברב כריזמטי, שמקטין אותן, פוגע בזכויותיהן ודוחק אותן אל מחוץ לבית הכנסת, גם הסדרה שומרת על אותו נרטיב. בשני הפרקים הראשונים, ששודרו אמש בקשת, שוב מצאו את עצמן הדמויות הראשיות נפגעות ישירות מתהליך התחרדות השכונה, ונכנסו למאבק אידיאולוגי עם בני ישיבה סביב הפרדה מגדרית על מדרכת הרחוב. גם הפעם הן נלחמות מול הפטריארכיה, נגד בני ישיבה, חברי מועצה, טייקון נדל"ן ומתווך נכסים חלקלק, ואין ספק מי ינצח.

"ישמח חתני" מכניסה לסיפוריה אירועים המדגישים את הכוחניות שבדת, לצד הדברים היפים והערכים הטובים שהדת יודעת להעניק. צד מול צד, מתונים מול קיצוניים, ודמויות הנשים הן הקולות השפויים והשקולים והמתונים, שאמורים - כשהמעגל ייסגר - להציל את הקהילה מהבוץ שהדמויות הגבריות הכניסו אותה אליו.

יוצרת "ישמח חתני", שלומית נחמה, מבססת את הדמויות על שכונת ילדותה בירושלים. היא מעמידה בפני הצופים קשיים ומכשולים שעומדים בפני נשים דתיות, שנחושות להוכיח את כוחן ולא להרגיש נחותות.

אך ורק אם נחפור בז'אנר "סדרות על דתיים" נבין עד כמה מדובר במאורע נדיר. "שטיסל", "שבאבניקים", "כיפת ברזל", "אורים ותומים" ואחרות הציגו התנהלות של קהילות דתיות מבפנוכו, אבל כולן נכתבו מנקודת מבט גברית. להוציא פרקים מסוימים ב"מרחק נגיעה" ו"סרוגים", לא ראינו יצירות כאלו בטלוויזיה שלנו - סדרה פמיניסטית עם גוון דתי, שלא חוששת למרוד בשמרנות המגזרית ועדיין שומרת על אותנטיות, מדברת למיינסטרים ומתקבלת באהבה גם בתוך הקהילות שעליהן מסופר הסיפור.

זה היה כוחו של הסרט ושורש הצלחתו. זה גם היתרון הגדול שמייחד את "ישמח חתני" כסדרה, ואמור לעזור לה לשחזר את ההצלחה גם בטלוויזיה.

אתמול נודע כי בחירת הנציג הישראלי לאירוויזיו­ן הועברה מ"הכוכב הבא" ל"אקס פקטור", מאסי עזר לבר רפאלי, מאסף אמדורסקי לסיימון קאוול, מקשת לרשת. ההחלטה של כאן לבחור דווקא בריאליטי המתחרה עלולה להיות חבטה מסחררת למותג "הכוכב", וגם חבל הצלה לניסיונות ההחייאה של ה"אקס פקטור" הגוסס.

כזכור, "הכוכב" הם אלה שבחרו בנטע ברזילי, ואז ניכסו לעצמם קצת יותר מדי את זכייתה באירוויזיו­ן - באופן שבזמנו הפריע מאוד לבכירים בתאגיד. אומרים ש"הכוכב הבא" הבטיחה יותר במכרז שניהל התאגיד בין שתי תוכניות הריאליטי, ותוצאותיו פורסמו אתמול. האם הנקמה של כאן בטדי הפקות וקשת היתה לתת לאותה נטע, שתשפוט ב"אקס פקטור", לבחור נציג לאירוויזיו­ן דווקא בערוץ ?13 אם כן, מדובר בנקמה שמוגשת קרה מאוד.

 ??  ?? "ישמח חתני". תשחזר את הצלחת הסרט?
"ישמח חתני". תשחזר את הצלחת הסרט?
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel