Israel Hayom

להיות או לחדול

"מוכרי החלומות" הוא עדות נאמנה למרוץ "לחיים או למוות" בעולם ההיי טק

- מתח גבוה | אהרון לפידות

פותחים תיק: Fake ‪it till you make it‬ - כך הגדיר שאול אולמרט, מחבר "מוכרי החלומות", את המפתח לתעשיית ההיי טק, בראיון למוסף "הארץ". קבלו את גדי חסון, יזם היי טק ישראלי, שניצב על סף הצלחה בינלאומית מסחררת, משהו בסגנון האק זיט של מובילאיי. אבל עד שיגיע לשם, גדי חסון חייב טו פייק איט - הוא מתגורר בדירת סטודיו זעירה בניו יורק ואוכל את חסכונותיו, אבל חייב להעמיד פנים שהוא מצליחן כדי לשכנע משקיעים להשקיע בחברה שהקים, המבוססת על שיתוף תכנים בשיחות וידאו. הפייק עולה בסדרי גודל על האמצעים שברשו תו - הוא צורך סמים כדי להצליח לעמוד בלחץ, ומפזר סכומים גדולים, והכל מתכנס לרגע של "צל"ש או קראש", להיות או לחדול, במחי הנפקה אחת.

גבולות הז'אנר: "מוכרי החלומות" אינו ספר מתח במובן המקו בל. לא מתבצע בו פשע, ונוכחות משטרתית לא מופיעה בעלילה. יש בו תיאור מדהים ומותח של המרוץ לחיים ולמוות המתחולל בעולם ההיי טק, מרוץ חסר רחמים, רצוף עליות לגבהים מסחררים ונפילה לתהומות עמוקות. אם דרך "וול סטריט" למדנו על האכ זריות שבה מתנהל השוק הפיננסי, מתברר שבהיי טק הדברים לא שונים בהרבה. מדובר במאות מיליונים של דולרים; מדובר בחוסר נאמנות מובנה מצד כל הנוגעים בדבר - משקיעים, מנהלים ועו בדים, שאינם מהססים לנטוש את החברה דקה אחרי שכינו אותה "משפחה". מדובר בבדידות איומה, שגדי משלם את מחירה המלא, ובוויתור על כל מרכיב אחר של החיים, כולל משפחה - בתמורה להצלחה שאינה מובטחת. התיאורים אמינים מאוד, ונשענים על ניסיונו האישי של המחבר, יזם בעצמו, שחווה על בשרו את המ שמעות של להיות איש היי טק ישראלי בניו יורק.

מדד המתח: מתח רב נבנה מההליכה על חבל דק על פי תהום, שאותה מבצע גדי לכל אורך הספר. מתחתיו ממתין הגיהינום בלוע פעור, והשאלה היא אם גדי יצליח שלא ליפול לתוכו, למרות הכל.

שורה תחתונה: אותנטי, מפוכח ואמין. ספר חובה לכל הייט קיסט ישראלי. ● שאול אולמרט / מוכרי החלומות, ידיעות ספרים, 262 עמ'

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel