Israel Hayom

"ניסיון הפיכה": ביבי שבוי בקונספירצי­ה

- יוסי ביילין

אני מודה שלמרות כל מה שאני רואה ושומע על אודות נתניהו, הייתי משוכנע כי רגע לפני חצות הוא יביא לאישור מינוי שר משפטים, לאחר ששלושת החודשים של בני גנץ בתפקיד זה תמו. אבל זה לא קרה.

מדובר בחוסר אחריות שקשה להבין את מניעיו. שר המשפטים חותם על אינסוף מסמכים; חלק מן החתימות הללו הן "חתימות קיום" בלבד, אך בלעדיהן אין המסמכים הללו תקפים. בלי שר משפטים אי אפשר, למשל, לבקש הסגרה, להעניק חנינות, לממש חוקים שכבר עברו שלוש קריאות, וגם הרבה מאוד תקנות, שחשיבותן - לעיתים - גדולה מזו של חוקים.

אפשר, כמובן, לדחות ישיבות של ועדות אשר השר עומד בראשן, כמו הוועדה לבחירת שופטים או הוועדה לבחירת דיינים, כפי שאפשר לדחות את מינוי הוועדה האמורה להמליץ על מינוי היועץ המשפטי לממשלה, אבל שורה של דברים אחרים אינה ניתנת לדחייה.

כשקיבלתי מידי קודמי את הקלסר השחור והעבה של כל הסמכויות שמעניקה המדינה לשר המשפטים, נדהמתי. שר משפטים רשאי, למשל, לסגור בית משפט, באמצעות צו. תארו לעצמכם שהשר מחליט שהמבנה שבו שוכן בית המשפט המחוזי בירושלים נמצא בסכנה כלשהי, והוא מח ליט לסגור אותו. וזו רק דוגמה אחת מבין מאות. מי שמותיר את ישראל בלא שר משפטים - או שאינו מכיר את הקלסר השחור הזה, או שמתוך המצוקה שנקלע אליה, כבר באמת לא אכפת לו לגרור אותנו למערכת בחירות נוספת, למנוע את העברת התקציב יותר משנתיים, ואחריו - המבול.

בעודי תוהה מה הביא את נתניהו להותיר את המדינה ללא שר מש פטים, בפעם הראשונה זה 73 שנה, התבשרתי שהוא עומד לשאת נאום לאומה. אף שלהופעותיו התכופות בפני "אזרחי ישראל", שבסופן אין מקום לשאלות כלשהן, כבר התרגלתי - איכשהו אני מוצא את עצמי מאבד פעימה בכל פעם שערוצי הטלוויזיה מבשרים על כך ש"מייד" ישודר דבר ראש הממשלה.

הקשבתי היטב לדבריו, ושאלתי את עצמי אם האיש הפיקח והאינטלי גנטי הזה באמת מאמין בדברים שהוא אומר. נדמה לי שכן. נדמה לי שהוא באמת שכנע את עצמו כי שורה ארוכה של אנשים שהוא עצמו מינה או מילא תפקיד מרכזי במינויים בשנים האחרונות, חברו לשמאל האימתני ולכלי התקשורת, כדי לערוך לא פחות מאשר "ניסיון הפיכה שלטונית".

הוא דיבר על שיטות פסולות כדי להשיג עדויות, על העלמת עובדות, על התנהגות בלתי מוסרית של הפרקליטות, והכריז כי בשום דמוקרטיה בעולם לא מעוללים את אשר מעוללת התביעה הכללית בישראל.

אפשר לומר דברים רבים על הודעתו ההזויה של רה"מ, ואנשים נשואי פנים כבר הופיעו, לשמחתי, בתקשורת, והסבירו מדוע העובדות כביכול, שהוא מתאר, רחוקות מלהיות עובדות, אבל אני נזכרתי בשיחות לא מעטות שניהלתי עם אסירים בבתי הכלא. אתה יושב עם אנשים, שחלקם עושים רושם נורמטיבי לחלוטין, ורבים מהם מסבירים לך בזעם או בניחותא, כי המערכת "סימנה" אותם. אתה שומע כי הם בנו לעצמם תפיסה סדורה, המסבירה, לפרטי פרטים, איך דווקא אליהם נטפלו, איך אחרים עשו דב רים דומים ואיש לא עצר אותם, ואיש לא הביאם למשפט.

ואתה שואל: למה דווקא אתכם "סימנו"? איך אתם מסבירים את המניע של המערכת המשטרתית והמשפטית להתאנות לכם כל כך? ושם בדרך כלל מסתתמות טענותיהם. הם לא חשים צורך להסביר את מניעי המע רכת. הם רואים את אשר אונה להם, ומשכנעים עצמם כי מישהו החליט לייחד אותם לרעה מכל האחרים.

כל ההבדל הוא שהפעם מדובר בראש ממשלת ישראל, מי שקיבל ביום שלישי מן הנשיא, שוב, את תפקיד הקמתה של הממשלה הבאה. ●

 ?? צילום: דודי ועקנין/קונטקט ?? תפיסה סדורה שמסבירה: "סימנו אותנו"
צילום: דודי ועקנין/קונטקט תפיסה סדורה שמסבירה: "סימנו אותנו"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel