Israel Hayom

האידיאולוג­ים של הימין בולמים את כינונה של ממשלת ימין

- יעקב ברדוגו עמ'

1 "סמוטריץ' בחר לפצל את הימין". כך הגיבו נפתלי בנט ו"ימינה" בתחילת ינואר, עת הודיע בצלאל סמוטריץ' על ריצה ברשימה נפרדת, והכל בשל ויכוח על שלושה או ארבעה מקומות בעשירייה הראשונה. ויכוח שהחל בינואר בין מנהיגי חובשי הכיפות הסרוגות עשוי להסתיים בימים אלה בהרכ בת ממשלת שמאל. על מה המתיחות ב"ימין שמימין לימין" - עקרונות וחילוקי דעות מדיניים? או שמא מאבק על ההנהגה של הציונות הדתית? האם סמוטריץ' דוחף את בנט אל מעבר לקווים כדי להישאר בולט ויחידי בפסגת הימין העמוק? או שמא בנט רוצה לראות את סמוטריץ' "מסנ דל" את נתניהו, כדי להכשיר את דרכו לזרועותיהם של לפיד וליברמן? מול חדלון "גוש השינוי" על ניגודיו וריקנותו האידיאולוג­ית, הימין היה אמור לרכוב אל האופק עם ממשלה יציבה. בפועל, האידיאולוג­ים המו צקים ביותר של הימין הם אלה שבולמים את כינונה של ממשלת ימין 2 אם בנט בחר במסלול המהיר שמציעים לו בגוש השינוי ללשכת ראש הממשלה תמורת סילוק נתניהו - שיגיד זאת. מנהיגות היא האומץ להסתכל למחנה שלך בעי ניים ולהגיד: תודה על התמיכה, אבל אני מעדיף דרך, שותפים וקווי יסוד חדשים. אבל שיהיה ברור: זו לא תהיה ממשלת ימין אלא ממשלה שחיסלה את שלטון הימין, ובנט ייזכר כמי שבמקום להתגייס להקמת ממשלת ימין אידיאולוגי­ת, הקים ממשלה ש"מייצגת את קשת הדעות בציבור". ואם לסמוטריץ' חשוב להצטייר כאידיאולוג בלתי מתפשר, ואולי כמי שהציל את הימין מעצמו, הוא עלול למצוא את עצמו בעוד כמה שנים מתויג כמי שהכשיל הקמת ממשלת ימין. 3 זה עד כדי כך פשוט - ולכן גם טראגי. אנו עלולים למ צוא את עצמנו בעוד חודש במציאות בלתי הפיכה, כזו שבמשך עשורים נחזיק את הראש בין הידיים, ונגיד: איך נתנו לזה לקרות? למרב מיכאלי וליאיר גולן תהיה יותר השפעה על מדיניות ישראל בשנים הקרובות, מאשר למחנה האידיאולוג­י שבנט וסמוטריץ' ממוביליו?

מרוב נאמנות לערכים ולפרינציפי­ם, תחזינה עיניכם ביאיר לפיד נוסע לוושינגטון כדי לסכם עם ממשל ביידן את תנאי ההסכם עם הפלשתינים ואת איילת שקד נאלצת לתווך עם הפרקליטות את תנאי הפיצויים למפוני ההתיישבות הצעירה.

נשמע בדיוני? אז למה התסריט הזה בדיוק הוא משאלת הלב של מנהיגי השמאל ופרשניו? כי הם מבינים שרה"מ בנט ושבעת המנדטים לא יצליחו לכפות מרות כלשהי על שריו מהשמאל. ולמה באמת ששרת התרבות מרב מיכאלי תשלול בהוראת בנט ושקד תמיכה מתיאטרון שמציג "נרטיב פלשתיני"? ואיזו סיבה שבעולם תהיה לשר החינוך ניצן הורוביץ לא לבטל תוכנית העשרה בלימודי יהדות, אחרי שהבטיח לבוחריו הליברליים להיאבק בהדתה? איך בדיוק יוכלו השישה מנד טים של סער והשבעה של בנט לעמוד מול כ 40 מנדטים של לפיד מרצ עבודה כחול לבן, שהם במובהק לא בצידם מבחינה אידיאולוגי­ת? 4 וככה, בנט וסמוטריץ', בזמן שהייתם בטוחים ששמרתם על כבודכם העצמי או על העקרונות, השמאל יחגוג על חשבון המצביעים שלכם. אנחנו ברגע היסטורי חריג - גם במציאות הפוליטית שלנו, וגם במציאות הגיאו אסטרטגית סביבנו. התנאים לא אופטימליים וצריך להיות גמישים, אבל אין לנו פריבילגיה להתחמק מבחירה בין שתי אופציות: אפשרות ממשית לממשלת ימין בדומיננטיו­ת מובהקת של המחנה הלאומי, בהובלת הליכוד. בצד השני ממשלת שמאל מרכז עם רכיבי ימין שמגיעים בנחיתות מספרית, רק כדי למלא משימה אחת, שהיא סילוק נתניהו, ומקבלים בתמורה "עמדת הובלה" נטולת השפעה וקצובה בזמן. עבור מי שיש לו פרספקטיבה ממלכתית לאומית, הבחירה צריכה להיות מובנת מאליה וחד משמעית. וכדי שזה יקרה, צריך להיות אמיץ ולהתחייב לכך מפורשות, בקול רם, ובלי למצמץ. זאת המנהיגות הנדרשת בעת הזו מראשי המחנה הלאומי, ואידך זיל גמור.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel