Israel Hayom

דיווח: קהיר הפסיקה את המו"מ לנרמול היחסים עם אנקרה

- בהכנת הידיעה השתתפה דניאל רוט אבנרי

על עצים גבוהים ויסנדלו את עצמם בהבטחות, נקים ממשלה ימנית".

בנט הבהיר בשבוע האחרון לאנשי הליכוד כי הוא לא הבעיה בעניין הקמת ממשלת ימין שתישען על רע"מ ואמר כי במידה וסמוטריץ' יסכים לכך הוא יצטרף. בסביבתו של סמוטריץ' דוחים מכל וכל אפשרות של הישענות על ממשלה בתמיכת המשותפת. סמוטריץ' אמר ל"ישראל היום": "לא מבחוץ, לא מבפנים, לא אולי, לא הימנעות, לא ישר ולא בעקיפין. נצביע נגד כל שיתוף פעולה עם עבאס. לא יקום ולא יהיה".

בסביבתו של סמוטריץ' זועמים על הלחץ שמופעל עליו בעניין הזה "באיזו זכות לוחצים עלינו לוותר על עניין כל כך חשוב ומהותי כמו הישענות על מחבלים ותומכי טרור?! זה לא עניין של הפרת הבטחה או אי רצון ללכלך את הידיים, זה עניין אידאולוגי, אם נסכים כעת להישען על תומכי טרור נאבד את האחיזה במדינת ישראל. השמאל יקים איתם ממשלות בארבעים השנים הקרובות, הם ישיגו הישגים ויקבלו כפול מנדטים בבחירות הבאות, לא ניתן לזה לקרות במשמרת שלנו"

בסביבתו של סמוטריץ' מסבירים כי ההתנגדות שלו לממשלה כזאת מונעת הקמת ממשלת בנט לפיד. לשיטתם אם סמוטריץ' מסכים להיתמך על ידי עבאס, בנט הולך ליאיר לפיד ואומר לו שיש לו אלטרנטיבה ללכת עם הימין ולפיד ייאלץ להסכים לכל תנאי שבנט יציב ובנט יקים איתו ממשלת שמאל. לדבריהם, כל עוד סמוטריץ.' מתנגד לעבאס לבנט אין מנוף על לפיד.

בתוך כך, ח"כ בני גנץ השיב לרעיון פירוק הממשלה הפריטטית של נתניהו ואמר: " אני מודאג שנתניהו מנסה לממש את מזימת אפריל, לפרק את הממשלה הפריטטית, ולגרור לבחירות חמישיות - אסור לבנט ולמנסור עבאס להאמין למילה שלו".

מצרים החליטה להפסיק זמ נית את השיחות לנרמול היח סים עם טורקיה. כך דיווחה רשת הטלוויזיה "אל ערבייה".

לפי הדיווח, ההחלטה כוללת גם את הפסקת שיחות התיאום הביטחוני בין קהיר לבין אנקרה. הסיבה להפסקת השיחות: מצרים דורשת יישום מהיר של דרישו תיה, ובהן הסגת שכירי חרב מש כנתה ממערב - לוב.

שעות ספורות לאחר הדיווח, ומתוך ניסיון לשפר את המצב המתוח בין המדינות, שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושאולו, שוחח טלפונית עם מקבילו המ צרי, סאמח שוקרי, ובירך אותו לקראת חודש הרמאדן.

החלטת נשיא מצרים, עבדל פתאח א סיסי, היא רבת חשיבות לישראל, שהרי טורקיה ניסתה להפסיק את בידודה במזרח הים התיכון בעזרת פעילות דיפלו מטית מול קהיר ומול ירושלים. כעת, נותרה ישראל האפשרות האחרונה של טורקיה להפסקת בידודה האזורי. כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", טו רקיה הציעה לישראל כי תשלח שגריר לתל אביב בתמורה לה תחייבות ישראלית לשליחת שגריר לאנקרה. שתי המדינות משוחחות ביניהן, כפי שנתניהו כבר הודה בעצמו, אך בשלב זה לא ניתן אור ירוק ישראלי למה לך. סלע המחלוקת העיקרי בינה לבין טורקיה הוא פעילות בכירי חמאס באיסטנבול, ואולם העוב דה שיש בה כדי להקל את השי חות עם ישראל הוא שלירושלים אין אינטרסים יוצאי דופן בלוב.

"לתמיכה של טורקיה בת נועת האחים המוסלמים יש שני שורשים עיקריים. הרא שון - אידיאולוגי, ואילו השני - התיאום הנדרש מבחינתם עם קטאר", אומר ל"ישראל היום" ד''ר חי איתן כהן ינרוג'ק, חוקר טורקיה המודרנית במכון ירוש לים לאסטרטגיה ולביטחון ובמ רכז משה דיין באוניברסיט­ת תל אביב. "קטאר וטורקיה ידועות כשתי המדינות שתומכות בתנו עת האחים המוסלמים. בה בעת, טורקיה זקוקה לקטאר כלכלית, ועל כן היא אינה יכולה לקבל החלטה עצמאית ללא קטאר".

 ?? צילום ארכיון: דודי ועקנין ?? בנט וסמוטריץ'. ימצאו את הדרך לשתף פעולה?
צילום ארכיון: דודי ועקנין בנט וסמוטריץ'. ימצאו את הדרך לשתף פעולה?
 ?? צילום: קובי גדעון/לע"מ ?? נתניהו. ימצה את האפשרויות עד תום
צילום: קובי גדעון/לע"מ נתניהו. ימצה את האפשרויות עד תום
 ?? צילום: רויטרס ?? ארדואן
צילום: רויטרס ארדואן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel