Israel Hayom

יש סיבות רבות לדאגה בישראל

- אריאל כהנא

בשעה שישראל שקועה עד מעל לראש בביצת המשבר הפנימי, גם בחזית המדינית השמיים הולכים ומתקדרים. הרחק מעיני דעת הקהל בארץ, ניטש בימים אלה בסנאט האמריקני קרב איתנים על מינויו של ברנש ושמו קולין קאל, לתפקיד תת שר ההגנה.

לקאל רקורד אנטי ישראלי מפואר. הוא חושב שהפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב 1981 היתה שגויה. ב 2012 פעל להוציא ממצע המפלגה הדמוק רטית את ההכרה בירושלים כבירת ישראל. ב 2015 נמנה עם מנסחי הסכם הגרעין עם איראן. ב ,2016 מטעם הנשיא אובאמה, גייס מדינות לתמוך בהח לטה האנטי ישראלית 2334 של מועצת הביטחון. למרות הרקע הזה, וחרף המילים הגבוהות על תמי כת הממשל בישראל, הנשיא ביידן מתייצב בכל הכוח מאחורי מינוי קאל. כרגע עוד לא ברור אם המינוי יעבור, שכן במפלגתו של ביידן יש השו קלים להתנגד לקאל בשל עמדותיו. בהקשר זה, צריך לתהות מדוע, עם רקע כזה של האיש, שלו שה גנרלים ישראלים בדימוס - עמוס גלעד, עמוס ידלין וגדי שמני - הסכימו להביע תמי כה במינוי קאל. כך או כך, קידומו משקף את השפל שאליו הגיעו יחסי ישראל ארה"ב, 15 שבו עות בלבד לאחר שממשל ביידן נכנס לתפקידו. בסוגיה האיראנית, הקיומית לישראל, ארה"ב דוהרת בחזרה אל הסכם הגרעין האומלל. ההס כם סולל את הדרך להתגרענות של איראן, יז רים מאות מיליארדי דולרים לארגוני הטרור שהיא מחמשת ויאפשר לה להמשיך לפתח את מערך הטילים הבליסטיים המאיימים על שלום העו לם. בזירה הפלשתינית, כאילו לא נלמד שום לקח מהעבר, ביידן מחדש את הסיוע הכלכלי לר שות הפלשתינית ולאונר"א, בלי בקרה לאן זורם הכסף, ובלי רפורמה שתוציא אחת ולתמיד את התכנים המסיתים מתוכני הלימוד הפלשתינים. בגזרת הארגונים הבינלאומיי­ם, ביידן הסיר את העי צומים כנגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג וכנגד התובעת העומדת בראשו.

למרות ההבטחות של שר החוץ האמריק ני, אנתוני בלינקן, כי ארה"ב תגבה את ישראל מול בית הדין, המסדרונות שורצים שמועות על עסקה אפלה, ולפיה הממשל הסיר את הסנקציות בתמורה לסגירת התיקים נגד החיילים האמרי קנים. מנגד, בכל הנוגע לישראלים, האמריק נים קורצים לבית הדין לפעול על פי הבנתו. בקיצור, לא ביחס לממשל טראמפ, אלא בהש וואה להבטחות של ביידן עצמו - המפולת היא לכל רוחב הגזרה. ביידן הבטיח הסכם גרעין מחוזק ומשופר, אך כזה לא נראה באופק. בלינקן הצהיר בסנאט שחידוש הסיוע לפלשתינים יותנה בהפ סקת קצבאות הטרור, אך דבר שלא קורה. בלי נקן אף התחייב להגן על ישראל מפני בית הדין בהאג, אך כאמור - הממשל הסיר את הסנקציות. עם מינויים כאלה והחלטות כאלה, ביידן אולי רוצה לתמוך בישראל, אך בפועל מוביל מדיניות הפוכה לחלוטין. הסופה המתקרבת הזו היא עוד סיבה לה קים כבר ממשלה מתפקדת בישראל.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel