Israel Hayom

סיומו של עידן בבית המלוכה הבריטי

- רון פרושאור הכותב הוא ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה, לשעבר שגריר ישראל בבריטניה ומנכ"ל משרד החוץ

הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינבורו, יובא למנוחות בטקס צנוע בטירת ווינדזור, ללא מעמד אשכבה בכנסיית ווסטמינסטר או סלבריטיז.

סידורי ההלוויה מושפעים, כמובן, גם ממגבלות ההתקהלות של מגיפת הקורונה. עם זאת, עוד טרם המגיפה הוא ביקש להימנע מהפאר וההדר של הלוויה ממלכתית. בחירה זו מסמלת את היותו של הנסיך פיליפ נצר לעידן הישן של המלוכה, עידן שהולך ומפנה את מקומו לתרבות כוכבים של הדור החדש.

במהלך 74 שנותיו כחלק ממשפחת המלוכה הב ריטית, או "המוסד", כפי שהוא נהג לקרוא לה, עברו על בריטניה תמורות רבות - היא הפכה מאימפריה ששולטת בימים ל"עוד מדינה" באיחוד האירופי, ולאחרונה למדינה עצמאית שמנסה לשחזר את ימי תהילתה בעקבות הברקזיט. דבר אחד לא השת נה - סלידתו מתרבות הכוכבים שהלכה והתפשטה בבריטניה בכלל ובבית המלוכה בפרט, תרבות שהפכה את הנסיכה דיאנה לפופולרית יותר מהמלכה עצמה ושהובילה לעזיבת הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל את בריטניה, ולראיון הנודע לשמצה של הזוג, שבו הועלו טענות קשות כנגד המוסד.

קשייו של הדור הוותיק להסתגל לשינויים, מעו ררים עבור משפחת המלוכה אתגר משמעותי - להישאר רלוונטיים. סקר שנערך בבריטניה בחודש דצמבר האחרון מצא כי שימור מוסד המלוכה הוא מאבק בין דורי - 84 אחוזים מבני 65 ומעלה תו מכים בהמשך השלטון המלוכני, בעוד בקרב גילאי 24-18 התמיכה עומדת על 42 אחוזים בלבד. קשה שלא להיזכר באותה חלוקה גילית בזמן ההצבעה על הברקזיט בשנת ,2016 כאשר המבוגרים הצביעו בהמוניהם בעד הפרישה מהאיחוד ואילו הצעירים ביקשו להישאר בו.

מאבקה של משפחת המלוכה לשמור על מעמדה הוא סימבולי למאבק של בריטניה עצמה לשמור על מע מדה כמדינה מובילה, בייחוד אחרי הברקזיט. ממדינה מובילה באיחוד האירופי, היא נאלצה לבנות מחדש רשת של בריתות בינלאומיות. בהקשר הישראלי, זה שיחק לטובתנו. אמנם לנסיך פיליפ היה קשר אישי לישראל - אימו, הנסיכה אליס, הקבורה בהר הזי תים בירושלים, הוכרה כחסידת אומות העולם והוא עלה לקברה בשנת ,1994 אך הגישה הבריטית כלפי ישראל היתה קרירה מאז תום המנדט ועד השנים האחרונות. גישה זאת הוכתבה על ידי משרד החוץ הבריטי, "חיל הגמלים" הפרו ערביסטי, שמנע, למשל, קיום של ביקור מלכותי רשמי בישראל, עד זה של הנסיך וויליאם בשנת .2018 הצורך בממלכה לחשב מסלול מחדש ולחזק את יחסי החוץ בעידן הפוסט אירופי הוביל לשבירת החרם המלכותי ולהתקרבות לישראל, התקרבות שמתחזקת תחת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון.

בעוד כמה שנים המלכה אליזבת תוחלף על ידי בנה, הנסיך צ'רלס או על ידי נכדה, הנסיך וויליאם. צעד זה יהיה החותמת הסופית על חילופי הדורות בממלכה, תהליך שמותו של הנסיך פיליפ הוא שלב משמעותי בו.

בתקופה שבה בריטניה מחפשת את דרכה, משפחת המלוכה תיאלץ לשחק תפקיד משמעותי בתהליך זה ולעבור תהפוכות נוספות. כולנו נמשיך לצפות בעלילות אלה בשקיקה - במהדורות החדשות ובס דרות הדרמה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel