Israel Hayom

התפנית של ביידן: פחות ביטחון, יותר מסים

נשיא ארה"ב הגיש הצעת תקציב של 1.5 טריליון דולר; סגניתו, קמאלה האריס, מבטיחה לו רוב בסנאט ● לפי ההצעה, תקציבי המשרדים האזרחיים יגדלו ● הבורסה טרם הגיבה לסעיפי המיסוי

- גלעד צוויק

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציג את הצעת התקציב הראשונה שלו לשנת ,2022 בסך כ 1.5 טריליון דולר. ההצעה כוללת זינוק של 16% בהוצאות אזרחיות 769) מיליארד(, לעומת 1.6% בלבד בהוצאות הצבא והביטחון 753) מיליארד(. מדובר בתפיסה הפוכה מזו של ממשל טראמפ, שבתקציבו הראשון, ב ,2018 העלה את הוצאות הביטחון בכ ,9% כדי "לשקם את הצבא שנהרס בתקופת אובאמה", לדבריו.

ביידן מבקש להזניק את תקציב החינוך ביותר מ 40% ולהעמידו על 102 מיליארד דולר; להגדיל את תק ציב משרד המסחר בכ ,30% משרדי הגנת הסביבה, החקלאות והמדעים ב ,20% משרדי הפנים, העבודה והשי כון בכ ,16% ביטוח לאומי והרשות לעסקים קטנים בכ ,10% נאס"א ב 6% ומשרד התחבורה ב 1.2% בלבד. ביידן צפוי להיתקל בהתנגדות עזה מצד מחוקקים רפובליקנים, ומנגד מצד דמוקרטים קיצונים דוגמת יו"ר ועדת התקציב בסנאט, ברני סנדרס, שמ עוניין בקיצוץ חד של 10% בתקציב הפנטגון. יצוין כי הדמוקרטים נהנים מרוב בשני בתי הקונגרס, כשבסנאט מדובר על מאזן של ,50-50 וזכות הווטו נתונה בידי נשיאת הסנאט, סג נית הנשיא קמאלה האריס, שיכולה להפר את השוויון ולהכריע לטובת ביידן והדמוקרטים.

לאזרח בלתי חוקיים

בתוך כך, קבוצה של כ 100 חברי בית נבחרים דמוקרטים מהאגף הפ רוגרסיבי רדיקלי שלחו לביידן רשי מת דרישות תקציביות העולות בקנה אחד עם ערכי השמאל הקיצוני, לר בות יצירת מסלול לאזרוח שוהים בלתי חוקיים - שמספרם מוערך בכ 20-10 מיליון. ההצעה כוללת גם העמקת מעורבות המדינה בבריאות ובדיור והעלאות מסים משמעותיות, הן לאזרחים פרטיים והן לתאגידים.

בוול סטריט בינתיים לא נבהלים מהתוכניות להעלאת מס החברות, ושבוע המסחר ננעל ביום שישי האח רון בשיא חדש במדד ה ,S&P שה גיע לראשונה ל 13,900 נקודות, עם עלייה של .0.77% הדאו ג'ונס סיים את יום המסחר בעלייה של 0.9% והנאסד"ק ב .0.5% הביטקוין טיפס ב 4.5% נכון לאתמול בערב ונסחר ב 60.5 אלף דולר ליחידה.

ההוצאות של צוקרברג

מניית פייסבוק ירדה ב ,0.2% לאחר שנחשף כי החברה שילמה בשנה שעברה 23 מיליון דולר לצו רכי אבטחה של מייסד ומנכ"ל הח ברה, מארק צוקרברג. מדובר בעלייה של קרוב ל 20% בהשוואה להוצאות האבטחה של צוקרברג ב .2019 מתוך הסכום הכולל, 13.4 מיליון דולר הוצאו לצורכי אבטחת מקום מגוריו של צוקרברג ומשפחתו, וכן לאבטחת טיולים של המשפחה. מייסד פייסבוק קיבל גם אישור הוצאות של כ 10 מיליון דולר נוספים לצורך רכישת ציוד הגנה.

בפייסבוק ציינו כי צוקרברג מצוי ב"עמדה ייחודית" בשל "סנטימנט שלילי הנוגע ישירות לחברה שלנו". בחברה ציינו כי הגידול בהוצאות האבטחה נבע, בין היתר, מ"הבחירות לנשיאות ב ,"2020 שבהן פייסבוק התערבה באמצעות צנזורה נגד הנ שיא בזמנו, דונלד טראמפ, ומימון ארגונים שעודדו הצבעה בדואר - פרקטיקת הצבעה המועדפת על בו חרים דמוקרטים.

אין ועד באמזון

מניית ענקית טכנולוגיה נוספת, אמזון, רשמה זינוק של יותר מ 2% לאחר שנודע כי היוזמה להקמת ועד עובדים ראשון באמזון נחלה כישלון. מדובר בניסיון התאגדות של עוב די מחסן החברה באלבמה, שמייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס התנגד לו נמרצות, וכן בכירי החברה האחרים. מנגד, הנשיא ביידן דווקא הביע תמי כה בעובדים וקרא לראשי אמזון שלא למנוע את מהלך ההתאגדות.

בתום ספירת הקולות התברר כי רוב מוחלט של העובדים - 1,798 לעומת 738 (יותר מ )70% - בחרו שלא להתאגד. יצוין כי באמזון מש למים לעובדים שכר התחלתי של 15 דולר לשעה - יותר מכפול משכר המינימום בארה"ב. העובדים המעו ניינים בוועד טוענים כי אמזון חיבלה בהליך הבחירות, ומאיימים לפנות לערכאות משפטיות.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ביידן מעלה את תקציב הביטחון ב 1.6% בלבד
צילום: אי.אף.פי ביידן מעלה את תקציב הביטחון ב 1.6% בלבד
 ??  ?? יותר ביטחון, פחות מסים. הנשיא לשעבר טראמפ
יותר ביטחון, פחות מסים. הנשיא לשעבר טראמפ
 ??  ?? להזניק את תקציב החינוך ב .40% הנשיא ביידן
להזניק את תקציב החינוך ב .40% הנשיא ביידן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel