Israel Hayom

בקשה לייצוגית נגד כביש :6 גבייה מופרזת

לטענת המבקשים, נעשה שימוש במכשיר הפסקל כאמצעי לגבות דמי מינוי גבוהים יותר ממנויי הווידאו והלקוחות המזדמנים ● "דרך ארץ" בתגובה: "שוללים הטענות מכל וכל, עמדתנו תוצג בביהמ"ש"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

בשבוע הבא 21( בחודש) יתקיים דיון ראשון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת "דרך ארץ", מפעילת הקטע המרכזי של כביש .6

מדובר בבקשה לאישור תובענה שהגישו חיים אביגל, פנחס גרינברג וגדי קונווי באמצעות עו"ד מושקין, בסכום יוצא דופן של יותר מ־2 מיליארד שקלים. מהבקשה לתביעה עולות שלוש טענות מרכזיות: הראשונה היא ש"דרך ארץ" משתמשת בפסקל כ"חסם" כדי לגבות דמי גבייה, מתוך אפליה, לכאורה, של מנויי הווידאו. הפסקל הוא מזהה אלקטרוני חכם המיועד להתקנה ברכב, ומתקשר אוטומטית עם מערכת האגרה הממוחשבת המוצבת מעל שערי האגרה שלאורך הכביש. המערכת מזהה את הרכב באמצעות הפסקל, מחשבת את מספר המקטעים שעבר בכל נסיעה ומתרגמת את המידע שנאסף לכדי חשבונית חודשית הנשלחת למנוי. התעריף למנויים מופחת לעומת לקוחות מזדמנים. הטענה השנייה היא שהפסקל אינו "תג חיוב", כהגדרתו בחוק, והטענה השלישית היא שדמי הגבייה של 8 שקלים מלקוחות מזדמנים גבוהים בעליל.

בבקשה נטען כי "דרך ארץ" "מחביאה" את "דמי הגבייה" בחשבוניות ובחוזים. לטענתם, אף אחד אינו יודע שנגבים בפועל דמי גבייה. מנויי הווידאו משלמים כיום דמי גבייה של כמעט 4 שקלים לנסיעה, לעומת כ־8 שקלים שמשלמים הלקוחות המזדמנים. נטען כי "דרך ארץ" גובה יותר מ־001 מיליון שקלים בשנה כדמי גבייה, סכום שהוא כשליש מהרווח שלה.

לטענת המבקשים, החברה הציגה לוועדת הכלכלה מצג שלפיו הפסקל הוא גם מכשיר המזהה את הרכב וגם מכשיר תשלום, ולפיכך עלויות הגבייה ממי שלא יהיו בעלי פסקל יהיו "גבוהות מאוד", שכן צריך לזהות את כלי הרכב שבצילום, לשלוח חשבון, לגבות את החשבון ועוד. לפיכך ביקשה "דרך ארץ" שיאשרו לה לגבות סכום השווה כיום כ־8 שקלים לכל נסיעה של מי שאינו מנוי פסקל. בעקבות הלחצים שהפעילה "דרך ארץ" על ועדת הכלכלה, תוקן החוק ונקבע בו כי מי שלא ישתמש ב"תג חיוב", ישלם דמי גבייה, ולמנויי וידאו הופחת הסכום לכ־4 שקלים בלבד.

פסקל אינו מכשיר חיוב

כעבור כמה שנים, עם פתיחת הכביש, החליטה "דרך ארץ", משיקולים כלכליים, כי הפסקל יהיה מכשיר זיהוי בלבד, ולא מכשיר תשלום.

לפי הבקשה לתביעה, כאן נוצרה בעיה חוקית, שכן ההגדרה בחוק מדברת על "תג חיוב", שהוא מכשיר שמשלם אוטומטית, ועל בסיס זה גם אושרו דמי גבייה ממי שאינו משתמש במכשיר, אך בפועל הפסקל אינו מכשיר תשלום. עוד טוענים המבקשים, כי מאז יצא המכרז התהפכו היוצרות, וכיום דווקא תפעול מנוי הווידאו זול יותר מתפעול קורא הפסקל. לטענתם, כשהמכשיר של מנוי פסקל מתקלקל, בחברה כלל לא דורשים ממנו להגיע לתיקון. בתביעה תוהים מדוע ממשיכה "דרך ארץ" לאלץ את הנהגים בכביש 6 להחזיק את הפסקל המיושן והמטריד, שעלויותיו כבדות ביותר הן ללקוחות והן ל"דרך ארץ" עצמה, ואינה עוברת לשימוש בלעדי במערך הווידאו שממילא קיים בכביש, ומספק מענה טוב יותר וזול יותר, בדיוק כמו בשאר כבישי האגרה?

מחברת "דרך ארץ" נמסר בתגובה: "חברת 'דרך ארץ' שוללת מכל וכל את הטענות המפורטות בכתב התביעה, ועמדתה זאת תוצג בפני בית המשפט".

 ?? צילום: יח"צ ?? "מנוי הווידאו זול יותר לתפעול"
צילום: יח"צ "מנוי הווידאו זול יותר לתפעול"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel