Israel Hayom

האם יימצאו הח"כים לשינוי השיטה?

- יעקב אחימאיר

כבר חלפו ימים רבים מיום הבחירות, ועדיין איננו יודעים מי יהיה ראש הממשלה הבא. היש בעולם עוד מדינה המתקיימת - מתקיימת, לא מתנהלת - כישראל? סליחה, ישראל גם אינה מתנהלת; היא מקרטעת. כמו בענף ספורט, מדלגת המדינה מעל מכשולים, ואל קו הסיום היא מגיעה חבולה ובאפיסת כוחות.

המוח פסק מלנפק רעיונות חדשים למען התיקון, ואין מי שיטיח: במשפחת האומות הדמוקרטיות אין דומה למתכונת המשטר שישראל אימצה. אפילו מעצמת היי־טק כישראל המאופיינת בחדשנות, לא המציאה, או ליתר דיוק לא העתיקה, מתכונת של משטר נורמלי.

ראש הממשלה נתניהו הזכיר באחד מנאומיו את הצורך בשינוי, אך לא יזם. מתקופת הקורונה מעז אולי ייצא מתוק. כדי לטעום מן המתוק הזה, נדרשת קבוצת מחוקקים מקרב ה־021 שתפעל לשינוי. הח"כים הללו יוכלו להסתייע בזקני האומה, שהתנסו בחיים הציבוריים ויוכלו לייעץ למחוקקים לבל יחזרו על משגי העבר.

שורות אלה רואות אור בימי הביניים שבין יום הזיכרון לשואה לבין יום הזיכרון לחללי המלחמות. זו תקופה הולמת לפיזור הבטחות, משאלות, ובעיקר תקוות לימים טובים יותר. אבל אין מי שיערוב, בחקיקה, להתגשמות התיקון. כל הסימנים מורים שסבב בחירות חמישי, בתוך פחות משנתיים, הולך וקרב. ושוב, אין מי שיניף את נס השינוי. חברי הכנסת החדשים עדיין אינם יודעים מימינם ומשמאלם, ואין אחד בהם שיעז להניף את נס המרד למען מיטוט המתכונת שעליה אנו מקרטעים. נראה כי גם הפוליטיקאי­ם הוותיקים אינם מעוניינים בשינוי המתבקש. האם טחו העיניים מראות? האם באמת עלינו להסתייע בפרופסור לתורת המשטרים שיוכל להגיע להכרה בדבר הצורך בשינוי?

מעניין: כדור הארץ זרוע מדינות בעלות משטרים דמוקרטיים. אלמלא היה מדובר במהפכה של המשטר בישראל, היינו אומרים: רק קטוף את מתכונת המשטר הטובה בעיניך

בעיני הכותב, אפילו אין צורך לשבור את הראש כדי להעתיק מתכונת של משטר שהולמת את ישראל. מעניין: כדור הארץ זרוע מדינות בעלות משטרים דמוקרטיים. אלמלא היה מדובר במהפכה של המשטר בישראל, היינו אומרים: רק קטוף את מתכונת המשטר הטובה בעיניך. אבל "לא כך יבוא השינוי", מזהיר פרופ' שלמה אבינרי, מומחה למדע המדינה וחתן פרס ישראל. הוא מדגיש כי רק קיומן של שתי מפלגות גדולות יבטיח יציבות. כבר היה מצב כזה, בעבר הלא מאד רחוק; ליכוד ומערך.

אבינרי מודה כי הוא עצמו מתלבט כיצד למנוע אייציבות, אבל הוא סבור כי ישראל זקוקה לשתי מפלגות גדולות: ימין, שמאל, ואולי גם מפלגת מרכז ומפלגה דתית. צרור של מפלגות קטנות יהיה לרועץ. והלוא זהו המצב הנוכחי. הוא מדגיש כי בבחירות האחרונות מפלגות אווירה כ"תקווה חדשה" ואחרות רק גרעו מכוחה של מפלגה גדולה, הליכוד, וכך תרמו לחוסר יציבות. יתר על כן, הוא ממליץ להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות.

אך אפילו מומחה כמותו מודה כי אין לו מרשם בדוק לריפוי המצב הקיים. עם זאת, הוא מייחל שתקום קבוצת ח"כים שתניע את השינוי המיוחל - אחרת נידונה ישראל לאי־יציבות תמידית. וכך אנו נותרים עם משאלה להתארגנות של קבוצת ח"כים שתנסה לגאול את ישראל מן המצב העגום של אי־יציבות הממשל. קבוצת ח"כים למען שינוי? היכן?

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel