Israel Hayom

נוירולוגים מתריעים: רק 20% מהלוקים בשבץ מוחי מתאשפזים במחלקות הייעודיות

תוכנית לנפגעי שבץ גובשה, אך היא לא מיושמת במלואה ● הנזק: הלוקים בשבץ מאושפזים במחלקות פנימיות ● משרד הבריאות: "דנים עם האוצר"

- מיטל יסעור בית אור

פחות מ 20% מהלוקים בשבץ מוחי מתאשפזים ביחידות ייעודיות לטיפול בשבץ מוח, ובישראל יש רק תשע יחידות ייעודיות כאלו. התוצאה: מחצית מנפגעי השבץ מאושפזים במחלקות פנימיות.

מחלות כלי דם במוח הן אחד מגורמי התמותה המובילים ביש ראל, והגורם הראשון לנכות. לט ענת הנוירולוגי­ם, הטיפול ביחידות שבץ ייעודיות מגדיל את הסיכוי של המטופלים לחזור לתפקוד ומ קטין את הסיכוי לאירוע מוחי חוזר.

משרד הבריאות גיבש כבר לפני שנים תוכנית לאומית לטיפול בשבץ, שבה נקבע כי חולים יטו

פלו במחלקות ייעודיות, אך היא לא מיושמת במלואה. לשם השוואה, באירופה כ 90% מחולי השבץ מקב לים טיפול במחלקה ייעודית.

"יש תוכנית של משרד הבריאות שנקבעה כבר לפני שנים והיא לא מיושמת", אומר פרופ' דויד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי ומנהל המ כון לשבץ מוח ברמב"ם. "יש 20 אלף אירועים מוחיים בשנה. כל יום ישנם כ 300 חולים עם שבץ מוח ביש ראל". טנה מחדד כי 90%" מחולי שבץ צריכים להיות ביחידות ייעו דיות. שם יקבלו טיפול יותר טוב ומציל חיים. בארץ רוב חולי השבץ מאושפזים במחלקות פנימיות".

באיגוד הנוירולוגי פנו למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ובי קשו להיפגש עימו. הם כתבו לו: "אנו פונים לבקש את עזרתך ואת מעורבותך האישית, ובאופן מיידי ונמרץ: ביישום מהיר של התוכנית הלאומית להקמת יחידת שבץ מוח בכל בית חולים בארץ, ובחיזוק המ ערך הנוירולוגי בבתי החולים וב קהילה, בהקשר לשבץ מוח בפרט, וביתר תחלואות המוח בכלל".

ממשרד הבריאות נמסר: "התוכ נית הלאומית, נושא הטיפול בת חלואת המוח בכלל ובשבץ בפרט, עומדת על סדר היום של המש רד. בימים אלו מתבצע מול הקו פות סקר מחלות מוח. לצערנו, עקב תקופת הקורונה, פתיחת מי טות נוספות ליחידות שבץ, שתוכ ננו והוקצו על ידי משרד הבריאות, נעצרה על ידי משרד האוצר. מת קיים דיון בין משרד הבריאות למ שרד האוצר להמשך פתיחת המי טות והיחידות למימוש התוכנית".

 ?? צילום אילוסטרציה: GettyImage­s ?? טיפול בשבץ מוחי
צילום אילוסטרציה: GettyImage­s טיפול בשבץ מוחי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel