Israel Hayom

סמוטריץ' על לחצי הליכוד: מצידי שיחזירו את המנדט

- חיים שיין

בקרב האיתנים שהתנהל לקראת מערכת הבחירות בין תועמלני השמאל בתקשורת לבין תבונת האזרחים, התבונה ניצחה את מערכת ההונאה המתוחכמת. רוב כלי התקשורת, כולל פוליתונאים ופייק־פרשנים, התגייסו למשימה הקדושה בעיניהם - סילוק בנימין נתניהו מראשות הממשלה והעברת השלטון לשמאל המעמיק בשקיעתו.

במערכה נשכחו כללי יסוד באתיקה עיתונאית, ביושרה ובאמינות. עובדות סולפו, פרשנות מגמתית שטפה את המוחות, וידיעות ודעות שימשו בערבוביה. משבע בבוקר ועד חצות הופרחו לאוויר ספינים שרק נער צעיר לא הבחין בכזבנותם. רבים בציבור הפנימו חיש מהר שמנסים להוליך אותם שולל, ולהנדס את תודעתם גם באמצעות סקרים מוטים. התשובה ניתנה בקלפי. כל המועמדים שהצהירו על כוונתם לשמש ראשי ממשלה, וזכו לליטופים מחמיאים ומפרכסים בתקשורת, קיבלו מספר מנדטים חד־ספרתי. יאיר לפיד זכה במספר דו־ספרתי רק מכיוון שעל פי ייעוץ שקיבל, כנראה, לא הציג את עצמו כמועמד לראשות הממשלה. הליכוד בראשות בנימין נתניהו זכה למספר המנדטים הרב ביותר, ומיליוני אזרחים, גם ממפלגות אחרות, ראו בו המועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה.

ניתן היה לצפות שלאחר פרסום תוצאות הבחירות, כוכבי התקשורת יתייצבו ויביעו התנצלות מעל המרקע, ויבקשו סליחה מהציבור על הניסיון שלהם להתערב במערכת הבחירות, תוך שהם מנסים להכריע אותה ולחולל מהפך שלטוני. הציפייה היתה מוגזמת. ידוע שאין נקמה כמו נקמת עיתונאי שטעה. מבחינתם מערכת הבחירות לא הסתיימה, אין עדיין טופסי שחרור מגיוס. הציניות, הצביעות, ההסתה והשיסוי ממשיכים במלוא עוזם. בין אלה שזוכים לשבט לשונם של "כוכבי" השמאל הם עיתונאים מהימין. עיתונאי השמאל הם נאורים, מתקדמים וליברליים, ואילו עיתונאים המזוהים עם הימין הם בבונים ביביסטים, פרימיטיבים, ישראל השנייה, חשוכים ומשועבדים לפולחן אישיות. הציניקנים בתקשורת שמדברים על איחוי וריפוי, הם אבי אבות השיסוי, השסע והקיטוב.

לצערי, בימים האחרונים הצטרפו לתועמלני השמאל בתקשורת גם עיתונאים שמזוהים לכאורה עם הימין. כאלה שמציעים לימין לוותר לשם האחדות עד כדי הליכה לאופוזיציה, אחרים שטוענים שנתניהו בכלל אינו ימין ושנתניהו אחראי לפקק שנוצר בפוליטיקה הישראלית. אפשר לכבד את דעתם, אבל העיתוי מוזר, ואולי גם הם מתקנאים בחבריהם ומבקשים לקבל תעודת נאורות, קידמה ופלורליזם מאדוני התקשורת.הבחירות אכן יצרו מציאות פוליטית מורכבת. אין חזון, אין רעיון, אין היגיון - הכל אישי. שנאות, פוליטיקה של סמטאות ודעות קדומות עומדות בבסיס קבלת ההחלטות של מפלגות, שלקראת הבחירות הציגו את עצמן כימין־ימין. מנגנון ההרס העצמי בימין מוכר, מנגנון הרס שהביא עלינו את הסכמי אוסלו הארורים.

דרוש: מאמץ משותף

כעת כל ראש מפלגה מבקש למצב עצמו כלשון מאזניים, או לפחות להטיל את האחריות על אי הקמת ממשלת ימין לפתחו של האחר. חבל מאוד שבצלאל סמוטריץ', שכידוע אינו תמים, מוכן לאפשר הקמת ממשלת שמאל. ייתכן מאוד שיש לו עניין שבנט ילך עם השמאל על מנת שהוא יהפוך למנהיג הציונות הדתית. כדאי רק להזכיר לו שמבלי מאמצים של חברי ליכוד, לא היה לו סיכוי כלשהו לעבור את אחוז החסימה. חשוב מאוד שנבחרי הימין יעשו כל מאמץ, יתעלו מעל שיקולים אישיים ויאפשרו הקמת ממשלת ימין. על אלה שסוללים את הדרך להקמת ממשלת שמאל יהיה לנפק הרבה הסברים והתנצלות למצביעים שלהם. "ועמך כולם צדיקים" אמר יעיש גיאת בטקס הדלקת המשואות; בשלב ראשון נהיה חכמים ובשלב השני נוכל להיות צדיקים.

 ?? צילום: אורן כהן ?? סמוטריץ'
צילום: אורן כהן סמוטריץ'
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel