Israel Hayom

אתגר עזה: המשימה - למנוע הסלמה

מצעד הדגלים עבר בשקט יחסי, אבל בדרום טרור הבלונים לא פסק ● הערכה: המתח בבירה ובגבול הרצועה יימשך גם בימים הקרובים ●

- אפרת פורשר ויורי ילון עם הצועדים בבירה

החששות, האיומים וההיער כות לסבב לחימה חדש הת בדו, ומצעד הדגלים המשוחזר עבר בשקט יחסי לאחר שנתיבו שונה - לפחות לפי הודעת ישראל למצרים. כ 2,500 צעירים השתתפו בו, ול מעט עימותים אלימים בין פלשתינים ממזרח העיר לבין חלק ממשתתפי האירוע ושוטרים - לא נרשמו אירו עים חריגים.

17 פלשתינים שהפריעו למהלך המצעד ויידו אבנים - נעצרו. אבנים יודו גם על פרשי המשטרה, וכתוצאה מכך נפל פרש אחד מסוסו ונפצע קל. שוטר נוסף נפצע אף הוא.

כ 2,000 שוטרים נפרסו לאורך מסלול הצעדה, צירים מרכזיים נס גרו ושער שכם נסגר לתנועת אזרחים באמצעות מחסומים, כמה שעות לפני שהחלה הצעדה.

הסוחרים ברחוב הראשי המוביל לשער שכם - סולטן סולימאן, התבק שו לסגור את החנויות לקראת תחילת הצעדה - מה שעורר מרמור וכעס.

ח"כ מנסור עבאס )רע"מ(, כינה את הצעדה "התגרות משולחת רסן. עי קרו של האירוע צעקות, שנאה והס תה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות. השר לבי טחון הפנים והמשטרה היו צריכים לבטל אותו".

למקום הגיעו חברי כנסת מהר שימה המשותפת אשר מתחו ביקורת על הכוונה לאפשר את האירוע. ח"כ אחמד טיבי כינה את האירוע ביזארי ואמר: "ההחלטה של השר עמר בר לב ראויה להוקעה. בכל הסלמה שתהיה, יישאו בתוצאות מי שאישר ואפשר את הצעדה".

ח"כ איימן עודה שהגיע למקום הוסיף הבטחה, ולפיה "על החומות האלו יונף דגל פלשתין וירושלים תהיה בירת פלשתין הכבושה. בני עמנו יגרמו לכך שהם יתביישו וייסו גו מהמקומות האלו".

דבריו אלו הרגיזו את ח"כ ישראל

כץ, עד לא מזמן שר האוצר. "ביום ראשון התחבא עודה מחוץ למליאה יחד עם עוד שניים מחברי המשו תפת, כדי לוודא שיש לממשלה רוב של 60 ואז נכנסו להצביע נגד. ממשלת ה'שינוי' נשענת על מי שפו עלים לסיים את 'הכיבוש' היהודי בירושלים".

ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, דווקא מתח ביקורת על חלק מהצו עדים. "את המצעד במתכונת הנו כחית צריך היה לאשר", צייץ בט וויטר, "יחד עם זאת, העובדה שיש גורמים קיצוניים שבשבילם דגל יש ראל מייצג שנאה וגזענות היא מתו עבת ובלתי נסלחת. בלתי נתפס איך אפשר להחזיק דגל ישראל ביד ול צעוק 'מוות לערבים' באותו הזמן. זו לא יהדות ולא ישראליות. האנשים האלה הם חרפה לעם ישראל".

"זו הגאולה"

הצעדה החלה בהתכנסות ברחבת משרד החינוך ובהופעה, ולאחריהן יצאו המשתתפים בצעדה, נשים וג ברים בנפרד. בכביש בר לב, השליכו ערבים אבנים לעבר חלק מהצועדים, והשוטרים פיזרו את המתפרעים.

עם הגעתם של הצועדים לשער שכם פתחו בריקודים ובשירים, הני פו דגלי ישראל ורבים גם ניצלו את ההזדמנות הנדירה והתפללו במקום. "זו הגאולה", התרגש אחד המתפ ללים. השטח נותר לרוב סטרילי, אך עימותים והתגרויות נרשמו בין חלק מהצועדים לבין כמה מקומיים וגם לבין כלי התקשורת הערביים שסי קרו את האירוע ולא אחת מצאו עצמם השוטרים עומדים כחיץ בין כלי הת קשורת לבין חלק מהמשתתפים. בין החוגגים בשירים וריקודים היו גם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' )שמפלגתו היתה ממארגני האירוע( ואיתמר בן גביר. רוב הצועדים המשי כו לאחר מכן לשער יפו ומשם לכותל המערבי, אך כמה מאות נשארו במקום והחלו להתעמת עם המקומיים, ירקו לעברם וקיללו אותם. אלה לא נשארו חייבים והשיבו להם. לבסוף התערבו השוטרים, לפני שהמתיחות תסלים לכדי פיצוץ, הרחיקו את המקומיים והדפו ואת הצעירים היהודים להמשך מסלול הצעדה.

מתן פלג יו"ר תנועת הימין "אם תרצו", הביע כצפוי שביעות רצון ממימוש האירוע. "אסור לנו לקפל את הדגלים בגלל ארגוני טרור", הצהיר.

נתנאל וקנין, תושב בית שאן שה שתתף באירוע, סבר ש"מציאות שבה ישראל לא יכלה לחגוג את יום איחוד ירושלים היא הזויה".

מוקדם יותר דווח ברשת אל ער בייה מפי מקורות עלומי שם, כי חמאס והג'יהאד האסלאמי הודיעו לקהיר שהם אינם מעוניינים בהס למה עם ישראל.

זה לא הפריע להם לדבר בשתי שפות ולשגר איומים מפורשים לאורך כל יום אתמול. "נגיב בכל הכוח לפ רובוקציות הישראליות בירושלים, ונעמוד כסכר בלתי חדיר מול מי שמ נסה לפגוע במסגד אל אקצא".

בישראל, במקביל, העבירו מסר חד משמעי למצרים, שהיה ויירו טילים לעבר ישראל - רוב ההבנות שהושגו בתום מבצע "שומר החומות" לא יהיו תקפות יותר. מסר נוסף שהועבר לחמאס דרך קהיר, הוא שמסלולו של המצעד שונה ודרישה לרסן את חמאס.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? חוגגים עם דגלים בשער שכם
צילום: אורן בן חקון חוגגים עם דגלים בשער שכם
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שוטרי מג"ב בעיר העתיקה, אתמול
צילום: אורן בן חקון שוטרי מג"ב בעיר העתיקה, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel