Israel Hayom

10% מהשכירים בענף משלמים 60% מגביית המס

דו"ח החדשנות :2021 ענפי ההיי טק אחראים ל 43% מהיצוא הישראלי ● מספר גיוסי העתק זינק ל 20 בשנת הקורונה ● הצד המדאיג: צניחה במספר חברות ההזנק החדשות

- היאלי יעקבי הנדלסמן

נושאים ברוב הנטל: עובדי ההיי טק הישראלים, המהווים כ 10% מהשכירים במשק, אחראים לכשישים אחוזים מתקבולי מס ההכנסה משכירים בישראל, כך עולה מדו"ח רשות החדשנות לשנת .2021

לפי הדו"ח, ענפי ההיי טק אח ראים ל 43% מהיצוא הישראלי ול 40% משווי החברות במדד ת"א .35 עובדי מרכזי המו"פ של הח ברות הרב לאומיות בישראל, אח ראים באופן יחסי לתשלומי מסים גדולים פי שישה מחלקם בקרב השכירים בישראל.

שנת הקורונה ,2020 הביאה עימה אתגרים כלכליים וב ריאותיים יוצאי דופן. ההיי טק הישראלי נכנס אל המשבר חזק ויציב והתמודד עם טלטלות המ שבר. דו"ח רשות החדשנות מציג, בין היתר, את ההזדמנויות שיש לענף ההיי טק לתרום להתאוששות המשק הישראלי באמצעות האצת טרנספורמצי­ה דיגיטלית, את חוז קותיו המגוונות והמרובות, וכן את האתגרים העיקריים הטמונים בעו למות המימון וההון האנושי.

מהדו"ח עולה כי ההיי טק היש ראלי הצליח להפגין עמידות גבוהה להשפעותיו של משבר הקורו נה. זאת בשל יכולת הענף להגיב במהירות לסביבת העבודה החד שה ולתנאי חוסר הוודאות. אל תוך 2020 ו ,2021 הפגין הענף צמיחה במדדים הכלכליים.

צמיחה דרמטית

ההון שגייסו סטארטאפים ישרא לים צמח ביותר מפי ארבעה בתוך עשור, וב 2020 הסתכם ב 11.5 מיליארד דולר, גבוה ב 20% מסך הגיוסים ב .2019 גודלם של סבבי גיוס ההון הממוצעים עלה ב 10% ביחס ל ,2019 ועיקר הצמיחה בהש קעות הוא בסכומים שמגייסים סטא רטאפים בשלבים המתקדמים: חלקם בסכומים חסרי תקדים של מאות מי ליוני דולרים בכל סבב השקעה.

חמש שנים בלבד הספיקו להיי טק הישראלי כדי להכפיל את עצמו פי שבעה במספר השקעות הענק - הגדולות מ 100 מיליון דולר. מש לוש השקעות ב ,2015 ל 20 השקעות בסכום של יותר מ 100 מיליון דולר במהלך .2020 כמו כן, רק ברבעון הראשון של ,2021 נסגרו 20 סבבי השקעה ביותר מ 100 מיליון דולר.

שיעור מקבלי דמי האבטלה בענף ההיי טק הגיע בשיא שנת הקורו נה לכ 14% בסגר הראשון, שיעור הגבוה פי שבעה בהשוואה למקב לי דמי האבטלה בענף טרם החלה מגיפת הקורונה ,2%) נכון לינואר .(2020 אולם בשאר ענפי המשק, שיעור מקבלי דמי האבטלה בתקו פת הסגר הראשון היה כפול. נכון לחודש אפריל ,2021 עומד שיעור המובטלים בענף ההיי טק על .8.2%

עוד עולה מהדו"ח כי מרבית מו בטלי ההיי טק בקורונה היו עובדים בעלי שכר נמוך באופן יחסי לענף ההיי טק, שכר חודשי הנמוך מ 15 אלף שקלים. מנתונים אלו ניתן לה סיק כי עיקר הפגיעה התעסוקתית בהיי טק התרכזה בעובדים צעירים )ג'וניורים( ובעובדי מעטפת, המר וויחים בהכללה שכר נמוך מהממוצע בענף, שעומד על 25.3 אלף שקלים נכון לשנת .2020

ההייטקיסטי­ם מזדקנים

יצוא ההיי טק גדל בהתמדה והגיע ב 2020 לקרוב ל 50 מיליארד דולר, יותר מ 40% מסך היצוא. בהשוואה ל ,2019 מספר ההנפקות ב 2020 של חברות טכנולוגיה ישראליות עלה ביותר מ .50% מספר ההנפ קות של סטארטאפים ישראליים, הצומחים ושומרים על עצמאותם, הגיע ב 2020 לשיא של 31 הנפקות ראשונות לציבור (IPO) של חברות ישראליות, בעיקר בבורסות של וול

סטריט ותל אביב.

ב 2020 נפתחו רק ארבעה מרכזי מו"פ חדשים של חברות רב לאומיות בישראל, שלרוב מקימות את פעילו תן כחלק ממהלכי רכישה ומיזוג. זאת כחלק מהתבגרות הענף והגידול בס טארטאפים השומרים על עצמאותם. למרות זאת, מצבת כוח האדם בחברות אלו גדלה בקצב גבוה הזהה למגזר, וחלקם בסך עוגת ההיי טק נשמר.

בניגוד לדימוי של ההיי טק כענף צעיר, חלה עלייה בגיל הממוצע של העובדים בענף, שהפך גבוה יותר מגילם הממוצע של העובדים בכלל המשק. הגיל הממוצע בשנת 2019 עמד על ,40.1 בהשוואה לגיל הע בודה הממוצע במשק שהיה .39.6

גם סיבות לדאגה

לצד הנתונים המשמחים עולים גם נתונים מדאיגים מהדו"ח: בש נים האחרונות חלה ירידה משמעו תית במדד הבודק את כמות חב רות הסטארט אפ החדשות שקמות בכל שנה. חמש שנים בלבד הביאו לצניחה בכמות הסטארטאפים הח דשים בישראל, מכ 1,404 חברות הזנק שהוקמו ב 2014 ועד לכ 850 חברות חדשות ב 2019 וכמות מו ערכת של כ 520 חברות סטארט אפ חדשות במהלך .2020

נתון זה מהווה צניחה חמורה של כמעט 70% בכמות חברות הסטא רט אפ החדשות שנפתחות מדי שנה בהשוואה ל .2014

אחד מכל ארבעה סטודנטים בי שראל לומד לתואר ראשון מקצוע טכנולוגי כהנדסה או מדעי המחשב. בשנת 2030 צפויים להצטרף לת עשיית ההיי טק בשנה יותר מ 2025 אלף עובדים בעלי ניסיון מוגבל או חסרי ניסיון לחלוטין, ואילו לפי דו"ח ההון האנושי של רשות הח דשנות עם עמותת ,SNC שבוצע לפני המגיפה, רק כ 45% מהחברות מצהירות כי הן קולטות ג'וניורים.

התחרות על המשאב האנושי בהיי טק נמשכה גם בתקופת מגיפת הקורונה, והמחסור בעובדים מנוסים שחברות ההיי טק מעוניינות לגייס עודנו קיים ועומד על כ 13 אלף משרות פנויות בענף, לעומת כ 19 אלף ב .2019 על מנת להתמודד עם הבעיה, כך שהבוגרים הטריים לא יישארו מחוסרי עבודה, המעסיקים בהיי טק, ובהם גם הסטארט-אפים הישראלים הבוגרים, יידרשו לפתוח ערוצים לקליטה והכשרה של עוב דים ללא ניסיון.

דו"ח רשות החדשנות 2021 משקף את מה שנראה כהתבגרותה של תעשיית ההיי טק הישראלית. יותר ויותר חברות הזנק ישראליות בוחרות לשמור על עצמאות ולצמוח כחברות שלמות, המעסיקות מספר עובדים גדול, ומובילות פעילות עסקית משמעותית ברחבי העולם.

ההון שגייסו סטארטאפים יש ראליים בשלבים בוגרים נמצא בצ מיחה חדה, כאמור, עם יותר מ 20 גיוסי הון בגובה של יותר מ 100 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021 בלבד.

חיוני לכלכלה הישראלית

לדברי ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, "השפעתו של ההיי טק על חסינות הכלכלה הישראלית מחייבת את ישראל להבטיח את המשך שגשוג הענף: כמות הסטא רטאפים החדשים שקמים בכל שנה יורדת בחדות, כמות סבבי ההשק עות מדשדשת והתקציבים המושק עים במו"פ על ידי הממשלה יורדים משנה לשנה ונמוכים דרמטית לעו מת מדינות העולם. על המדינה להמ שיך ולפעול על מנת להביא להתמו דדות איתנה עם האתגרים המהותיים העומדים בפתחו של הענף.

"יותר מכל, נוכחנו בצורך לשמר את הצלחתו הגלובלית של ההיי טק הישראלי כערובה לצמיחת המשק כולו. זעזועים בהיי טק הישראלי עלולים להוביל לפגיעה קריטית בתעסוקה, בהכנסות המדינה ממסים וביציבותה של הכלכלה הישראלית".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? פארק עתידים ברמת החייל
צילום: יהושע יוסף פארק עתידים ברמת החייל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel