Israel Hayom

שינוי פאזה

מרצדס EQA

- אריאל אלסיבוני צילומים: יצרן

לקחנו את ה EQA למבחן בכורה על כבישי ישראל כדי לראות איך מתפקד החשמלי הקטן ביותר בהיצע של החברה

אם אלו אנשים מגודלים במיוחד )לגובה או לרוחב(, ארבעה יישבו באניאק ללא כל בעיה. הרצפה השטוחה לחלוטין מאחור מוסיפה עוד אלמנט של נוחות ומרווח כאן. מכיסא הנהג )המצוין( הדברים נראים דומים מאוד למה שהורגלנו

כשפולקסווא­גן פרשה את כנפיה על סקודה בתחילת שנות ה ,90 היא נתנה לה גם צבע חדש. הסמל עם החץ המכונף נותר, אך צבעו הכחול הפך ירוק. אף אחד לא יודע את הסיבה האמיתית לבחירה בצבע הזה, שנים לפני הדיבור על קיימות בכלל או מכוניות חשמליות בפרט. הסמל של סקודה עבר כמה שינויים מאז, אבל הירוק עדיין שולט בו. יותר מזה, הוא היום צבע החברה של סקודה והוא שזור בכל דבר שקשור לחברה.

על כל אלו ועוד, היה אפשר לחשוב בדרך להש קת גרסת הספורטליין של סקודה אניאק - החשמ לית החדשה של החברה. חשמל, סביבה, ירוק, כאילו מישהו בפולקסווגן ידע כבר לפני שלושה עשורים שהצבע הזה יהפוך משמעותי בעתיד. בכל מקרה, זו השקה בינלאומית ראשונה, שאליה יוצאים עיתונאי רכב ישראלים מאז מארס .2020 לצאת ולחזור מה מדינה, זה לא הליך פשוט בימים האלו. אז אחרי 48 שעות, שלוש טיסות ושתי בדיקות קורונה, עשינו את זה. האניאק תגיע לארץ בעוד חודשים ספורים, אבל אנחנו כבר נהגנו בה, ויש מה לספר. כמובן.

בסיס מוכר, אבל לא לנו

החשמלית של סקודה תהיה הראשונה מבין שורה ארוכה של רכבים חשמליים של קונצרן פולקסווגן שיגיעו בעקבותיה. כולם רכובים על אותה פלטפורמה חשמלית מודולרית. הרשימה כוללת את הפולקס ווגן ‪,ID.4 ,ID.3‬ אודי ,Q4 קופרה בורן ועוד. האניאק כאמור יהיה הראשון, ומסקרן מאוד לראות מה יודע הבסיס המכני הזה לעשות. לפני זה, צריך לפצח את כינויי הגרסאות החשמליים, אלו סקודה בכל אופן, ובדיוק את זה נעשה עכשיו. למעשה, שמות הדגמים מתארים את הסוללות שהם מגיעים איתן, ויש שלוש אפשרויות כאלו כרגע.

הדגם הראשון, אניאק ,50 מגיע עם סוללת 52 קוט"ש, מנוע חשמלי המפיק 150 כ"ס וטווח מוצהר של 355 ק"מ. גרסת ה 60 קופצת לסוללת 58 קוט"ש, 180 כ"ס ו 413 ק"מ. השלישית נקראת 80 וכאן יש סוללת 77 קוט"ש, הספק של 204 כ"ס וטווח של 537 ק"מ. כל אלו, עם מנוע אחורי והנעה אחורית. יש גם גרסאות הנעה כפולה, על בסיס גרסת ה ,80 עם מנוע נוסף, הספק משולב של 265 קמ"ש וטווח מוצהר של 460 ק"מ. מעבר לפינה נמצאת גם גרסת

,RS שתפיק יותר מ 300 כ"ס. אירוע ההשקה יועד לגרסאות ההנעה הכפולה 265) כ"ס כאמור( בגרסת הספורטליין. אבל בשם העבודה העיתונאית הצלח נו לשים יד גם על גרסת 80 רגילה, הפשוטה ביותר שמצאנו באזור, כדי לדווח לעם היושב בציון איך ההרגשה בגרסה פשוטה יותר של האניאק.

בשביל לעזור למקם את האניאק בתוך כמות המ כוניות הבלתי נתפסת שמוצגות בזמן האחרון, נספר קצת על מידותיו. ובכן האניאק הוא רכב פנאי חשמלי קומפקטי, אך מידותיו מכובדות ביותר. למעשה הוא

קצר במעט מהקודיאק המגודל וקצר ממנו בסנטימרים ספורים, גם בבסיס הגלגלים. ההבדל המשמעותי הוא דווקא בגובה, שם האניאק נמוך ממנו משמעותית - לטובת השיפור האווירודינ­מי לפי סקודה.

אל הדרכים המוריקות

סקודה בנתה לעצמה שם של מכונית חכמה ופרק טית. היות שבישראל אין כל כך מה לעשות עם מקום ייעודי למטריות בדלתות, או עם מגרד קרח אינטגרלי בדלת פתח התדלוק, אנחנו נוהגים להתבונן בפליאה בתאי המטען שלה. הם תמיד גדולים מאוד ועמוסים פתרונות פשוטים וחכמים. מתלה מכאן, שקע טעינה משם, קיפול קל של המושבים או רשת לקיבוע חפצים לרצפת המטען. דברים קטנים שמראים על מחשבה. עם פלטפורמה חשמלית חדשה, עבורנו, ומנוע חשמלי שממוקם מאחור, אפשר היה לחשוב שסקודה תנצל את המרחב הקדמי לתא מטען נוסף. אבל מתברר שהפל טפורמה הזו לא משאירה הרבה מקום מלפנים. הרמה של מכסה האין מנוע מגלה שלל מערכות בטיחותיות וחשמליות, כאלו שלא מותירות כמעט כלל מקום למטען. לא נורא. בתא מטען האחורי יש 585 ל', תא לציוד הטעינה וגם מקום יעודי לאחסון המדף האחורי. כמה פשוט וחכם - ככה נדיר.

מרשים הרבה יותר הוא המקום בתא הנוסעים. מל פנים ומאחור. חמישה אנשים בוגרים יכולים לשבת כאן בקלות. אם אלו אנשים מגודלים במיוחד )לגובה או לרוחב(, ארבעה יישבו באניאק ללא כל בעיה. הרצפה השטוחה לחלוטין מאחור, מוסיפה עוד אל מנט של נוחות ומרווח כאן. מכיסא הנהג )המצוין( הדברים נראים דומים מאוד למה שהורגלנו מסקודה, וגם שונים לחלוטין. נתחיל מלוח המחוונים הזעיר. הוא מציג את כל מה שצריך וגודלו כשל טלפון חכם )פחות משישה אינץ'(. זה קצת מוזר בהתחלה, אבל מהר מאוד מגלים שכל המידע שצריך נמצא שם, ולא רק הוא. התצוגה העילית מצוינת, נותנת המון מידע, והלוח מש תמש גם בטכנולוגיי­ת מציאות רבודה חדשנית למדי. מי שצריכים בכל

זאת מסך ענק, יתקשו לפספס את זה שמותקן במרכז הדשבורד. זה מסך אדיר ממדים 13) אינץ'( שממנו ניתן לשלוט ולנהל כמעט כל דבר שעולה על הדעת. התפעול שלו קל יחסית למי שמורגל בתפריטים של הקונצרן הזה, ויש לו גם כמה כפתורי קיצור בתחתיתו. יש גם כמה מתגי מגע שמפוזרים בתא, לפתיחת חלון הגג לדוגמה - את התפעול של אלו אהבנו פחות.

מעבירים את המתג הקטנטן ל D ויוצאים לדרך אל כבישים טובלים בירוק. אין ממש זמן להסת כל על הנוף, יען כי מדובר ביציאה החלטית למדי. נתון הזינוק הרשמי של הגרסה הזו מצהיר על 6.9 שנ' מעמידה בדרך ל 100 קמ"ש. היציאה מהמ קום מיידית, קצב צבירת המהירות מרשים, ומהר מאוד מגיעים למהירות המרבית מוגבלת המחשב 160) קמ"ש(. למרות התגובות המהירות, אין כאן חבטות או טלטלות. כאילו מישהו בסקודה החליט לשמור כאן על תחושה מכובדת. מי שינסו לפרוע את ההחלטה הזו, על ידי ניתוק בקרת היציבות וני סיונות שעשוע שונים, יגלו שאת הבקרה ניתן רק לאלחש, ושהסקודה הזו מייצרת המון אחיזה וקשה לפרוע אותה.

הרושם המהוגן הזה מגולם גם בהתנהגות הכ ביש. האניאק מכויל בצורה קשיחה, וזה צפוי ברכב ששוקל בגרסתו זו יותר מ 2.3 טונות. גרסת הספו רטליין שתחתינו גם מוסיפה הנמכה קלה, כך שיחד עם ההנעה הכפולה ומרכז הכובד הנמוך, האניאק נצמד כעלוקה לנתיב הנבחר. ההגה כאן קל למדי ומדויק בסך הכל, אבל יש תחושה ברורה של ני תוק. כוון וסע, היא כבר תדאג לשאר. בשאר הזמן האניאק התגלה כרכב נעים וחרישי לנסיעה, בין אם זה בעיר או מחוצה לה. במעט הכבישים המחוטטים שכן הצלחנו לאתר בנתיב ההשקה, התחושה היתה קצת עסוקה מכיוון המתלים במהירות נמוכה. אות לאותה קשיחות הכרחית עם משקל כזה, ובעיקר, הדגמה לקושי של חישוק 21 אינץ' וצמיג עם חתך נמוך, להתמודד עם תנאים כאלו.

גרסה ישראלית יותר

וזה הזמן לחטוף לסיבוב אניאק "רגיל" שלא לכבו דו בכלל נערכה ההשקה. כי עם כל הכבוד לתוכנית ולספורטליי­ן, היה חשוב יותר לראות איך ההרגשה בגרסה פשוטה של המכונית הזו, כזו שתהיה רלוונטית יותר לשוק שלנו. המעבר מהספורטליי­ן על עיטו ריה והגימור הייחודי לה, לדגם הבסיסי יותר, עבר חלק. מכוניות שמיועדות לנהיגה על ידי עיתונאים בהשקות כאלו, תמיד מאובזרות באופן מופרך, בכל אופציה אפשרית קיימת. מעבר מתא נוסעים עטוי עור, מפוצץ אבזור ומדיף ניחוח יוקרתי, לאחד בסיסי, יכול לפעמים לשנות את הרושם על המכונית כולה.

הדגם הפשוט התגלה כלא פשוט כלל. ריפודי הבד )חלקו ממוחזר( שגולשים גם לדלתות ולחלקים שו נים בדשבורד היו נכונים ומתאימים יותר כאן. אותו מסך ענק, אותה שפת עיצוב עדכנית של סקודה, בלי תצוגה עילית ובלי עוד תופינים, הראו את העיצוב והתכנון המצוינים שבבסיסו. מושב הנהג הפשוט יותר כאן, עדיין מצוין, וכבונוס החישוקים כאן קטנים יותר. "רק" 20 אינץ'. על הכביש הגרסה הזו 80) עם 204 כ"ס( הרגישה אולי טיפה יותר איטית בתאוצה מה מקום, אבל עדיין הציגה ביצועים מצוינים, התנהגות נטועה ונוחות נסיעה אפילו טובה יותר. בין השאר בזכות צמיגים עם דופן מעט גבוהה יותר ומרכב ללא הנמכה. פשוט מרשים. את בדיקת הטווח ביצענו לדגם החזק יותר, שבו נהגנו זמן רב יותר. בנהיגה מהירה, שלא ממש מייצגת שימוש נורמטיבי, רשמנו טווח של כ 390 ק"מ. הטווח המוצהר נראה בר השגה בנהיגה קצת יותר נורמטיבית ומודעת.

בלי לזעזע

אחת מהאפשרויות שהסקודה מציעה לאניאק כו ללת 131 נורות LED המרצפות את הגריל הקדמי. זה הזמן שבו תעלה שאלה: לא למה היא מציעה את האופציה הזו )כי היא פשוט נראית מצוין במציאות(, אלא למה למכונית יש סבכה קדמית מלכתחילה. אז התשובה היא אחת - בלי לזעזע. הגריל, המראה המוכר יחסית, כל אלו הם חלק מהאניאק בכדי לא לאיים על הלקוחות עם מראה עתידני מדי. להקל עליהם את המעבר לשיטת ההנעה החדשה, בצורה טבעית ונטולת חשש. הגישה של סקודה הפכה אותה ליצרנית האירופית הנמכרת ביותר בארץ כבר לא מעט שנים. אחרי נהיגה באניאק, יש לנו כל הסיבות להאמין שהיא תמשיך לשמור על התואר הזה, גם עם המעבר לעולם החשמלי.

גרסת הספורטליין שתחתינו גם מוסיפה הנמכה קלה, כך שיחד עם ההנעה הכפולה ומרכז הכובד הנמוך, האניאק נצמד כעלוקה לנתיב הנבחר. ההגה כאן קל למדי ומדויק בסך הכל, אבל יש תחושה ברורה של ניתוק. כוון וסע

הדגם הקטן ביותר בשלל הדגמים החשמליים החדשים של מרצדס, שבהם נחזה כבר השנה. תצוגה מרשימה לרוב של איכות, יכולת וטכנולוגיה

 ??  ?? העיצוב נאה ולא מהפכני. בסקודה לא רוצים להבהיל את הקהל הסולידי שלהם
העיצוב נאה ולא מהפכני. בסקודה לא רוצים להבהיל את הקהל הסולידי שלהם
 ??  ?? גרסת הספורטליין מקבלת מראה תכליתי יותר
גרסת הספורטליין מקבלת מראה תכליתי יותר
 ??  ?? החישוקים ברכבי המבחן היו במידות מופרכות
החישוקים ברכבי המבחן היו במידות מופרכות
 ??  ?? הסמל של סקודה, הפלטפורמה של פולקסווגן
הסמל של סקודה, הפלטפורמה של פולקסווגן
 ??  ?? מקום לכבל הטעינה - למרבה ההפתעה, לא מחזה נפוץ במכוניות חשמליות
מקום לכבל הטעינה - למרבה ההפתעה, לא מחזה נפוץ במכוניות חשמליות
 ??  ?? אנחנו אהבנו דווקא את הגרסה הבסיסית עם ריפודי הבד
אנחנו אהבנו דווקא את הגרסה הבסיסית עם ריפודי הבד
 ??  ?? ההגה נעים לאחיזה מצד אחד, וחסר תחושה מצד שני
ההגה נעים לאחיזה מצד אחד, וחסר תחושה מצד שני
 ??  ?? תא הנוסעים בגרסה הבכירה עם ריפודי העור - מרגיש מצוין
תא הנוסעים בגרסה הבכירה עם ריפודי העור - מרגיש מצוין
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel