Israel Hayom

לחיצת יד קרה

ביידן נפגש לראשונה כנשיא עם עמיתו פוטין - אך המתיחות נותרה בעינה. נשיא ארה"ב הכריז: "סיכמנו שנוודא כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" ● אלדד בק, שליחנו לז'נבה

- אלדד בק ז'נבה

הנוף האידילי של אגם למאן בז'נבה ומזג האוויר הקיצי הלוהט לא הצליחו להפשיר אתמול את הקרח בין נשיאי רוסיה וארה"ב, ולדימיר פוטין וג'ו ביידן, בפגישת הפסגה הראשונה בין שניהם.

השיחות ארכו פחות מהמתוכנן, ובסיומן היה ברור שהמתיחות הרבה בין מוסקבה לוושינגטון נותרה בעינה. ההישג העיקרי של הפסגה היה עצם קיומה למרות מתיחות זו. מנהיגי שתי המעצמות הגדולות החליטו להחזיר את שגריריהן לוושינגטון ולמוסקבה בחודשים האחרונים, לאחר שביידן כינה את פוטין "רוצח". לא נקבע תאריך למהלך דיפלומטי זה, ושני המנהיגים גם לא דיברו על פסגה עתידית נוספת - בארה"ב, ברוסיה או בכל מקום אחר.

שני הנשיאים החליטו גם להקים צוותים משותפים בתחומים שונים, כדי לדון בהסכמות עתידיות. כשפוטין נשאל מה לדעתו התוצאה הגדולה של המפגש, הוא דיבר על ניצוצות של אמון ותקווה, ומיהר להוסיף בהתייחסו לאמירה אחרת של ביידן עליו: "אנחנו לא צריכים להסתכל בעיניים כדי לחפש נשמה או להכריז על אהבה נצחית". ביידן הצהיר מצידו על בן שיחו: "הוא לא מעוניין במלחמה קרה. לא נפצח בשיר יחדיו, נתחבק ונאהב, כמו בסיקסטיז. אבל האינטרס של שנינו הוא לא להגיע שוב למלחמה קרה, והוא מבין זאת". ביידן ציין שאחת ההבנות בפסגה בינו לבין פוטין היתה שעל ארה"ב ורוסיה לעבוד יחד כדי לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

בה בעת, במסיבת עיתונאים שקיים בנפרד מעמיתו האמריקני לאחר תום הפסגה, הבהיר הנשיא הרוסי שבניגוד להכרזותיו של ביידן ערב הפסגה, לא גובשו קווים אדומים בין הצדדים ולא הופעלו עליו כל לחצים. בהופעה תוקפנית למדי, כשהוא מתעקש לאפשר לעיתונאים אמריקנים ומערביים לשאול אותו שאלות ביקורתיות, הדף פוטין כל ביקורת על ממשלו ועל ארצו. פוטין הדגיש שהוא לא חש בעוינות מצידו של ביידן ושהיתה אווירה בונה ופורייה. הוא אף חלק לו מחמאות: "מאוזן ומנוסה", "פוליטיקאי ותיק, שדיבר על משפחתו ועל אמו, דבר המראה על ערכיו המוסריים. דיברנו באותה שפה". לדברי פוטין, ביידן סיפק לו הסברים על הכינוי "רוצח" שהטיח בו בעבר והוא קיבל את דבריו. ביידן מצידו סירב לפרט מה היה ההסבר שלו: "הוא מרוצה מההסבר, למה להעלות זאת שוב?". בניגוד לטון הרגוע והפייסני של ביידן במסיבת העיתונאים שלו, יצא פוטין בהתקפה חריפה מאוד על ארה"ב. "תסתכלו על רחובות אמריקה, אנשים נרצחים שם, גם מנהיגים של ארגונים פוליטיים", אמר פוטין, והתייחס לאירועי האלימות בקפיטול ושל תנועת "בלאק לייבס מאטר": "ארה"ב חוותה לאחרונה אירועים

קשים, ראינו פוגרומים, מעשי ביזה, תקיפות. אנחנו לא רוצים שדבר כזה יקרה על אדמת רוסיה". ביידן דחה בתקיפות את ההשוואה הזו: "זו השוואה מגוחכת בין פושעים שמועמדים לדין לבין אנשים שמפגינים כי לא נותנים להם לבטא את דיעותיהם".

"נבלני רצה להיעצר"

פוטין דחה על הסף את הטענות בדבר רדיפת יריבים פוליטיים, בעיקר בהקשר למנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני. לדברי הנשיא הרוסי, נבלני הפר במכוון ובמודע את החוק הרוסי ורצה להיעצר. פוטין האשים את תנועתו של נבלני בהיותה ארגון קיצוני, שקרא למהומות ולאי סדר ציבורי, והדריך אנשים איך להכין בקבוקי מולוטוב. פוטין הדף גם את הטענות בדבר תקיפות סייבר מרוסיה על ארה"ב. ביידן אמר שהבהיר לפוטין שאם נבלני ימות בכלא, יהיו לכך תוצאות הרסניות מבחינת רוסיה. כמו כן, אף שטען שלא הושמעו איומים במהלך הפסגה, הצהיר ביידן: "יש לנו יכולות סייבר רציניות. אם הרוסים יפרו נורמות בינלאומיות ויפגעו בריבונות שלנו, נדע להגיב על זה. הם הבינו זאת".

הנשיא ביידן: "פוטין לא רוצה מלחמה קרה. לא נפצח בשיר יחד, ונאהב כמו בסיקסטיז. אבל האינטרס שלנו לא לחזור לימי המלחמה הקרה"

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? פוטין וביידן בתחילת פגישתם
צילום: רויטרס פוטין וביידן בתחילת פגישתם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel