Israel Hayom

"ללמוד גבורה מיוני ז"ל"

במלאת 45 שנה לנפילת יוני נתניהו ז"ל, ספד לו הנשיא הנכנס הרצוג: "אנטבה נצרבה בליבנו, ביחד עם דמותו של יוני הלוחם, המפקד, האח והמנהיג" ● נתניהו: "אין יום שאני לא חושב עליו" הרצוג ציטט את שי אביטל: "יוני התחיל להתקדם, כאילו שיחק בתרגיל אש. הוא הלך זקוף, חילק

- יהודה שלזינגר

טקס אזכרה לגיבור ישראל סא"ל יוני נתניהו ז"ל, התקיים אתמול בהר הרצל עם ציון 45 שנה למבצע אנטבה. בטקס השתתפו הנ שיא הנכנס יצחק הרצוג, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרי דמן, רה"מ לשעבר וראש האופוזי ציה בנימין נתניהו עם רעייתו שרה נתניהו, בוגרי הסיירת חבריו של יוני, ורבים מחברי הליכוד.

הנשיא הנבחר, יצחק )בוז'י( הרצוג, היה הנואם המרכזי בטקס. "בכ"ט סיוון התשל"ו יצא יוני נתניהו למשימת הצלה נועזת מאין כמותה, אשר ממנה לא שב. ב 45 השנים מאז אנטבה, נצ רבה בלב כולנו, במוחנו, בסיפורי המ לחמה ובאתוס הלאומי של מדינת יש ראל, דמותו של יוני כדמות החייל, הלוחם, המפקד, האח והמנהיג, שאליה יש לשאת מבט וממנה ללמוד אומץ וגבורה", ספד לו הרצוג.

הרצוג סיפר כי את מורשתו של יוני נתניהו ספג כבר כילד בבית אביו. "אבי חיים הרצוג, זכרו לברכה, לי מים הנשיא השישי של מדינת ישראל אשר ייצג באותן שנים את מדינת יש ראל באו"ם, תיאר ביומנו כיצד הגיבה ארה"ב שציינה באותו יום 200 שנה לקיומה, כחשמל שאחז בקהילה הבי נלאומית סביב ההודעה על החילוץ באנטבה. אבי סיפר: 'השכם בבוקר ארבעה ביולי עלינו על סיפונה של גוררת, שהסיעה אותנו אל נושאת המ טוסים 'פורסטל'... עיינתי במאמר המ ערכת המרגש של ה'ניו יורק טיימס' שהוקדש לחילוץ מאנטבה, ונתן ביטוי לתחושות של כל בני החורין. עלה במוחי כי מעולם לא היתה יוקרתה של ישראל גבוהה יותר מאשר באותה הזדמנות... כשאורה ואני הגענו לפו רסטל, יחד עם 4,000 אורחים אחרים, מצאנו את עצמנו במרכז תשומת הלב. במובנים רבים, הפעולה הישראלית באנטבה גנבה את ההצגה מחגיגות המאתיים של ארצות הברית... מאות ניגשו לברכנו'".

את יוני נתניהו תיאר חיים הרצוג כ"מפקד ברוך כישרונות, אחד מבכירי הלוחמים שלנו שנעשה מייד לגיבור לאומי. סמלה של רוח הלחימה היש ראלית הגדולה".

פתאום יוני התרומם

ואכן, יוני היה גיבור ישראלי בקנה מידה תנ"כי. לגבורתו יצא שם דבר - האלוף שי אביטל סיפר על קרב עקוב מדם בין חיילי הסיירת לבין הקומנדו הסורי בקרבת מחנה נפח במלחמת יום הכיפורים, תחת פיקודו של יוני: "מה שראיתי אז היה תמונה שאזכור כל חיי.

פתאום ראיתי את יוני מתרומם בשקט גמור, כאילו לא התחולל שם דבר. בת נועות ידיים סימן לאנשים שיקומו איתו. הוא התחיל להתקדם כאילו שיחק בת רגיל אש. הוא הלך זקוף, חילק פקודות לימין ולשמאל. אני זוכר את המחשבה שלי אז כחייל שלו: 'לכל הרוחות, אם הוא עושה את זה - אז אני לא מוותר!'. קמתי והתחלתי להילחם".

הרצוג הוסיף: "תיאורים אלו מהווים דוגמה ומופת למורשתו של יוני נת

ניהו: לוחם ללא חת שהעז לקום מול אש ואויב; מפקד שחייליו מתעצמים תחת הנהגתו מלאת התעוזה; אדם שכל מעשיו והכרעות חייו היו ביטוי לגבורת הנפש; ישראלי שיעשה הכל למען הגנה על הבית, על המדינה, על המולדת והעם".

בפנותו למשפחת נתניהו אמר הרצוג: "בזכותכם, משפחת נתניהו, תהיותיו והמאוויים האישיים ביותר של יוני ראו אור ב'מכתבי יוני', ספר שהשפיע עלי כל כך, עד שקראתיו פעמיים בעת שי רותי הצבאי. השם 'יוני' הפך שם קוד לישראלי היפה, למלח הארץ. אנו, כו לנו, מצדיעים כאן היום לאדם שחסרו נו עודנו מורגש וזכרו חי וקיים - קרוב ליובל מאז לכתו. מי ייתן ורוחו הטובה של יוני נתניהו תשרה על חיילי ומפקדי צבא ההגנה לישראל לדורותיהם, ולוואי, בני משפחה וחברים יקרים, שהזיכרונות המופלאים מהאדם היקר שאיננו יביאו מזור ונחמה לביתכם. יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר בטקס: "בשמי ובשם המשפחה אני מבקש להודות לכם שבאתם היום, לך, הנשיא הנבחר הרצוג, על דבריך המ דויקים והמרוממים. יוני נפל לפני 45 שנה. אם היה חי היום, הוא היה בן ,75 ולו היה חי היה מוסיף תרומות רבות למדינת ישראל. אני מבקש לומר לכם שאין יום שאני לא חושב על יוני. אין יום שאני לא זוכר אותו".

 ?? צילום:אורן בן חקון ?? טקס האזכרה בהר הרצל
צילום:אורן בן חקון טקס האזכרה בהר הרצל
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הרצוג בטקס
צילום: אורן בן חקון הרצוג בטקס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel