Israel Hayom

"המינימום זה לא לגעת בהנצחת הקורבנות"

על רקע ההכנות לפינוי המאחז אביתר, אלמנתו של אביתר בורובסקי ז"ל מבקשת להקפיא ההליכים ● ראש המועצה האזורית שומרון: "האדמה לא שייכת לאף אחד, השיקול פוליטי"

- מוריה קור

שבועיים חלפו מאז הוצאת צו תיחום - שהוא תחילתו של הליך חוקי לפינוי - למאחז אביל תר, אך הקהילה במקום רק הולכת וגדלה. המאחז קרוי על שם אביתר (נאפו) בורובסקי ז"ל, שנדקר בצול מת תפוח בשנת .2013 בראיון בלל עדי שיתפרסם מחר ב"ישראל היום", אומרת אלמנתו צופיה בול רובוסקי: "המינימום שהמדינה חייבת לקורבנות שלה, זה לא לגעת במפעל הנצחתם".

גורמים ביטחוניים מספרים כי אם יפונה השטח, יש חשש מחיכוך שייווצר בין המתנחלים לפלשתינים מיישוביים סמוכים, משום שהפלשתינים עלולים לשמוח לאיד ולהתקרב למתחם המפונה.

צו התיחום שעליו חתום אלוף הפיקוד תמיר ידעי, נמסר ב־6 ביוני. שלושה ימים לאחר מכן התגייס ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לעזרת המאחז והורה להקפיא את הפינוי עד להשבעת הממשלה. למול שר הביטחון בני גנץ, אמר כי אין תוקף חוקי לצו שמוציא שר הביטחון ללא אישור של ראש הממשלה. גנץ השיב כי אין הוראה חוקית כזאת.

פינוי אפשר לבצע בתוך שמונה ימים לאחר פקיעת צו התיחום, אך המתיישבים הגישו השגה לאכיפה בררנית. צו התיחום נדחה בשבוע, ל־31 ביוני - היום שבו הושבעה הממשלה, והפינוי נדחה בשבוע נוסף.

בשני הצדדים, המפנה והמפונה, מדברים על "מחסור בכוח אדם של המשטרה וצורך בזמן להתארגנות". גורם בכוחות הביטחון אומר כי "לא זכור קצב כל כך מהיר של הקמת מאחז. היו ניסיונות רבים של עלייה לקרקע, אבל 50 מבני קבע בחודש אף אחד לא זוכר".

הגורם הוסיף: "גם אם בית המשפט ינקוב בתאריך ספציפי, אף אחד בשטח לא יתחייב שפינוי כזה יתבצע. בכל יום שישי מתרחשות הפרות סדר באזור, והחשש הביטחוני לפלשתינים שיעוטו על השטח, צמאים לחיכוך, עלול לגבור על החשש להפרת החוק ולעלייה על הקרקע מצד המתנחלים".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, התייחס לסוגיה: "משרד המשפטים עשה סקר על הקרקע 1980־ב וקבע שאפשר להכריז עליה אדמת מדינה ולבנות. סקר נוסף שנעשה קבע שהאדמה הזאת לא שייכת לאף אחד. סקר נוסף, שכלל תצלומי אוויר מתקופת השלטון הירדני, אישר שתמיד היה כאן ריק ושאין שום מניעה משפטית אמיתית להסדיר כאן יישוב. כלומר, השיקול הוא רק פוליטי".

 ?? צילום: אריק סולטן ?? מאחז אביתר
צילום: אריק סולטן מאחז אביתר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel