Israel Hayom

חיזק את משרד החוץ, הזרים דם חדש: אשכנזי נפרד מהפוליטיקה

הקים מטה הסברה במבצע "שומר החומות" ● חיסן את שליחי ישראל נגד הקורונה ● ובנה מערכות קשרים עם עשרות שרי חוץ, חלקן ברמת התכתבות בווטסאפ ● כך נראו שנתיים של גבי אשכנזי במשרד החוץ

- אריאל כהנא

הרחק מאור הזרקורים, כשהוא מסרב להעניק ראיון אחד, נפרד שר החוץ גבי אשכנזי מהמשרד שניהל בשנה האחרונה.

השנתיים וקצת שהעביר אשכנזי בפוליטיקה היו מבחינתו "הרע במיעוטו". אשכנזי חשב שנתניהו מזיק למדינה ויש להחליפו, הוא תמך בממשלת אחדות וחלק על הגישה הרכה של גנץ כלפי נתניהו.

בטריטוריה שלו, אשכנזי הנהיג יחסי קח־תן קשוחים עם ראש הממשלה היוצא, משרד החוץ שעליו הופקד היה הנשכר.

המפגש עם עובדי משרד החוץ, שאותם הגדיר בהמשך "חיילים ללא מדים", היה מפתיע. כתנאי להצטרפותו לממשלה, דרש מנתניהו תקציב של 80 מיליון שקלים. עבור המשרד שנאלץ 2019־ב לחדול מפעילות בשל חוסר

תקציב, היו אלה טיפות מים לאדם במדבר. בנוסף, אשכנזי לא איפשר לראש הממשלה לשעבר להפקיע לעצמו את עולם הקשרים המדיניים ואמר לנתניהו שאם יידבר עם שרי החוץ, הוא ידבר עם ראשי מדינות. ראש הממשלה לשעבר הבין היטב את ה"איום" מצד מי שהעיד על עצמו כ"בעל צדדים אפלים" וכיבד את אשכנזי. לבקשתו, נתניהו אישר את מינויה של אשת המשרד, אמירה אורן, לשגרירה במצרים, תפקיד שנתניהו ייעד לאיוב קרא.

הזרים דם חדש

לקראת סוף כהונתו, כאשר היחסים בין כחול לבן לליכוד הידרדרו, אשכנזי לא הצליח לחלץ מנתניהו הסכמה לאשר את המינויים של 35 שגרירים וקונסולים ברחבי העולם.

בין שתי תחנות הזמן, אשכנזי הזרים למשרד דם חדש - הוא קבע יעדים,

גיבש תוכניות עבודה, יצא למאבקים על הצבעות חשובות, שוחח עם שגרירים. אשכנזי עשה את מה שמשרד החוץ אמור לעשות - חיזוק קשרים מדיניים.

בתקופת כהונתו תשע מדינות הכריזו על חיזבאללה כארגון טרור. בשיתוף פעולה עם נתניהו, הוביל מבצע לחיסון שליחי ישראל בעולם נגד נגיף הקורונה. במבצע "שומר החומות" הנחה על הקמת מטה הסברה, לנוכח חוסר התפקוד של מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה. נוסף על כך, אשכנזי בנה במהירות מערכת קשרים עם שרי חוץ בעולם, עם חלקם ברמה של התכתבות בווטסאפ. הוא נפגש עם שרי החוץ של ירדן ומצרים במדינותיהם – אירוע שלא קרה שנים רבות.

ההצלחה המדינית המשמעותית ביותר, על פי השקפתו, היתה טרפוד הריבונות. הוא הציג לטראמפ ולשחקנים בינלאומיים אחרים עמדה שלילית בנוגע למהלך. המקל שתקע היה אחד המכשולים שהובילו את הבית הלבן לגבש את הסכמי אברהם. רק העתיד ישפוט אם היתה זו עסקה מוצלחת או החמצה.

כרגע הוא הולך הביתה. המשיכה לפוליטיקה קיימת אך לא בוערת אצלו. אם יחזור, יהיה זה רק כדי להילחם על הפרס הגדול של ראשות הממשלה.

 ??  ?? אשכנזי. הולך הביתה
אשכנזי. הולך הביתה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel